REKLAMA

Spada sprzedaż aut z silnikami diesla w Europie!

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: · Dodane: 26 sierpnia 2017
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Sprzedaż samochodów z silnikami Diesla wyraźnie spada. Rośnie za to zainteresowanie autami hybrydowymi. Pojazdy z jednostkami benzynowymi nadal utrzymują wysokie wyniki sprzedażowe. Co jest tego przyczyną?

Na przestrzeni ostatniego półrocza, liczba rejestracji samochodów zasilanych olejem napędowym zmniejszyła się w Europie o 4,3 procenta. W rezultacie udział aut z jednostkami wysokoprężnymi spadł do poziomu 45,3 % czyli najgorszego od 2009 roku, kiedy to wynosił 44,4 %. Trend ten został rozpoczęty w 2012 roku, kiedy to na znaczeniu zaczęły zyskiwać jednostki benzynowe oraz napędy hybrydowe. Tak przynajmniej twierdzą autorzy raportu „Europe H1 2017: diesel car registrations at their lowest share since 2009”.

Zobacz: Których samochodów kierowcy nie chcą sprzedawać?

Według ekspertów, słabnąca popularność aut napędzanych silnikami Diesla to efekt zarówno rozwoju technologii jednostek benzynowych, jak i wsparcia przez rządowe projekty sprzedaży modeli z napędami alternatywnymi. Nie bez znaczenia jest także skuteczny marketing firm, przekonujących, że auta z napędem hybrydowym są bardzo ekologiczne (czego osobiście nie potrafię zaakceptować, w świetle faktów jakie dotąd poznałem o tej technologii). Wpływ na słabnącą popularność diesli maja także systematycznie zwiększające się zakazy poruszania się po europejskich miastach autami z silnikami Diesla. Swoje pięć groszy dorzuciła do tego „woreczka” także afera spalinowa Volkswagena z 2015 roku, dotycząca fałszowania wyników emisji spalin w autach wyposażonych silniki TDI z serii EA 189.

Europa odwraca się od Diesli?

Europa, która od lat była uważana za najatrakcyjniejszy rynek dla samochodów z silnikami Diesla, stopniowo odwraca się od tej technologii. Wyjątkowo duże spadki udziału rejestracji aut napędzanych motorami wysokoprężnymi odnotowano w Hiszpanii (20 procent w ciągu 9 lat) oraz Francji (30 procent w ciągu 9 lat). Nie są to jednak wyjątki na motoryzacyjnej mapie Europy. Trend spadkowy dostrzec można też w Niemczech, gdzie udział diesla spadł w ciągu ostatnich 9 lat z 45 do 41%, czy w krajach Beneluksu, w których odnotowano spadek z 54 do 35%!

Nawet sportowe silniki benzynowe potrafią dziś być zaskakująco oszczędne. Przykład? Motor 2.0 VTEC Turbo 310 KM stosowany w nowej Hondzie Civic Type-R.

W rezultacie po raz pierwszy od dziewięciu lat doszło do sytuacji, że silniki Diesla przestały dominować w Europie. Na dodatek silniki benzynowe od zawsze były i są najczęściej wybierane w segmentach małych i kompaktowych samochodów, a te przecież stanowią połowę rynku europejskiego. Porównując dane z pierwszego półrocza 2016 i 2017 roku pod kątem liczby rejestracji, można zauważyć, że prawie we wszystkich europejskich krajach (wyjątkiem są tylko Włochy oraz Dania) odnotowano spadki udziału samochodów z silnikami Diesla. Największe tąpnięcie nastąpiło w Grecji (-9%) oraz Austrii i Hiszpanii (-6,8 %). W Polsce rynek dla tej technologii zmniejszył się o 3,5% czyli niewiele.

Wzrost sprzedaży aut z alternatywnymi źródłami napędu czyli m.in. tzw. hybryd i elektryków

Wpływ na zaistniałą sytuację ma na pewno wzrost zainteresowania samochodami z napędami alternatywnymi określanych skrótem AFV czyli Alternative-Fuelled-Vehicles. W 2008 roku stanowiły one zaledwie 0,4 % całego europejskiego rynku. Dziesięć lat później ich udział wzrósł do poziomu 4,2%. Niekwestionowanym liderem pdo ty względem jest Toyota. W okresie od stycznia do czerwca 2017 roku aż 55% rejestracji samochodów wyprodukowanych przez tego producenta stanowią auta z napędem alternatywnym.

Połączenie silnik benzynowy+kilka elektrycznych jest coraz bardziej przekonujące dla klientów. Do mnie nadal to  jednak nie trafia. 

W Europie w pierwszym półroczu 2017 roku najwięcej, bo 58 600 samochodów AFV, zostało zarejestrowanych w Wielkiej Brytanii. Na kolejnych miejscach znalazła się Francja (52 400 aut) oraz Niemcy (47 900 aut). Największe wzrosty w tym segmencie odnotowano w Słowacji (+199 proc.), Słowenii (+178 proc.) oraz na Węgrzech (+164 proc.). W Norwegii AFV stanowią aż 47 proc. rejestracji nowych samochodów, zaś w Finlandii i Szwecji po 9 proc. Kraje skandynawskie zdecydowanie dominują pod tym względem nad resztą Europy.

Zobacz: Najlepiej sprzedające się auto w Europie to Ford!

Trend ten jest wyraźnie dostrzegalny również na polskim rynku. Według danych Instytutu SAMAR w pierwszym półroczu 2017 roku w Polsce zarejestrowano 8594 samochody hybrydowe, o 90 proc. więcej niż w tym samym okresie 2016 roku (4508 egz.). Polacy zainteresowali się 35 modelami hybrydowymi 13 marek. Największą popularnością już tradycyjnie cieszyły się hybrydy Toyoty i Lexusa – w Polsce zarejestrowano łącznie 7979 hybryd obu japońskich marek, co stanowi 92,8 proc. tej części rynku.

Zobacz: Sprzedaż sportowych aut w Polsce rośnie!

1
Dodaj komentarz

avatar
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
lagadula Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
lagadula
Gość
lagadula

Silnik w Type-R nowym potrafi spalic 6,0 litrow benzyny na trasie a ma ponad 300 koni mocy. I to pokazuje że era Diesla dobiega końca

Aktualności