REKLAMA

Stellantis będzie odzyskiwał 90% surowców z baterii aut elektrycznych

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: · Dodane: 25 października 2023
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Firmy Stellantis N.V. i Orano ogłosiły dzisiaj, że zawarły porozumienie mające na celu utworzenie wspólnego przedsięwzięcia, które będzie zajmować się recyklingiem używanych baterii do samochodów elektrycznych oraz złomem pochodzącym z gigafabryk w Europie i Ameryce Północnej. To przedsięwzięcie umocni pozycję Stellantis w łańcuchu dostaw akumulatorów do pojazdów elektrycznych, poprzez zapewnienie dostępu do kobaltu, niklu i litu – surowców niezbędnych do elektryfikacji i zrównoważonej transformacji energetycznej.

Alison Jones, starsza wiceprezes Stellantis ds. gospodarki o obiegu zamkniętym, powiedziała: „Cele zrównoważonego rozwoju ONZ podkreślają potrzebę rozwiązań, takich jak partnerstwo z Orano, aby sprostać wyzwaniom związanym z niedoborem surowców naturalnych i zrównoważonym rozwojem. Opierając się na naszym strategicznym planie Dare Forward 2030, Stellantis zobowiązała się do zmiany swojego modelu produkcji i konsumpcji, wypełniając przy tym zobowiązania dotyczące gospodarki o obiegu zamkniętym.”

Odzyskiwania surowców z baterii litowo-jonowych

W ramach wspólnego przedsięwzięcia będzie wykorzystywana innowacyjna i ekologiczna technologia Orano, która pozwoli na odzysk wszystkich materiałów z baterii litowo-jonowych oraz produkcję nowych materiałów katodowych. Wytwarzane materiały, nazywane również „czarną masą” lub „aktywną masą,” będą mogły być poddane procesowi rafinacji w zakładzie hydrometalurgicznym Orano, który zostanie zbudowany w Dunkierce we Francji. Dzięki temu materiały te mogą być ponownie wykorzystane w bateriach, co sprzyja gospodarce o obiegu zamkniętym.

Dzięki zaawansowanej technologii i podejściu do obróbki wstępnej, wskaźnik odzysku metali osiągnie poziom ponad 90%. To pozwoli producentom OEM spełnić normy recyklingu ustalone przez Komisję Europejską dla akumulatorów pojazdów elektrycznych i stworzyć zrównoważony model biznesowy. W obliczu rosnącego zapotrzebowania na metale strategiczne i rosnącej zależności Europy od tych surowców, Orano odgrywa kluczową rolę w zintegrowanym łańcuchu dostaw, począwszy od recyklingu baterii po produkcję materiałów katodowych.

Recykling pojazdów elektrycznych

W ramach strategii Stellantis Dare Forward 2030, jednostka ds. gospodarki o obiegu zamkniętym dąży do dziesięciokrotnego wzrostu przychodów z recyklingu i osiągnięcia do 2030 roku ponad 2 miliardów euro całkowitych przychodów z gospodarki o obiegu zamkniętym. Stellantis zmierza również do osiągnięcia neutralności pod względem emisji CO2 do 2038 roku we wszystkich obszarach, przy minimalnej kompensacji pozostałych emisji.

Zobacz: Recykling baterii samochodowych pozwala odzyskać 95% materiałów!

Nowa jednostka odpowiedzialna za recykling będzie także dostarczać rozwiązania zarządzania zużytymi bateriami i złomem z gigafabryk partnerom Stellantis oraz sieci posprzedażnej i innym producentom OEM. Produkcja ma się rozpocząć w pierwszej połowie 2026 roku i będzie wykorzystywać istniejące aktywa i obiekty firmy Stellantis. Inwestycje w przekwalifikowanie pracowników Stellantis i Orano otworzą nowe możliwości zatrudnienia, zapewniając zrównoważone perspektywy rozwoju.

Zobacz: Recykling silników elektrycznych? Nissan już nad tym pracuje!

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Aktualności