REKLAMA

Czy usunięcie filtra DPF jest legalne?

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: DailyDriver.pl · Dodane: 9 lutego 2022
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Czy wycięcie filtra DPF jest legalne? Oczywiście, że nie i grozi za to kara. Ministerstwo Infrastruktury przypomina, że przepisy regulujące tę kwestię obowiązują od lat. Co grozi za wycięcie filtra DPF i jaka kara jest za to przewidziana?

Wiele osób jest przekonanych, że w polskim prawie nie ma kary za usunięcie filtra DPF. Wynika to z odrzucenia w 2018 roku projektu nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym, w ramach którego miały być nakładane kary w kwocie 5000 zł za usunięcie filtra cząstek stałych. Z racji wycofania projektu zmian ustawy, właściciele aut uznali, że także temat kar został zamknięty. Przynajmniej na jakiś czas. Ale to nieprawda. Usunięcie filtra DPF jest nielegalne i grożą za to konsekwencje finansowe.

Wycięty filtr DPF – co za to grozi?

Filtr cząstek stałych DPF lub FAP (w zależności czy z języka angielskiego czy francuskiego) ma na celu ograniczyć emisję szkodliwych związków do atmosfery. Jego ceramiczny wkład kumuluje w sobie sadzę, po czym wypala ją, tworząc charakterystyczny rudy popiół. Z czasem popiół ten zatyka kanały filtra ograniczając jego przepustowość. Gdy ulegnie on zapchaniu, rozwiązania są dwa regeneracja filtra DPF albo wymiana na nowy. Problem polega na tym, że nowy DPF kosztuje krocie – od 2 do nawet 15 tys. zł. Dlatego właściciele zwłaszcza starszych aut decydują się często na jego trwałe usunięcie. Problem polega na tym, że wycięcie filtra DPF jest nielegalne i grozi za to kara, której nie wszyscy są świadomi.

Nasza redakcja miała okazję zobaczyć na czym dokładnie polega czyszczenie filtra DPF. Proces ten jest bardzo skuteczny i relatywnie tani. Więcej na jego temat przeczytacie tutaj.

Jak informuje Stowarzyszenie Prawników Rynku Motoryzacyjnego, 10 stycznia bieżącego roku Minister Infrastruktury odpowiedział na interpelację nr 29041 m.in. w sprawie eliminowania z ruchu drogowego pojazdów nadmiernie emitujących substancje szkodliwe. W interpelacji poruszono m.in. sprawę usuwania filtrów DPF. Skierowane do Ministra Infrastruktury pytania dotyczyły wniosków jakie wyciągnęła Najwyższa Izba Kontroli po kontroli „Eliminowanie z ruchu drogowego pojazdów nadmiernie emitujących substancje szkodliwe” (nr ewid. 11/2020/P/19/031/KIN. Wśród zapytań były takie, które dotyczyły m.in. tego czy Minister podjął lub planuje podjąć działania w celu wprowadzenia przepisów określających sankcje wobec osób odpowiedzialnych za zlecanie, oferowanie oraz wykonanie usługi usunięcia z pojazdu urządzeń zamontowanych przez producenta w celu ograniczenia emisji substancji szkodliwych dla zdrowia i środowiska.Mówiąc wprost, posłowie chcieli się dowiedzieć, czy będą kary za brak filtra DPF i czy będą one dotykać także firmy, które oferują usługi usuwania filtrów.

Zobacz: Trwałość akumulatora – jak wydłużyć jego żywotność?

W odpowiedzi na powyższe pytanie Minister Infrastruktury zwrócił uwagę, że usługi usuwania filtra cząstek stałych są oferowane przez warsztaty, czy też niezależne serwisy, a tematyka dotycząca serwisowania pojazdów w tego typu podmiotach nie została uregulowana w ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2021 r. poz. 450, z późn. zm.). Z tego powodu Minister uważa, że wprowadzenie dodatkowych sankcji dla osób odpowiedzialnych za zlecanie, oferowanie oraz wykonywanie usługi usunięcia z pojazdu urządzeń zamontowanych przez producenta w celu ograniczenia emisji substancji szkodliwych dla zdrowia i środowiska oraz penalizacja takich działań wykracza poza jego właściwość.

Kara za usunięcie filtra DPF

Warto jednak zauważyć, że Minister Infrastruktury wyraźnie podkreślił jedną rzecz. Mimo że samo usuwanie filtrów nie jest karalne, to używanie takiego auta i wyjechanie nim na drogę – już tak, bo jest to po prostu wykroczenie. Artykuł 66 ust. 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. PoRD mówi bowiem wyraźnie, że

urządzenia i wyposażenie pojazdu, w szczególności zapewniające bezpieczeństwo ruchu i ochronę środowiska przed ujemnymi skutkami używania pojazdu, powinny być utrzymane w należytym stanie oraz działać sprawnie i skutecznie.

Kary za niezgodne z prawem użytkowanie pojazdu określa art. 96 § 1 pkt 4 – 6 (grzywna do 5 000 zł), art. 97 (grzywna do 3 000 zł) ustawy z dnia 20 maja 1971 r. – Kodeks wykroczeń (Dz. U. z 2021 poz. 2008 i 2052). Jeśli zatem właściciel pojazdu usunie filtr stanowiący element homologowany w pojeździe czyli np. filtr DPF, to może zostać pociągnięty do odpowiedzialności karnej. Dlatego osuwanie filtra DPF to kiepski pomysł tym bardziej, że obecnie stosowane metody jego czyszczenia i regeneracji pozwalają przywrócić mu jego sprawność. Szczegóły tego procesu opisaliśmy na konkretnym przykładzie w poniższym poradniku:

Zobacz: Regeneracja filtra DPF – na czym polega i ile kosztuje?

3
Dodaj komentarz

avatar
3 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors
RafalFabirRafal Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Rafal
Gość
Rafal

Czyli tylko regeneracja lub wymiana? Są zamiennik?

Fabir
Gość
Fabir

Bez dpf nie ma homologacji więc dowód Od ręki odbierany

Rafal
Gość
Rafal

Za wycięcie DPF policja moze też na upartego zabrać dowód rejestracyjny. I wtedy trzeba będzie kupić dpf żeby zaliczyć przegląd.

Aktualności