Silnik 1.5 BlueHDi – sprawdzamy budowę, turbo, wtryskiwacze, ilość oleju i AdBlue

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: DailyDriver.pl · Dodane: 29 września 2021
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Silnik 1.5 HDi 130 KM, a tak naprawdę 1.5 BlueHDi to ciekawa konstrukcja. Niewielkie zużycie paliwa, akceptowalne osiągi, duży moment obrotowy a do tego niewielka masa i zaawansowany układ oczyszczania spalin wyposażony w filtr cząstek stałych i układ SCR. Dziś pokażemy Wam bliżej czym charakteryzuje się najnowszy silnik PSA, stosowany w autach Peugeot, Citroen i Opel.

Diesel to z założenia oszczędny silnik, który nie boi się ciężkiej pracy i dużych przebiegów. Mimo coraz śmielej promowanej elektryfikacji, jednostki wysokoprężne nadal są ważnym elementem rynku samochodów, zwłaszcza tych dostawczych i ciężarowych. W 2017 roku koncern PSA zaprezentował swój najnowszy silnik Diesla 1.5 BlueHDi, który do dziś jest oferowany w sprzedaży. Paradoksalnie jest to efekt niechcianych i owianych złą sławą filtrów cząstek stałych i układu SCR, bo tylko dzięki nim, motor ten jest w stanie spełnić wymogi norm emisji spalin i pozostać na rynku. Wiele innych silników, w tym głównie benzynowych, musiało zniknąć z oferty i to często kilka miesięcy po premierze danego modelu (np. 1.6 PureTech stosowany w Peugeotach 3008, 5008 itd.). Dziś skupimy się na mocniejszej wersji silnika 1.5 BlueHDi o mocy 130/131 KM oznaczonej symbolem DV5RC, bo jest to optymalna wersja, równie oszczędna co słabszy motor, a do tego zapewniająca wyraźnie lepsze osiągi. Na potrzeby materiału będziemy też oznaczać ją w skrócie jako 1.5 HDi zamiast 1.5 BlueHDi.

Silnik 1.5 BlueHDi – budowa i parametry techniczne

Silnik 1.5 HDi to w prostej linii następca jednostki 1.6 HDi cieszącej się naprawdę dobrą opinią użytkowników. Nowy motor ma już jednak nie 8- a 16-zaworową głowicę. Ale różnic jest więcej. Silnik 1.5 HDi to konstrukcja relatywnie lekka, bo jego masa to 130 kg (liczona ze sprzęgłem, kołem dwumasowym i olejem). Jest to efekt zastosowania do jego produkcji odpowiednich materiałów. Blok silnika wykonano ze stopu aluminium z żeliwnymi wzmocnieniami, natomiast głowica to czysty stop aluminium.

Zobacz: Test Peugeot 508 PSE kombi

Wbrew panującej modzie, motor 1.5 HDi to konstrukcja wyposażona w 4 cylindry, dzięki czemu ma dobrą kulturę pracy i nie generuje dużych wibracji. Silnik ma pojemność 1498 cm3, 4 zawory na cylinder, 2 wałki rozrządu i turbosprężarkę firmy Garrett o zmiennej geometrii kierownic VGT. Układ paliwowy oparto o bezpośredni wtrysk paliwa typu common rail, opracowany przez firmę Bosch (IP CP4.1 EVO), który wykorzystuje do pracy wtryskiwacze elektromagnetyczne (tańsze niż piezo-wtryskiwacze i do tego z możliwością regeneracji). Silnik posiada koło dwumasowe, intercooler, filtr cząstek stałych oraz system selektywnej redukcji katalitycznej SCR. Ten ostatni wykorzystuje AdBlue czyli wodny roztwór mocznika do eliminowania tlenków azotu z gazów spalinowych i to właśnie ta cecha jest zapisana w nazwie BlueHDi. Pojemność układu to ok. 17 litrów AdBlue (Peugeot 508). Silnik potrzebuje przy tym 4,1 litra oleju silnikowego.

Zobacz: Regeneracja koła dwumasowego – warto? Ile kosztuje i na czym polega?

Silnik 1.5 HDi 130 KM kręci się do 5100 obr./min, kiedy to aktywuje się ogranicznik obrotów. Na biegu jałowym ma 750 obr./min. Moc maksymalną 130 KM motor osiąga przy 3750 obr./min, natomiast maksymalny moment obrotowy 300 Nm uzyskiwany przy 1750 obr./min. Warto zauważyć, że już przy 1500 obr./min. silnik generuje prawie 280 Nm.

Silnik 1.5 BlueHDi – norma emisji spalin

Zastosowane w silniku 1.5 BlueHDi rozwiązania techniczne pozwoliły mu spełnić rygorystyczne normy emisji spalin. W chwili debiutu rynkowego w 2017 roku silnik nie tylko spełniał obowiązującą wtedy normę Euro 6.2 (zwaną Euro 6d-TEMP), ale także wdrożoną w 2020 roku normę Euro 6.3 zwaną inaczej Euro 6d.

O tym jak ten silnik sprawuje się w codziennej eksploatacji oraz ile rzeczywiście zużywa paliwa dowiecie się z naszego testu, przeprowadzonego na samochodzie Peugeot 508 SW 1.5 BlueHDi 130 KM. Pamiętajcie, że zużycie paliwa jest uzależnione od samochodu, w którym pracuje. Wysokie i ciężkie SUV-y zużywają go więcej niż auta miejskie czy nawet duże limuzyny klas średniej.

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Aktualności