Silnik 1.5 BlueHDi – sprawdzamy budowę, turbo, wtryskiwacze, ilość oleju i AdBlue

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: DailyDriver.pl · Dodane: 29 września 2021
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Silnik 1.5 HDi 130 KM, a tak naprawdę 1.5 BlueHDi to ciekawa konstrukcja. Niewielkie zużycie paliwa, akceptowalne osiągi, duży moment obrotowy a do tego niewielka masa i zaawansowany układ oczyszczania spalin wyposażony w filtr cząstek stałych i układ SCR. Dziś pokażemy Wam bliżej czym charakteryzuje się najnowszy silnik PSA, stosowany w autach Peugeot, Citroen i Opel.

Diesel to z założenia oszczędny silnik, który nie boi się ciężkiej pracy i dużych przebiegów. Mimo coraz śmielej promowanej elektryfikacji, jednostki wysokoprężne nadal są ważnym elementem rynku samochodów, zwłaszcza tych dostawczych i ciężarowych. W 2017 roku koncern PSA zaprezentował swój najnowszy silnik Diesla 1.5 BlueHDi, który do dziś jest oferowany w sprzedaży. Paradoksalnie jest to efekt niechcianych i owianych złą sławą filtrów cząstek stałych i układu SCR, bo tylko dzięki nim, motor ten jest w stanie spełnić wymogi norm emisji spalin i pozostać na rynku. Wiele innych silników, w tym głównie benzynowych, musiało zniknąć z oferty i to często kilka miesięcy po premierze danego modelu (np. 1.6 PureTech stosowany w Peugeotach 3008, 5008 itd.). Dziś skupimy się na mocniejszej wersji silnika 1.5 BlueHDi o mocy 130/131 KM oznaczonej symbolem DV5RC, bo jest to optymalna wersja, równie oszczędna co słabszy motor, a do tego zapewniająca wyraźnie lepsze osiągi. Na potrzeby materiału będziemy też oznaczać ją w skrócie jako 1.5 HDi zamiast 1.5 BlueHDi.

Silnik 1.5 BlueHDi – budowa i parametry techniczne

Silnik 1.5 HDi to w prostej linii następca jednostki 1.6 HDi cieszącej się naprawdę dobrą opinią użytkowników. Nowy motor ma już jednak nie 8- a 16-zaworową głowicę. Ale różnic jest więcej. Silnik 1.5 HDi to konstrukcja relatywnie lekka, bo jego masa to 130 kg (liczona ze sprzęgłem, kołem dwumasowym i olejem). Jest to efekt zastosowania do jego produkcji odpowiednich materiałów. Blok silnika wykonano ze stopu aluminium z żeliwnymi wzmocnieniami, natomiast głowica to czysty stop aluminium.

Zobacz: Test Peugeot 508 PSE kombi

Wbrew panującej modzie, motor 1.5 HDi to konstrukcja wyposażona w 4 cylindry, dzięki czemu ma dobrą kulturę pracy i nie generuje dużych wibracji. Silnik ma pojemność 1498 cm3, 4 zawory na cylinder, 2 wałki rozrządu i turbosprężarkę firmy Garrett o zmiennej geometrii kierownic VGT. Układ paliwowy oparto o bezpośredni wtrysk paliwa typu common rail, opracowany przez firmę Bosch (IP CP4.1 EVO), który wykorzystuje do pracy wtryskiwacze elektromagnetyczne (tańsze niż piezo-wtryskiwacze i do tego z możliwością regeneracji). Silnik posiada koło dwumasowe, intercooler, filtr cząstek stałych oraz system selektywnej redukcji katalitycznej SCR. Ten ostatni wykorzystuje AdBlue czyli wodny roztwór mocznika do eliminowania tlenków azotu z gazów spalinowych i to właśnie ta cecha jest zapisana w nazwie BlueHDi. Pojemność układu to ok. 17 litrów AdBlue (Peugeot 508). Silnik potrzebuje przy tym 4,1 litra oleju silnikowego.

Zobacz: Regeneracja koła dwumasowego – warto? Ile kosztuje i na czym polega?

Silnik 1.5 HDi 130 KM kręci się do 5100 obr./min, kiedy to aktywuje się ogranicznik obrotów. Na biegu jałowym ma 750 obr./min. Moc maksymalną 130 KM motor osiąga przy 3750 obr./min, natomiast maksymalny moment obrotowy 300 Nm uzyskiwany przy 1750 obr./min. Warto zauważyć, że już przy 1500 obr./min. silnik generuje prawie 280 Nm.

Silnik 1.5 BlueHDi – norma emisji spalin

Zastosowane w silniku 1.5 BlueHDi rozwiązania techniczne pozwoliły mu spełnić rygorystyczne normy emisji spalin. W chwili debiutu rynkowego w 2017 roku silnik nie tylko spełniał obowiązującą wtedy normę Euro 6.2 (zwaną Euro 6d-TEMP), ale także wdrożoną w 2020 roku normę Euro 6.3 zwaną inaczej Euro 6d.

O tym jak ten silnik sprawuje się w codziennej eksploatacji oraz ile rzeczywiście zużywa paliwa dowiecie się z naszego testu, przeprowadzonego na samochodzie Peugeot 508 SW 1.5 BlueHDi 130 KM. Pamiętajcie, że zużycie paliwa jest uzależnione od samochodu, w którym pracuje. Wysokie i ciężkie SUV-y zużywają go więcej niż auta miejskie czy nawet duże limuzyny klas średniej.

11
Dodaj komentarz

avatar
2 Comment threads
9 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
7 Comment authors
PawelPrzemysławHenrykPiotr K.Andrzej Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Andrzej
Gość
Andrzej

Czytałem w necie że te silniki posiadają wadę łańcucha rozrządu ?

Przemysław
Gość
Przemysław

Witam. Sam osobiście miałem ten przypadek ale jest to łańcuch nie rozrządu bo tam jest pasek ale łańcuch łączący wałki rozrządu. Na jednym ogniwku powstał luz i słychać było stukanie pukanie z okolic rozrządu. Łańcuch jest węższy niż w 1,6 HDi i dlatego też mniej wytrzymały. Trzeba poprostu mieć to na uwadze i nic złego się nie stanie. Pozatym super silnik.

Piotr K.
Gość
Piotr K.

Czy wymienił Pan ten łańcuszek na nowy? Wystarczyła wymiana samego łańcuszka czy trzeba było wymienić wałki + pokrywę wałków rozrządu.

Henryk
Gość
Henryk

Czy trzeba wymieć łańcuszek od wałków rozrzadu

Henryk
Gość
Henryk

Stuki tak jak opisujesz

Henryk
Gość
Henryk

Czy wymieniłeś ten lancuszek

Henryk
Gość
Henryk

Stuki jak opisujesz

Przemysław
Gość
Przemysław

Łańcuch wymieniony przy okazji kompletny rozrząd. Wałki i pokrywa została nic się z nimi nie działo.

Pawel
Gość
Pawel

Dokładnie robiłem ten łańcuch po 60tys przebiegu

Paula
Gość
Paula

Jak spalanie wygląda w takim Peugeocie z tym silnikiem?

Wiesław
Gość
Wiesław

W moim Peugeocie 308 z 8 biegowym automatem średnie zużycie od początku roku do dziś (końcówka listopada) wyniosło 6,1 l/100 km. Większość przebiegu to trasy expresowe i trochę autostrad. Reszta: duże miasto. Przy spokojnej jeździe do 100 km/h w trasie, zużycie potrafi zejść do 3,8 l/100 km. Zazwyczaj wykorzystuję jego możliwości przyspieszania w górnych granicach.

Aktualności