REKLAMA

Autonomiczne auta i ich zalety – przede wszystkim czas

Autor: ITS · Zdjęcia: DailyDriver.pl · Dodane: 12 maja 2022
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Autonomiczne samochody mają przede wszystkim zaoszczędzić kierowcy czas na to, co wykonuje obecnie nielegalnie za kierownicą. Tak przynajmniej wynika z analizy Instytutu Transportu Samochodowego i badań, na które się on powołuje.

Nie da się ukryć, że choć mamy coraz nowocześniejsze urządzenia przyspieszające nam pracę czy wykonywanie obowiązków, to paradoksalnie jesteśmy jeszcze bardziej zabiegami i mocniej obciążeni obowiązkami. W rezultacie tego zaoszczędzonego czasu w zasadzie nie sposób dostrzec. Próbując go częściowo odzyskać, wiele rzeczy wykonujemy za kierownicą auta, a to rodzi szereg zagrożeń.

Co robią kierowcy w trakcie jazdy?

Z europejskich badań wynika, że kierowcy spędzają co najmniej 10% czasu za kierownicą wykonując zadanie drugorzędne, a 4% z nich korzysta z telefonu komórkowego pisząc wiadomości lub dzwoniąc. Co więcej z komórki korzystają też w czasie jazdy kierowcy zawodowi, przy czym robią to jednak chętniej, gdy silnik pracuje na biegu jałowym lub gdy pojazd porusza się wolno. Co więcej, prowadzący ciężarówki są w trakcie jazdy często rozkojarzeni. Jak wynika z projektu UDRIVE,  przez prawie 20% czasu pracy korzystają oni z urządzeń elektronicznych lub spożywają posiłki.

Zobacz: Autonomiczne auta nie działają kiedy pada deszcz?

Z kolei z szacunków Instytutu Transportu Samochodowego (ITS), bazujących na danych policji, wynika, że nawet co czwarty wypadek w Polsce może być spowodowany tym, że kierowca używał telefonu komórkowego.

Urządzenia mobilne, głównie telefony, są najgroźniejszymi dystraktorami, które angażują znaczne zasoby uwagi kierujących. Badania wskazują, że nawet rozmowa przez zestaw głośnomówiący pogarsza sprawność mózgu w zakresie dostrzegania przeszkód i pola widzenia. Do tego dochodzić mogą inne czynniki. Emocjonalna rozmowa ze współpasażerem, głośna muzyka czy spożywanie posiłku, który nie tylko odciąga uwagę od tego, co dzieje się na drodze, ale także wymusza oderwanie rąk od kierownicy. To wszystko potęguje ryzyko zdarzenia drogowego

– mówi prof. Marcin Ślęzak, dyrektor Instytutu Transportu Samochodowego.

Zobacz: Autonomiczne auta zabiorą miejsca pracy? Tak, ale to potrwa!

Jak wysokie to ryzyko? Dane ITS, zbieżne z wyliczeniami Organizacji Narodów Zjednoczonych, wskazują, że nawet 90% wypadków na drogach powodowana jest przez błąd kierowcy, który nie dostrzegł odpowiednio wcześnie zagrożenia albo zaczął hamować zbyt późno. Oderwanie wzroku od drogi tylko na 2 sekundy podwaja prawdopodobieństwo wypadku, a obsługa smartfona może to ryzyko zwiększyć nawet 10-krotnie!

Analizy bezpieczeństwa w ruchu drogowym, choć z każdym rokiem ulegają poprawie, nie napawają optymizmem. Statystycznie co ok. 23 minuty dochodzi w Polsce do wypadku drogowego. Obok głównych przyczyn, tj. niedostosowania prędkości do warunków ruchu, nieustąpienia pierwszeństwa, niezachowania bezpiecznej odległości między pojazdami czy nieprawidłowego wyprzedzania, dochodzi także wspomniane rozkojarzenie

– dodaje prof. Ślęzak.

Zobacz: Sprawdzono szybkość reakcji kierowcy w zależności od wieku!

Według Eurostatu w ramach codziennej mobilności Polacy pokonują 17 kilometrów. Najwięcej czasu, bo 46,5% zajmuje im dojazd do pracy, 16,5% na spotkania, a na zajęcia związane np. z edukacją – 9,4% czasu. W przypadku kierowców znad Wisły 48,2% z nich w codziennych dojazdach korzysta z samochodu, a 10% jest ich pasażerami. O ile ci drudzy nie koncentrują się na prowadzeniu, tak kierowca musi być skupiony. Ale kierowcom przyjdzie niebawem z pomocą nowoczesna technologia.

Pojazdy autonomiczne, czyli takie, które mogą poruszać się bez ingerencji kierowcy, sprawią, że na drogach będzie bezpieczniej. Inną zaletą samojezdnej mobilności będzie to, że kierujący pojazdem będzie mógł wykonywać także inne czynności, np. w beztspieczny sposób pracować na komputerze lub uczyć się. Autonomiczne pojazdy uwolnią zatem czas, który teraz wielu z nas bezproduktywnie traci, gdyż przeciętny Polak w zatorach drogowych spędza nawet 100 godzin rocznie

– konkluduje dyrektor ITS.

Sztuczna inteligencja w pojazdach będzie kolejnym etapem w ewolucji rynku motoryzacyjnego. Z założenia będzie bezpieczniejsza (amerykańskie wyliczenia wskazują, że dzięki inteligentnym pojazdom liczba wypadków na drogach Stanów Zjednoczonych zmniejszy się o 33 proc.), bardziej komfortowa i zapewni nam jeszcze większą swobodę przemieszczania. Już teraz każda nowa generacja samochodów oferuje mnogość systemów, które stopniowo nas do niej przybliżają. Według prognoz autonomiczne pojazdy pojawią się w sprzedaży już w 2030 roku.

Zobacz: Nie będzie ograniczeń prędkości na autostradach w Niemczech?

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Aktualności