REKLAMA

Regeneracja filtra DPF – na czym polega i ile kosztuje?

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Daily Driver · Dodane: 23 października 2018
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Regeneracja filtra DPF w Audi A6 3.0 TDI to tak naprawdę czyszczenie filtra cząstek stałych mające na celu przywrócić jego sprawność. Postanowiliśmy zobaczyć jak taki proces się odbywa, jakie efekty można uzyskać oraz ile kosztuje regeneracja filtra cząstek stałych. O pomoc w tej sprawie zwróciliśmy się do Adama Kujawskiego z firmy Regeneruj.pl, która na co dzień zajmuje się profesjonalną regeneracją różnego typu części samochodowych.

Od wielu lat w samochodach napędzanych silnikami Diesla stosowane są filtry cząstek stałych określane z języka angielskiego jako DPF (Diesel Particular Filter) lub z francuskiego jako FAP (Filtre à Particules). W zależnością od sposobu działania, dzielą się one na suche lub mokre, ale niezależenie od konstrukcji, ich zasadnicza rola polega na ograniczeniu emisji szkodliwych gazów i cząstek stałych (PM10 i PM 2,5) do atmosfery, które powstają w trakcie spalania paliwa przez silnik.

Filtr cząstek stałych ma ograniczoną pojemność i żywotność

Budowa filtra cząstek stałych oparta jest na stalowej jego obudowie i ceramicznym wkładzie składającym się z naprzemiennie ułożonych, jednostronnie zaślepionych kanalików. Choć kanaliki nie są drożne z jednej strony, to wpadające do filtra gazy, przenikają przez ich porowate ściany i wydostają się kanałami wylotowymi z filtra. Sęk w tym, że przez mikropory w kanalikach nie jest w stanie przedostać się sadza, która kumuluje się w kanalikach. Jeśli filtr DPF zostanie rozgrzany do odpowiednio wysokiej temperatury (zazwyczaj ok. 550 °C), to cząstki sadzy ulegną spaleniu, zmniejszając tym samym poziom napełnienia filtra. Problem polega na tym, że po spalonej sadzy pozostaje charakterystyczny, rudy popiół.

Fragment wkładu filtra DPF wypełniony zalegającym w nim popiołem po spalonej sadzy.

Choć popiół zajmuje mniej przestrzeni, to gromadzi się on dalej w kanalikach i powoli, razem z niedopaloną sadzą, zaczyna zapychać filtr. Dlatego niezależnie od stylu jazdy, filtr DPF prędzej czy później i tak ulegnie zapchaniu. Wtedy będzie trzeba rozważyć 3 opcje rozwiązania tego problemu:

  1. wymiana filtra na nowy (bardzo wysoki koszt),
  2. usunięcie filtra DPF (od 2018 roku jest to czyn karalny)
  3. regeneracja filtra DPF.

Dziś pokażemy Wam na przykładzie Audi A6 Allroad z silnikiem 3.0 TDI 240 KM na czym polega regeneracja filtra DPF i jakie są główne korzyści tego zabiegu. Przyznam, że cała ta operacja wydaje się być dla mnie na tyle sensowna, że jeśli w przyszłości popełniłbym taką „zbrodnię” i kupił diesla z DPF, to chyba skusiłbym się na taką regenerację. Dlaczego?

Regeneracja filtra DPF w Audi z silnikiem 3.0 TDI

Przede wszystkim regeneracja DPF jest czynnością mało inwazyjną i nieskomplikowaną. Pierwsze od czego trzeba zacząć to demontaż filtra DPF. Próby jego oczyszczania „na samochodzie” nie dają bowiem tak dobrych rezultatów jak „wypranie” filtra w specjalistycznej maszynie. Maszyna pozwala na zastosowanie delikatniejszej dla filtra chemii z uwagi na bardziej kompleksowe, kilkuetapowe czyszczenie.

Zobacz: Czyszczenie DPF – jakie są metody na zapchany filtr cząstek stałych?

Demontaż filtra warto jednak powierzyć zaufanemu mechanikowi, który po odebraniu zregenerowanego filtra, będzie potrafił go poprawnie zamontować w samochodzie i w razie potrzeby zaprogramować ECU silnika.

Po zdemontowaniu filtra, jego wkład ceramiczny jest poddawany ocenie wzrokowej za pomocą kamery inspekcyjnej zwanej inaczej endoskopem. Jeśli nie nosi on śladów uszkodzeń ani stopienia, zostaje on zakwalifikowany do dalszych etapów regeneracji. W przypadku naszego Audi A6 wszystko było z nim pod tym względem w porządku!

Szkiełkowanie obudowy filtra DPF

Kolejnym krokiem przy regeneracji filtra DPF jakiego podejmują się fachowcy z Regeneruj.pl, jest szkiełkowanie zewnętrznej obudowy filtra. W specjalistycznej komorze  jest ona poddawana obróbce strumieniowo – ściernej za pomocą bardzo drobnych, szklanych kulek. Tym samym usuwane są z jej powierzchni wszelkie naloty i zanieczyszczenia bez obawy, że wykonana ze stali nierdzewnej obudowa, straci swoje właściwości antykorozyjne.

Po tzw. szkiełkowaniu filtr DPF nie tylko lepiej się prezentuje, ale jest też gotowy do kluczowego procesu czyli „prania” jego wkładu.

Wyczyszczony z zewnątrz DPF można w tym momencie przekazać do „pralki”, jak potocznie nazywana jest maszyna KJM1600 Premium firmy Kuyawski Motoparts. Zanim filtr zostanie włożony do jej środka, trzeba jeszcze go napełnić odpowiednim preparatem, mającym za zadanie zmiękczyć zabrudzenia zalegające w filtrze. Po kilku minutach nasączania, filtr wkładany jest do „pralki”.

Chemiczne czyszczenie filtra DPF

Czyszczenie filtra DPF to w zasadzie płukanie jego wkładu za pomocą roztworu specjalistycznej chemii wtłaczanej do jego środka pod odpowiednim, stale dobieranym przez komputer ciśnieniem i w określonych odstępach czasu. Maszyna na wstępie bada stopień zabrudzenia filtra oceniając wartość tzw. ciśnienia różnicowego (różnica pomiędzy ciśnieniem powietrza przed i za filtrem).

Gdy ciśnienie różnicowe jest większe niż 50 mbar to mówimy o zabrudzonym filtrze kwalifikującym się do oczyszczenia. Jeśli jest większe niż 200 mbar to w zasadzie DPF jest tak mocno zanieczyszczony, że w wielu przypadkach uniemożliwia on nawet pracę silnika.

W Audi A6, które do Nas trafiło, zabrudzenie filtra było umiarkowane (97 mbar), ale jego właściciel sam zauważył, że auto bardzo często próbowało dopalić sadzę w filtrze w trakcie jazdy, przez co wyraźnemu podniesieniu uległ poziom oleju w silniku (efekt rozrzedzenia oleju). A to może doprowadzić do szybszego zużycia się turbosprężarki, panewek i innych newralgicznych elementów silnika, których trwałość zależy od oleju silnikowego – podkreśla Adam Kujawski, z firmy Regeneruj.pl.

Zwiększony poziom oleju silnikowego to jedna z podstawowych oznak zapychającego się filtra cząstek stałych. Komputer silnika próbuje bowiem za wszelką cenę dopalić zalegającą w DPF-ie sadzę i wymusza podniesienie temperatury spalin, zwiększając ilość paliwa. To zaczyna się nie dopalać w całości w poszczególnych cylindrach i częściowo spływa po ich ściankach, trafiając wraz z olejem silnikowym do miski olejowej, podnosząc poziom oleju w jednostce napędowej na skutek jego rozrzedzania. Osłabiają się właściwości oleju, który przestaje chronić silnik i jego osprzęt przez zatarciem. Dlatego tak ważne jest, aby DPF został w porę wymieniony lub zregenerowany.

Zobacz: Czy słaby akumulator może zniszczyć koło dwumasowe? Sprawdzamy!

Cały proces czyszczenia filtra DPF Audi 3.0 TDI trwa około 1,5 godziny. W tym czasie jest on czterokrotnie przepinany, aby dysza dostarczająca do jego wnętrza roztwór specjalistycznej chemii, czyściła jego wkład zarówno od strony dolotowej, jak i wylotowej. Po tym czasie, filtr jest suszony, mierzony pod względem przepustowości powietrza i poddawany ponownej weryfikacji wizualnej za pomocą kamery inspekcyjnej. Jeśli jest cały, operację można uznać za zakończoną. W zaledwie 1% przypadków dochodzi do uszkodzenia wkładu, najczęściej z powodu mocno już wyeksploatowanej i „zmęczonej” konstrukcji wkładu. Ale nawet wtedy Regeneruj.pl może ten problem rozwiązać. Co najważniejsze, po zregenerowaniu filtr DPF prezentowanego Audi charakteryzował się ciśnieniem różnicowym na poziomie zaledwie 24 mbar, a to oznacza sprawność na poziomie nowego filtra!

Ile kosztuje regeneracja filtra DPF?

Jedną z najważniejszych zalet regeneracji filtra cząstek stałych jest relatywnie niski koszt takiego zabiegu. Zwłaszcza jeśli porównamy cenę tej usługi do kwoty niezbędnej do zakupu nowego filtra DPF. I nie ma tu specjalnej różnicy czy będzie to filtr do samochodu marki Audi czy do Mazdy, bo ceny filtrów są niezwykle wysokie niezależnie od producenta pojazdu. Ich średnia ceny waha się w przedziale 5-7 tys. zł, ale „rekordziści” przekraczają barierę nawet 15 tys. zł! Natomiast cena regeneracji na poziomie 550 zł stanowi ułamek ceny oryginalnego DPF-a. Co ciekawe, nawet w sytuacji, gdy stan techniczny filtra nie pozwala na jego regenerację, firma Regeneruj.pl oferuje w takim przypadku zarówno możliwość zakupu zregenerowanego DPF, jak i opcję zakupu wysokiej klasy, brytyjskiego zamiennika DPF do Audi, kilkukrotnie tańszego niż oryginalny element.

Oferta Regeneruj.pl w zakresie naprawy/wymiany DPF
regeneracja oryginalnego DPF DPF ze zregenerowanym wkładem (jeśli stary wkład jest uszkodzony) wysokiej klasy zamiennik DPF oryginalny filtr DPF AUDI 3.0 TDI z ASO
cena 550 zł 1 300 zł 2 650 zł 7 920 zł

Jak widać firma Regeneruj.pl oferuje kilka sposobów pozwalających uniknąć wysokich kosztów zakupu nowego filtra cząstek stałych z ASO, a potencjalne oszczędności są naprawdę ogromne. Dodatkowo na usługę regeneracji filtra DPF w Regeneruj.pl przysługuje klientowi 12 miesięczna gwarancja, nieograniczona przebiegiem. Biorąc pod uwagę mało inwazyjny charakter tej naprawy oraz perspektywę otrzymania wysokiej kary za usunięcie zapchanego filtra DPF, to zabieg ten naprawdę wydaje się mieć sens. Nawet jeśli efektywność regenerowanego filtra miałaby być niższa niż nowego (na co do tej pory brakuje konkretnych dowodów), to i tak jest to istotny sposób na obniżenie kosztów eksploatacji nowoczesnego diesla.

Filtr cząstek stałych z prezentowanego Audi A6 po regeneracji uzyskał parametry przepustowości na poziomie nowego DPF-a!

Jeśli chcecie zregenerować filtr DPF swojego samochodu w firmie Regeneruj.pl to wystarczy go przesłać na adres firmy (koszt wysyłki w obie strony to 65 zł), a w ciągu 48 h powinniście mieć go z powrotem u siebie. Zanim jednak Wasz mechanik zamontuje go w samochodzie, musi on zrobić dwie rzeczy. Po pierwsze zastosować się do zaleceń Regeneruj.pl w w zakresie instalacji zregenerowanego filtra. W filtrze mogą bowiem zalegać resztki wody, dlatego po pierwszym odpaleniu silnika powinien on pracować przez 30-40 minut na wolnych obrotach, aby wilgoć mogła z niego odparować. W tym czasie sterownik silnika może zgłaszać błędy. Po ok. godzinie należy skasować błędy i jeśli dany model auta tego wymaga, należy zakodować wymianę DPF-a. Po drugie mechanik przed montażem filtra musi wcześniej sprawdzić stan techniczny Waszego samochodu. Dlaczego?

Problemy z filtrem DPF to bardzo często efekt niesprawności silnika i jego osprzętu, które doprowadzają do tego, że jednostka napędowa spala np. olej silnikowy, którego resztki zapychają filtr cząstek stałych. Dlatego przed zamontowaniem DPF-u należy ocenić m.in. szczelność układu dolotowego, pracę wtryskiwaczy paliwa, działanie zaworu EGR czy turbosprężarki – tłumaczy Adam Kujawski z firmy Regeneruj.pl.

Zatem, aby cieszyć się z kolejnych, bezstresowo pokonanych kilometrów za kierownicą auta z filtrem cząstek stałych, ważne jest żeby zatroszczyć się o stan techniczny jednostki napędowej i jej osprzętu. Zaniedbania eksploatacyjne przyspieszają proces zapychania się DPF-a, a tym samym skracają czas, przez który może on działać w sposób bezobsługowy. Oczywiście są też inne czynniki, które przyspieszają jego zatykanie, ale o tym opowiemy Wam więcej w osobnym materiale!

Jeśli Twój filtr DPF/FAP  jest zapchany, możesz skontaktować się z fachowcami z firmy Regeneruj.pl, którzy doradzą Ci, czy lepiej wybrać w Twoim przypadku nowy filtr czy poddać go czyszczeniu. Kontakt do nich znajdziesz tutaj lub pod numerem telefonu 532 323 222. Możesz powołać się dodatkowo na naszą redakcję DailyDriver.pl

Artykuł powstał dzięki współpracy z polską firmą usługową z branży motoryzacyjnej 

 

79
Dodaj komentarz

avatar
51 Comment threads
28 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
68 Comment authors
ArekroguskiSlaveqWiechuWojtas Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Arek
Gość
Arek

Czyszczenie działa. Mogę potwierdzić. Opel Astra 1.7 CDTI. Gdyby nie to musiałbym kupić nowy za bagatela 4800 zł. I po 4 latach znowu.

roguski
Gość
roguski

Czyli za czyszczenie filtra DPF jest stała cena bez różnicy do jakiego auta? Mam BMW 520d e60 ile by u was kosztowało czyszczenie filtra DPF?

Slaveq
Gość
Slaveq

Przyznam ze wygląda to profesjonalnie. Mój brat probowal sam wyczyścić dpf w swojej alfie 159 2.4 diesel i nie wyszło. Za chemie zapłacił 140 zł i do tego poswiecil sobote na robotę. Filtr był tak zapchany że nic to nie pomogło. Wydaje mi się że za niskie ciśnienie miał w tej butelce. Przy cenie 450 zł za regeneracje to ja u siebie chyba tego robić nie będę i dam do Was na czyszczenie.

Wojtas
Gość
Wojtas

Da radę u was wyczyścić DPF bez wyjmowania z samochodu? Nie chce za bardzo bo ruszać bo potem może być problem z mocowaniem. Inna s0rawa że chciałbym to zrobizrobić od ręki. Zostawić auto na kilka godzin i wrócić jak będzie zrobione. BMW e92 330D 2008 r.

Wiechu
Gość
Wiechu

Przecież jak wół napisane ze wysyłasz dpf do nich. Tak robi się prawie w w każdej pralni dpf

Slaveq
Gość
Slaveq

Dajesz auto do mechanika, wyciąga filtr a Ty go wysyłasz do czyszczenia. Mechanik przy okazji sprawdzi dlaczego filtr się zapycha. Bo takie czyszczenie bez sprawdzenia auta to się na ch*j nadaje.

Arczi
Gość
Arczi

Na ile jest gwarancją? Czy to prawda że w Volvo 1.6 D nie da zregenerować DPF?

Aktualności