REKLAMA

Czy matowy lakier jest trudniejszy w eksploatacji?

Autor: Materiał prasowy · Zdjęcia: DailyDriver.pl · Dodane: 30 maja 2023
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Farby o wykończeniu matowym stanowią interesującą alternatywę dla powszechnie dostępnych lakierów o wysokim połysku. Warto pamiętać, że matowe wykończenie zazwyczaj jest używane dla jednolitych i ciemnych kolorów. Takie rozwiązanie powoduje rozproszenie światła, uniemożliwiając odbicie go na powierzchni pojazdu, co daje atrakcyjny efekt. Jakie są korzyści z tego typu wykończenia?

Matowe lakiery powstały już w latach 40. XX wieku i wywodzą się ze świata tuningu i samochodów hot rod – pionierskich modyfikacji pojazdów tamtych czasów. Początkowo matowe wersje były traktowane jako tańsza alternatywa dla standardowych rozwiązań w tuningu. Jednak wraz z rozwojem tej dziedziny i łatwiejszym dostępem do materiałów oraz specjalistów, znaczenie matowych lakierów samochodowych na rynku wzrosło.

Czy matowy lakier to dobry wybór?

Dlaczego warto wybrać matowe wykończenie? Po pierwsze, nadaje samochodowi oryginalny wygląd. Matowe wykończenie rozprasza światło w sposób charakterystyczny, nadając karoserii bardziej gładkie kształty. Dodatkowo samochody z matowym lakierem często przyciągają uwagę innych osób, pozwalając kierowcy wyróżnić się spośród innych użytkowników dróg. Nadal są to bardzo rzadko spotykane powłoki lakiernicze.

Matowy lakier ma zalety, ale i wady. Natomiast paleta kolorów jest raczej zawężona do ciemnych barw. 

Choć rozwiązanie to wciąż nie jest powszechne wśród właścicieli pojazdów, powoli rośnie udział tych lakierów w ogólnej sprzedaży aut. Dla przeykładu w Cupra podała informację, że w 2022 roku oraz w pierwszym kwartale 2023 roku lakiery matowe stanowiły prawie 10% wszystkich sprzedanych modeli Formentor – większość klientów wybrała wersję Magnetic Tech Matt, a pozostali zdecydowali się na kolor Petrol Blue Matt. Matowe lakiery są też dość często spotykane w samochodach Mercedesa oraz BMW. W ostatnim czasie nawet Kia wprowadziła takie powłoki do swojej oferty. Mieliśmy okazję to sami sprawdzić testując prawie 600-konną, elektryczną Kię EV6 GT, która pokryta była matowym lakierem.

Lakiery matowe są nieco bardziej problematyczne?

Jeśli chodzi o pielęgnację, matowe lakiery wymagają nieco większej troski niż te o wysokim połysku. Podstawą jest regularne mycie pojazdu. Najlepiej jest czyścić samochód od razu po zauważeniu jakichkolwiek zabrudzeń, używając delikatnej gąbki lub ściereczki z mikrofibry. Przedstawiciele marki Cupra zalecają np. stosowanie przeznaczonych do lakieru matowego specjalnych środków czyszczących, które nie zawierają substancji polerskich ani uszlachetniających. Te mogłyby uszkodzić powłokę, albo zmienić sposób w jaki się prezentuje.

Zdaniem specjalistów, kierowca powinien zwracać szczególną uwagę podczas parkowania samochodu ze względu na większe ryzyko zarysowania lub uszkodzenia powierzchni lakieru. Skutecznym rozwiązaniem jest zabezpieczenie pojazdu folią PPF lub powłoką ceramiczną, która nie tylko chroni lakier przed zarysowaniami, ale także zapewnia właściwości hydrofobowe. Folia PPF posiada specjalne cechy ochronne, które chronią warstwę lakieru przed uszkodzeniami, a powłoka ceramiczna charakteryzuje się wysoką odpornością na ścieranie, uderzenia kamieni oraz działanie substancji chemicznych. Tylko czy w takim razie, nie lepiej po prostu kupić standardowy lakier i pokryć go od razu folią matową? Odpowiedzcie sobie na to sami.

Zobacz: Test Kia EV6 GT

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Aktualności