REKLAMA

W Krynicy przekonywali, że wodór to paliwo przyszłości

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: · Dodane: 16 września 2023
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Wodór to paliwo przyszłości, a Polska jest jednym z głównych jego producentów w Europie – tak przekonywali eksperci zgromadzeni na Forum Krynica 2023. Jakie plany mają włodarze naszego kraju w kontekście wykorzystywania wodoru i jego produkcji?

Jak przekonują eksperci zebrani podczas krynickiego forum, zmiany w źródłach energii zachodzą z dwóch głównych powodów: albo w wyniku wyczerpywania się tradycyjnych nośników energii, albo ze względu na regulacje prawne. Te zmiany mają wpływ na gospodarkę państw na całym świecie. Jednym z potencjalnych elementów, który może być dodany do tzw. mieszanki energetycznej, jest wodór.

Inicjatywa Awangarda

Podczas Krynica Forum 2023 eksperci, naukowcy i samorządowcy omawiali przyszłość technologii wodorowych oraz programy i inicjatywy związane z ochroną środowiska w kontekście bezpieczeństwa energetycznego. Jerzy Kopeć, dyrektor Departamentu Nadzoru Właścicielskiego i Gospodarki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego, przypomniał, że Inicjatywa Awangarda od półtora roku pomaga pozyskiwać partnerów i środki finansowe. Jest to partnerstwo łączące regiony w państwach Unii Europejskiej, co umożliwia firmom technologicznym działającym w tych regionach wejście na międzynarodowe rynki, znalezienie partnerów biznesowych oraz poznanie najnowszych światowych trendów w przemyśle i innowacjach. Dyrektor Kopeć podkreślił, że wodór jest rozważany jako jedna z możliwych dróg do osiągnięcia celów związanych z energią.

Zobacz: Japonia stawia na wodór jako paliwo przyszłości i źródło energii!

Z kolei wicemarszałek województwa małopolskiego, Józef Gawron, podkreślił, że ich region aktywnie poszukuje alternatywnych rozwiązań, szczególnie w dziedzinie zrównoważonej energii. Dodał, że Małopolska działa jako ciało opiniodawczo-projektowe w dziedzinie technologii wodorowych, z udziałem przedstawicieli uczelni, biznesu i administracji publicznej, co pozwala na tworzenie zasad polityki wodorowej i określenie głównych kierunków jej rozwoju.

Wodór powoli wkracza do Polski

W kontekście wykorzystania wodoru jako paliwa, już teraz niektóre miasta, np. Kraków, korzystają z autobusów napędzanych tym nośnikiem energii. Ponadto prowadzone są prace nad stworzeniem lokomotywy, która mogłaby być napędzana wodorem i kursować tam, gdzie nie ma trakcji elektrycznej.

Dr inż. Andrzej Czulak, prezes Polskiego Klastra Technologii Kompozytowych oraz Małopolskiego Centrum Innowacyjnych Technologii Przechowywania i Transportu Wodoru, zaznaczył, że technologie wodorowe stanowią podstawę wszystkich technologii zrównoważonego rozwoju. Podkreślił również, że Polska jest trzecim producentem wodoru w Europie, a Małopolska odgrywa wiodącą rolę w produkcji tego nośnika energii. Jednym z głównych wyzwań jest jednak nadal transport i przechowywanie wodoru.

Regulacje prawne są motorem napędowym zmian w energetyce

Henryk Kubicze, dyrektor Departamentu Korporacyjnego Strategii i Rozwoju Grupy Azoty S.A., podkreślił, że regulacje prawne są głównym napędem dekarbonizacji i odejścia od gazu ziemnego w gospodarce. Zaznaczył, że obecnie toczy się rywalizacja o środki finansowe na rozwijanie technologii, aby stworzyć atrakcyjne i innowacyjne projekty. Prof. Magdalena Dudek z Wydziału Energetyki i Paliw AGH w Krakowie podkreśliła, że wodór jest przyszłościowym nośnikiem energii ze względu na różne metody jego produkcji oraz zastosowanie w różnych dziedzinach, takich jak transport lub magazynowanie nadwyżek energii elektrycznej w okresach sezonowych. Zaznaczyła, że bezpieczeństwo użytkowania wodoru jest łatwo kontrolowalne, przy zachowaniu odpowiednich norm i standardów.

Zobacz: Wodorowe BMW zadebiutuje w Polsce na KNM w Łodzi!

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Aktualności