REKLAMA

Jaki preparat na zapieczone pierścienie?

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: DailyDriver.pl · Dodane: 7 czerwca 2024
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Co pomoże na zapieczone pierścienie? Aby je odblokować, należy usunąć z nich nagar. Służą do tego specjalne preparaty, które mają na celu rozpuścić osady węglowe powstające w silniku w wyniku spalania paliwa. Dawniej służyła do tego nafta, dziś szybsze i skuteczniejsze są płukanki do silników. Ale są jeszcze inne preparaty dedykowane do usuwania nagaru z pierścieni.

Silnik spalinowy wyposażony jest w tłoki, które poruszają się w cylindrach. Pomiędzy nimi znajdują się jeszcze pierścienie, będące elementem tłoków, które mają na celu z jednej strony zapewnić szczelność w komorze spalania (a tym samym większą kompresję), a z drugiej uniemożliwić przedostawanie się do niej oleju silnikowego. W tym celu wyróżnia się 3 rodzaje pierścieni, pełniących określone funkcje: pierścień kompresyjny, zgarniająco-kompresyjny i olejowy. Problemy zaczynają się, kiedy pierścienie przestają właściwie działać.

Zapieczone pierścienie – typowe objawy

Zużyte pierścienie tłokowe dają charakterystyczne objawy – spadek kompresji silnika, nadmierny pobór oleju, dymienie z układu wydechowego o niebieskawym zabarwieniu, pogorszenie osiągów auta. Tego typu problemy pojawiają jednak przy większych przebiegach, przekraczających zwykle 250 tysięcy km (w zależności też od silnika) i są konsekwencją wytarcia się pierścieni. Ale w erze downsizingu zdarza się, że powyższe objawy mają nowe silniki z przebiegami zaledwie 20-30 tys. km. Czyżby oszczędności na etapie produkcyjnym były aż tak duże? To też się zdarza, ale zazwyczaj problemem są zapieczone nagarem pierścienie.

Nagar w silniku tworzy się na skutek niepełnego spalania mieszanki paliwowo-powietrznej, będącego efektem niedopracowanego układu wtryskowego (zwłaszcza bezpośredniego wtrysku paliwa), kiepskiej jakości paliwa, źle działających czujników spalania czy nierozgrzanej jednostki napędowej. Z czasem nagar gromadzi się na denkach tłoków, zaworach i w szczelinach stykowych pierścieni. W przypadku tego ostatniego dochodzi do zapieczenia się pierścieni tłokowych, czego efektem jest spadek kompresji silnika, duże zużycie oleju silnikowego i kopcący wydech. Zanim więc mechanik zdecyduje o kosztownym remoncie silnika, należy spróbować odblokować zapieczone nagarem pierścienie, bo w przypadku mniej zużytych silników, zazwyczaj to rozwiązuje problem.

Odblokowanie pierścieni

Jest kilka sposobów na to, by usunąć nagar z silnika, w tym z pierścieni. Dawniej stosowało się w tym celu naftę, ale metoda ta wymagała demontażu głowicy i pozostawienie cylindrów zalanych naftą na wiele godzin. Dziś naftę wyparła tzw. płukanka do silnika, która dodawana jest do oleju silnikowego tuż przed jego wymianą.

Płukanka do silnika Antykoks rozpuszcza nagar w magistrali olejowej silnik. Do czyszczenia komory spalania przeznaczony jest dedykowany preparat. 

Choć może ona bazować na nafcie, to zawiera przede wszystkim silne detergenty myjące. W przypadku płukanki Antykoks Oil, nie zawiera ona nafty, a lekkie frakcje węglowodanowe, bezpieczne rozpuszczalniki i dyspergatory zapobiegające koagulacji małych cząstek węgla i sadzy do większych struktur, które mogły by zalegać w silniku. Dyspergatory powodują że cząsteczki te są wymywane przez olej wraz płukanką i swobodnie unoszą się w nim jako zawiesina, która zostaje wylana wraz z olejem podczas wymiany. Trzeba tylko pamiętać o tym, że płukanka trafia do pracującego silnika na 20 minut, a po spuszczenie jej wraz ze starym olejem , należy wymienić na nowy nie tylko olej, ale i jego filtr.

Pianka na zapieczone pierścienie

Na rynku dostępne są też wyspecjalizowane preparaty na zapieczone pierścienie. Środek o nazwie Ceramizator Antykoks Down aplikuje się bezpośrednio do cylindrów przez gniazda świec (iskrowych lub żarowych, w zależności czy to jednostka benzynowa czy Diesla) w celu odblokowania zapieczonych pierścieni tłokowych. Ma on formę pianki, którą wprowadza się bezpośrednio do cylindra, aby działała bezpośrednio w komorze cylindra na tłokach. Po jej aplikacji (piana musi wyjść na zewnątrz otworu świecy) preparat przez 5 minut penetruje każdą komorę spalania, po czym należy przedmuchać wszystkie cylindry (kręcąc silnikiem), a następnie znowu zaaplikować kolejną dawkę pianki na 5 minut do każdej komory.

Tak wygląda czyszczenie nagaru w silniku 1.2 PureTech poprzez gniazda świec. Antykoks Down to preparat na zapieczone pierścienie, który pozwala ograniczyć tzw. „branie oleju przez silnik”. 

Po tym procesie, świece i cewki trzeba zamontować z powrotem i uruchomić silnik na 5-10 minut. Z racji tego, że producent preparatu zaleca wymianę oleju i filtra po całej tej operacji, można dodatkowo przed spuszczeniem oleju zalać płukankę do silnika. Oczywiście przy mocno wyeksploatowanym silniku, w którym doszło do poważnej deformacji pierścieni preparaty nie będą w stanie przywrócić pełnej sprawności silnika. Pozwalają one jednak ocenić mechanikowi faktyczny stan silnika i trafnie zadecydować o konieczności wykonania jego remontu bez jego rozbierania.

Zobacz: Silnik 2.0 TFSI a nagar – objawy, problemy, czyszczenie

W materiale wykorzystaliśmy preparaty od polskiej firmy chemicznej CHEMMOTOR POLSKA

4
Dodaj komentarz

avatar
2 Comment threads
2 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
4 Comment authors
TagoolekDaily DriverPułas Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
olek
Gość
olek

Kiedyś nagar w silniku próbowałem usunac naftą i efekt byl ale to trwało (24 h) a po drugie samochód śmierdział naftą przez kolejny miesiac. nie polecam bo to sie sprawdza tylko w ciagnikach w osobowkach nie. plukanka przed wymianą oleju i tyle

Tago
Gość
Tago

Ale naftą jest tania

Pułas
Gość
Pułas

Czy ta pianka rozpuszcza gumę uszczelki?

Aktualności