Co pomoże na zapieczone pierścienie? Aby je odblokować, należy usunąć z nich nagar. Służą do tego specjalne preparaty, które mają na celu rozpuścić osady węglowe powstające w silniku w wyniku spalania paliwa. Dawniej służyła do tego nafta, dziś szybsze i skuteczniejsze są płukanki do silników. Ale są jeszcze inne preparaty dedykowane do usuwania nagaru z pierścieni.
Silnik spalinowy wyposażony jest w tłoki, które poruszają się w cylindrach. Pomiędzy nimi znajdują się jeszcze pierścienie, będące elementem tłoków, które mają na celu z jednej strony zapewnić szczelność w komorze spalania (a tym samym większą kompresję), a z drugiej uniemożliwić przedostawanie się do niej oleju silnikowego. W tym celu wyróżnia się 3 rodzaje pierścieni, pełniących określone funkcje: pierścień kompresyjny, zgarniająco-kompresyjny i olejowy. Problemy zaczynają się, kiedy pierścienie przestają właściwie działać.
Zapieczone pierścienie – typowe objawy
Zużyte pierścienie tłokowe dają charakterystyczne objawy – spadek kompresji silnika, nadmierny pobór oleju, dymienie z układu wydechowego o niebieskawym zabarwieniu, pogorszenie osiągów auta. Tego typu problemy pojawiają jednak przy większych przebiegach, przekraczających zwykle 250 tysięcy km (w zależności też od silnika) i są konsekwencją wytarcia się pierścieni. Ale w erze downsizingu zdarza się, że powyższe objawy mają nowe silniki z przebiegami zaledwie 20-30 tys. km. Czyżby oszczędności na etapie produkcyjnym były aż tak duże? To też się zdarza, ale zazwyczaj problemem są zapieczone nagarem pierścienie.
Nagar w silniku tworzy się na skutek niepełnego spalania mieszanki paliwowo-powietrznej, będącego efektem niedopracowanego układu wtryskowego (zwłaszcza bezpośredniego wtrysku paliwa), kiepskiej jakości paliwa, źle działających czujników spalania czy nierozgrzanej jednostki napędowej. Z czasem nagar gromadzi się na denkach tłoków, zaworach i w szczelinach stykowych pierścieni. W przypadku tego ostatniego dochodzi do zapieczenia się pierścieni tłokowych, czego efektem jest spadek kompresji silnika, duże zużycie oleju silnikowego i kopcący wydech. Zanim więc mechanik zdecyduje o kosztownym remoncie silnika, należy spróbować odblokować zapieczone nagarem pierścienie, bo w przypadku mniej zużytych silników, zazwyczaj to rozwiązuje problem.
Odblokowanie pierścieni
Jest kilka sposobów na to, by usunąć nagar z silnika, w tym z pierścieni. Dawniej stosowało się w tym celu naftę, ale metoda ta wymagała demontażu głowicy i pozostawienie cylindrów zalanych naftą na wiele godzin. Dziś naftę wyparła tzw. płukanka do silnika, która dodawana jest do oleju silnikowego tuż przed jego wymianą.
Choć może ona bazować na nafcie, to zawiera przede wszystkim silne detergenty myjące. W przypadku płukanki Antykoks Oil, nie zawiera ona nafty, a lekkie frakcje węglowodanowe, bezpieczne rozpuszczalniki i dyspergatory zapobiegające koagulacji małych cząstek węgla i sadzy do większych struktur, które mogły by zalegać w silniku. Dyspergatory powodują że cząsteczki te są wymywane przez olej wraz płukanką i swobodnie unoszą się w nim jako zawiesina, która zostaje wylana wraz z olejem podczas wymiany. Trzeba tylko pamiętać o tym, że płukanka trafia do pracującego silnika na 20 minut, a po spuszczenie jej wraz ze starym olejem , należy wymienić na nowy nie tylko olej, ale i jego filtr.
Pianka na zapieczone pierścienie
Na rynku dostępne są też wyspecjalizowane preparaty na zapieczone pierścienie. Środek o nazwie Ceramizator Antykoks Down aplikuje się bezpośrednio do cylindrów przez gniazda świec (iskrowych lub żarowych, w zależności czy to jednostka benzynowa czy Diesla) w celu odblokowania zapieczonych pierścieni tłokowych. Ma on formę pianki, którą wprowadza się bezpośrednio do cylindra, aby działała bezpośrednio w komorze cylindra na tłokach. Po jej aplikacji (piana musi wyjść na zewnątrz otworu świecy) preparat przez 5 minut penetruje każdą komorę spalania, po czym należy przedmuchać wszystkie cylindry (kręcąc silnikiem), a następnie znowu zaaplikować kolejną dawkę pianki na 5 minut do każdej komory.
Po tym procesie, świece i cewki trzeba zamontować z powrotem i uruchomić silnik na 5-10 minut. Z racji tego, że producent preparatu zaleca wymianę oleju i filtra po całej tej operacji, można dodatkowo przed spuszczeniem oleju zalać płukankę do silnika. Oczywiście przy mocno wyeksploatowanym silniku, w którym doszło do poważnej deformacji pierścieni preparaty nie będą w stanie przywrócić pełnej sprawności silnika. Pozwalają one jednak ocenić mechanikowi faktyczny stan silnika i trafnie zadecydować o konieczności wykonania jego remontu bez jego rozbierania.
Zobacz: Silnik 2.0 TFSI a nagar – objawy, problemy, czyszczenie
W materiale wykorzystaliśmy preparaty od polskiej firmy chemicznej CHEMMOTOR POLSKA
Kiedyś nagar w silniku próbowałem usunac naftą i efekt byl ale to trwało (24 h) a po drugie samochód śmierdział naftą przez kolejny miesiac. nie polecam bo to sie sprawdza tylko w ciagnikach w osobowkach nie. plukanka przed wymianą oleju i tyle
Ale naftą jest tania
Czy ta pianka rozpuszcza gumę uszczelki?
w komorze spalania, w cylindrze, nie masz żadnych gumowych uszczelek.