Regeneracja koła dwumasowego – warto? Ile kosztuje i na czym polega?

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: DailyDriver.pl · Dodane: 19 lipca 2021
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Regeneracja koła dwumasowego – czy warto skorzystać? Opinie na ten temat są zróżnicowane. Jakość wykonania usługi to element, od którego zależy trwałość  regenerowanej dwumasy. Ale na temat tego procesu krążą różne mity, które zdają się być tworzone przez tych, którzy handlują nowymi kołami dwumasowymi. Dlatego temat postanowiliśmy przybliżyć zgłębiając go w firmie, która oferuje zarówno nowe koła dwumasowe, jak i regenerowane. Jak to więc wygląda naprawdę?

Regeneracja koła dwumasowego to temat nadal kontrowersyjny. W literaturze akademickiej wciąż powielana jest teza, że dwumasy się nie naprawia, bo jest to technicznie niemożliwe, a przecież nawet producenci nowych kół dwumasowych już od kilku lat także oferują koła regenerowane. Z drugiej strony, skoro regeneracja kół dwumasowych jest niemożliwa, to dlaczego w Polsce działają  firmy, które oferują taką usługą i są polecane w środowisku? Postanowiliśmy zatem wybrać się do firmy Regeneruj.pl, która od lat zajmuje się profesjonalną regeneracją używanych i sprzedażą nowych części samochodowych i sprawdzić, jak to jest z tą regeneracją dwumasy. Ile taka usługa kosztuje, na czym polega i komu zależy na powielaniu pewnych mitów na ten temat. Przy okazji zobaczycie, jak niektóre firmy zajmujące się regeneracją kół dwumasowych oszukują klientów, obiecując im nierealne rzeczy. I dlaczego regeneracja dwumasy w przypadku niektórych aut, to jedyna szansa na ich dalszą eksploatację. Ale po kolei.

Regeneracja koła dwumasowego

Koło dwumasowe, jak każda cześć, ulega normalnemu zużyciu eksploatacyjnemu. Coraz częściej zdarza się jednak, że niewłaściwa eksploatacja auta, chiptuning, albo usterka innego układu w samochodzie (np. wtrysku paliwa, wału korbowego), doprowadza do przedwczesnego uszkodzenia dwumasy. Przyczyny zużycia koła dwumasowego są różne, ale ich efekt jest podobny – zniszczone łożysko, pęknięte sprężyny łukowe czy wytopiona płytka kontroli ciernej to te najpowszechniejsze. Dziś, mając odpowiednią wiedzę, narzędzia i części, można takie koło naprawić.

Regeneracja koła dwumasowego jest poprzedzona jego wnikliwą kontrolą.

Jak przekonują fachowcy z Regeneruj.pl regeneracja koła dwumasowego to proces złożony. Najpierw należy poddać koło wstępnej ocenie wizualnej, podczas której można dopatrzyć się najczęstszych usterek (łożysko, płyta cierna itd.). Następnie na urządzeniu pomiarowym badany jest luz osiowy i krawędziowy koła w odniesieniu do norm fabrycznych. Na tym etapie zdarza się, że koło nie wykazuje żadnych nieprawidłowości, mimo że klient zgłaszał problemy z kołem. W takim momencie specjalista musi koło otworzyć, umyć je i ocenić stan elementów wewnętrznych (przede wszystkim sprężyn łukowych).

Zobacz: Co się psuje w kole dwumasowym i dlaczego? Sprawdzamy przyczyny!

Po wykryciu usterki i zakwalifikowaniu koła do regeneracji, rozpoczyna się proces wymiany wadliwych części. I tu pojawiają się dwa mity, powielane najczęściej przez sprzedawców nowych kół oraz przez … nieuczciwe firmy regenerujące koła dwumasowe. Otóż ci pierwsi uważają, że przy regeneracji używa się tylko starych, używanych części, a ci drudzy twierdzą, że do naprawy używają tylko nowych, oryginalnych części zamiennych. W obu przypadkach mamy do czynienia z nieprawdą.

Żeby regeneracja koła dwumasowego była skuteczna, niezbędna jest wymiana zużytych części.

Po pierwsze nie ma na rynku oryginalnych części zamiennych do kół dwumasowych, bo ani LUK, ani Sachs ani Valeo nie oferują takowych, ale nie jest prawdą, że stosuje się tylko części używane. Firma Regeneruj.pl ma na tyle duże doświadczenie w branży, że niezbędne części dorabia na zamówienie. Co więcej, niektóre elementy koła, takie jak np. łożyska, są używane w innych podzespołach samochodowych i pasują one do konkretnych kół dwumasowych. Dlatego na swoje zregenerowane koła dwumasowe Regeneruj.pl udziela rocznej gwarancji bez limitu kilometrów. A to już daje do myślenia.

Zobacz: Jak jeździć, aby wydłużyć trwałość i żywotność koła dwumasowego?

Po wymianie części i napełnieniu koła specjalistycznym smarem (oszczędności na jego jakości kończą się szybkim zużyciem dwumasy), jest ono zamykane i sprawdzane na wyważarce dynamicznej. I tu pojawi się kolejny mit. Wbrew powielanym tezom na ten temat, takie wyważarki są stosowane na rynku  przez szeroką grupę specjalistów, a nie tylko przez kilka zakładów w całej Europie, jak próbują wmówić to „doradcy” na forach. Nie są tanie, ale każdy porządny zakład naprawczy taką wyważarkę posiada, bo jest niezbędna do regeneracji. Gdy koło dwumasowe zostanie wyważone, jest ono jeszcze raz sprawdzane na urządzeniach kontrolnych w kontekście luzu osiowego i krawędziowego, a potem wędruje do klienta.

Ile kosztuje regeneracja koła dwumasowego?

Koło dwumasowe nie należy do tanich części, mimo że na przestrzeni lat jego cena zauważalnie spadła. Koszt regeneracji koła dwumasowego utrzymuje się poziomie 650-900 zł w zależności od jego modelu. Cena jest zatem bardzo konkurencyjna w stosunku nie tylko do koła z ASO, ale także do jego zamienników firmy LuK, Sachs czy Valeo. Zwłaszcza, że są na rynku auta, do których koła dwumasowe kosztują tyle co używane auto. Koło dwumasowe do Mitsubishi L200 kosztuje w ASO aż 12 tysięcy złotych, a zamiennik ponad 5 tys. zł! A mówimy o bardzo popularnym na naszym rynku pickupie. Podobnie jest np. z BMW 530d (e60) z 3-litrowym dieslem, do którego nowe koło dwumasowe w ASO kosztuje 5500 zl, zamiennik 2900 zł, a regeneracja tylko 750 zł. Nic zatem dziwnego, że w takich przypadkach regeneracja jest tak popularna. Nawet jeśli trwałość regenerowanego koła byłaby niższa niż nowego, to różnica w cenie jest ogromna.

marka (przykładowe modele) nr oryginału nr LuK/Sachs cena w ASO [zł] cena zamiennika w hurtowni [zł] regeneracja w Regeneruj.pl [zł]
Fiat Fullback / Mitsubishi L200 2.4 DI-D 1120A321 415067710 11 964 5100 850
VW Polo 1.4 TDI 04B105264B lub 04B105266E BRAK ZAMIENNIKA 3050 (wycofane) 850
Toyota Avensis 2.0 D-4D 126 KM (1AD) FDT902 (13450-0R010) 415028410 2960 1800 750
Honda Accord 2.2 i-CDTI 140 KM FDH001 (22100RBD006) 415027210 5793 1650 750
Opel Astra J 1.7 CDTi 55565893 415047210 4662 1800 750
Volvo XC60 2.4 D5 30735771 415031510 4740 1900 750
BMW 5 E60 3.0 D 7526107 415036210 3690 2400 750
Toyota Avensis 2.0 D-4D 116 KM 134500G010 415021510 6780 2900 750
Hyundai ix35 2.0 CRDi 232002F010 2294001267 8459 2300 850
Audi A4 1.8 TFSI 0B1105266AF 415034310 6170 1800 750

Zobacz: Chiptuning a trwałość koła dwumasowego – o ile można podnieść moc silnika?

Ale nawet do popularnych i tanich marek oryginalne (z ASO) koła dwumasowe potrafią być bardzo drogie. Dwumasa do Hondy Accord 2.2 i-CDTI 140KM kosztuje 5700 zł, a do Hyundaia ix35 2.0 CRDi 136 KM aż 8500 zł! Zamienniki są znacznie tańsze, ale koszt regeneracji dwumasy jest średnio jeszcze o 40% niższy od ceny zamiennika. Co więcej zdarza się, że tego zamiennika po prostu nie ma.

Nie ma zamiennika dwumasy, nowa jest droga lub niedostępna

Są na rynku samochody, i to popularnych marek, do których kupno koła dwumasowego w zamienniku jest problematyczne z uwagi na ograniczoną dostępność. Problem bywa z kołem dwumasowym do Toyot z silnikiem 2.0 D-4D 116 KM nr 134500G010, które nawet gdy jest dostępne kosztuje ok. 2900 zł (LuK/Sachs). Ten sam problem jest ze wspomnianym dwumasem do Mitsubishi L200, do którego zamiennik LuK kosztuje ponad 5000 zł. Koło można jednak regenerować (850 zł).

Regeneracja koła dwumasowego w wielu przypadkach jest jedynym sposobem, aby auto mogło być dalej eksploatowane.

Ale są też inne problemy. W przypadku np. popularnego Volkswagena Polo z silnikiem 1.4 TDI koło dwumasowe w ASO zostało wycofane ze sprzedaży. Część oznaczona numerem 04B105264B lub 04B105266E nie jest już dostępna w magazynach i nie można jej kupić, a mówimy przecież o kilkuletnim aucie. Na rynku nie ma też zamiennika jego dwumasy. Takiej sytuacji nie lubią mechanicy, bowiem wydłuża im to proces naprawy. Zamiast zamówić zamiennik dostępny od ręki bez wychodzenia z warsztatu, do tego z odpowiednią marżą, na której mechanicy mogą dodatkowo zarobić, to jeszcze muszą blokować stanowisko w warsztacie do czasu, aż otrzymają zregenerowaną dwumasę. Dlatego dla wielu mechaników regeneracja dwumasy to ostateczność. To się im po prostu nie opłaca.

Zobacz: Wymiana koła dwumasowego i błędy, które skracają trwałość dwumasy

Volkswagen w takim przypadku zaleca zakup w ASO specjalnego zestawu obejmujące sprzęgło, docisk, koło zamachowe i wgranie specjalnego oprogramowania. Koszt operacji przekracza 4 tys. zł, dlatego nie dziwi fakt, że regeneracja tego koła zamachowego cieszy się tak dużym powodzeniem w Regeneruj.pl. Tym bardziej, że każde naprawione koło objęte jest gwarancją bez limitu kilometrów. Być może w tym tkwi sekret tego, że mimo sporej ilości mitów, jakie krążą na temat regeneracji kół dwumasowych, wysoka jakość naprawy w rozsądnej cenie przekonuje codziennie do siebie dziesiątki nowych klientów w całej Polsce. Zwłaszcza, że jeśli koło dwumasowe nie nadaje się do regeneracji, to klient jest o tym informowany i może od razu zakupić fabrycznie nowy dwumas. W końcu to do klienta należy ostateczna decyzja.

Jeśli Twoje koło dwumasowe wymaga wymiany, możesz skontaktować się z fachowcami z firmy Regeneruj.pl, którzy doradzą Ci, czy lepiej wybrać w Twoim przypadku nowe koło czy regenerowane. Kontakt do nich znajdziesz tutaj lub pod numerem telefonu 532 323 222. Możesz powołać się dodatkowo na naszą redakcję DailyDriver.pl

Artykuł powstał dzięki współpracy z polską firmą usługową zajmującą się profesjonalną regeneracją części samochodowych oraz sprzedażą nowych podzespołów samochodowych

29
Dodaj komentarz

avatar
19 Comment threads
10 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
26 Comment authors
JanekMnichLiroyAdamDante Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Mnich
Gość
Mnich

Kół dwumasowych się nie regeneruje. I tyle to nie działa.

Janek
Gość
Janek

Nie przesadzaj. Znajomi regenerowali j nie raz i raczej zadowoleni. Wiadomo że nie wytrzyma tyle co nowe ale spokojnie i po 50 czy 60 tysiecy km mozna zrobic na takim kole. Teść regenerował w Caddy 2.0 TDI to jak sprzedawał parę lat później to nadal działało. Pytanie kto i jak to regeneruje i tyle.

Liroy
Gość
Liroy

Od razu mogę powiedzieć że do BMW f30 2.0 benzyna nie ma zamiennika dwumasy. Albo oryginał albo regeneracja.

Dante
Gość
Dante

Taka regeneracja dwumasy wyglada lepiej niż się spodziewałem. Jeśli wystarczy na 50-80 tys km to dla mnie lux. Roznica w cenie to 3 razy taniej

Bartek
Gość
Bartek

W mojej Astrze 1.6 CDTi mam do wymiany dwumase. Miałem zamiar ją sprzedać dlatego nie widzę sensu w kupowaniu nowego kola. Jak długo się czeka na regeneracje kola?

Dawid
Gość
Dawid

Czy zrobić regenerację dwunasty i kupić dodatkowo nowe sprzęgło czy zregenerować i koło i sprzęgło?

Adam
Gość
Adam

To kwestia tego jak skatowane jest sprzęgło. Wprawne oko oceni to w pół minuty

Aktualności