Wymiana koła dwumasowego i błędy, które skracają trwałość dwumasy

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: DailyDriver.pl · Dodane: 28 maja 2021
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Źle założone koło dwumasowe albo skrzynia biegów, błędy przy ich montażu i szczegóły, do których nie przywiązują wagi mechanicy, mają wpływ na stukanie nowej dwumasy, jej szybsze zużycie i uszkodzenie. Nieprawidłowo założone koło dwumasowe posłuży tylko przez chwilę i ponownie będzie wymagało wymiany na nowe. Oto błędy jakich dopuszczają się mechanicy przy montażu koła dwumasowego oraz skrzyni biegów.

Nieprawidłowy montaż koła dwumasowego, albo źle założona skrzynia biegów, mogą zniweczyć ogromne koszty związane z wymianą dwumasy na nową. Co prawda koło dwumasowe można poddać regeneracji, co znacznie obniża koszty naprawy, ale nawet w tym przypadku błędy związane z montażem koła także przyczynią się do przedwczesnego jego zużycia. Dlatego wymiana koła dwumasowego musi zostać przeprowadzona z zachowaniem kilku istotnych rygorów montażowych. Jak przekonują specjaliści z Regeneruj.pl, prawidłowy montaż pozwala nawet regenerowanym kołom działać przez dziesiątki tysięcy kilometrów. Ale czasem wystarczy jedna źle przykręcona śruba, aby zniweczyć wszystko. I jak się zaraz przekonacie, nie jest to żadna przesada.

Śruby do koła dwumasowego

Podstawą prawidłowego montażu koła dwumasowego są śruby. Powinny one być nowe, ale nie jest to regułą. Po pierwsze nie zawsze są one w zestawie, bowiem należy je dobierać osobno pod konkretny model auta, a po drugie nawet jeśli są w komplecie, to są niejednokrotnie „zachowywane” przez mechaników na „lepsze czasy”. Co ważniejsze, muszą być one odpowiednio przygotowane do montażu. Śruby koła dwumasowego posiadają mikrouszczelnienie, które dodatkowo ma właściwości klejące (w zależności od producenta). Bez niego olej silnikowy może przedostać się poprzez gwint śruby do wnętrza DKZ i wypłukać z niego smar, doprowadzając do jego uszkodzenia. Oprócz śrub z mikrouszczcelnieniem stosuje się też specjalne śruby rozciągliwe.

Zobacz: Regeneracja filtra DPF – na czym polega i ile kosztuje?

Istotny jest też moment obrotowy z jakim śruby są dokręcane, bo zbyt wysoki może doprowadzić do przeciągnięcia śruby (efektem będzie stukanie koła). Niestety, błędy na tym etapie, niedbałość czy po prostu ludzka pazerność, niejednokrotnie niweczą całą późniejszą pracę mechanika. Jak podkreślają fachowcy z Regeneruj.pl, przy wymianie koła dwumasowego warto także wymienić od razu uszczelniacz wału, bowiem jeśli straci on szczelność, to olej może trafić na tarczę sprzęgła. To spowoduje, że sprzęgło zacznie się uślizgiwać co podniesie temperaturę pracy dwumasy i w konsekwencji skróci jej żywotność.

Nieliniowość  w układzie silnik – skrzynia biegów

Brak liniowości w układzie silnik-skrzynia biegów to kolejny poważny problem, który często jest kompletnie pomijany przez mechaników w chwili montażu nowego, dwumasowego koła zamachowego (DKZ). Skąd się bierze? Bo po pierwsze montaż ciężkiej skrzyni biegów jest trudny i czasochłonny, dlatego mechanik pracujący często w pojedynkę, skupia się głównie na jak najszybszym wkręceniu śrub, aby skrzynia po prostu „złapała”. Po drugie, wielu mechaników nie zwraca uwagi na stan techniczny elementów towarzyszących skrzyni, które mają wpływ na jakość jej montażu. A problem nieliniowości układu skrzynia-silnik ma dwojaki charakter i jest efektem konkretnych usterek w układzie napędowym bądź niewłaściwego montażu skrzyni. Jakich?

Zobacz: Silnik pracuje nierówno na luzie – jakie mogą być przyczyny i skutki?

Przesunięcie równoległe skrzyni i silnika to skutek m.in. uszkodzenia, wbicia lub po prostu niezastosowania kołków bądź tulejek ustalających położenie skrzyni w stosunku do silnika. Jak podkreślają fachowcy z Regeneruj.pl, w przypadku niektórych aut z grupy PSA (Peugeot/Citroen) znaczenie ma nawet pozycja nacięcia tulejki, której niezachowanie będzie skutkować brakiem liniowości.

Z kolei odchylenie kątowe najczęściej jest następstwem luzu na wałku skrzyni biegów (wałek zdawczy skrzyni biegów). W rezultacie skrzynia nie jest w linii z silnikiem, tylko opuszczona jest w stosunku do niego pod pewnym kątem. Niestety, ale zamontowanie nowego koła dwumasowego przy braku liniowości skutkuje poważnymi usterkami mechanicznymi takimi jak:

  1. uszkodzenie łożyska ślizgowego koła dwumasowego (delikatniejsze na tle kulkowego)
  2. uszkodzenie łożyska kulkowego DKZ
  3. wycięty wieloklin tarczy sprzęgłowej
  4. pęknięcie tarczy sprzęgła

Dodatkowo przy montażu nowego zestawu sprzęgła z dwumasem trzeba też ocenić stan wielowypustu na wałku sprzęgłowym (zdawczym) skrzyni biegów. Jeśli jest miejscami wytarty, trzeba go wymienić, inaczej zniszczy wieloklin sprzęgła.

Nowe koło dwumasowe uszkodzone przez błędny montaż

Warto podkreślić fakt, że większość wspomnianych błędów montażowych jest łatwa do weryfikacji dla doświadczonego mechanika i prosta do usunięcia. Od jego uczciwości w wykonaniu pracy zależy jednak końcowy efekt naprawy. Na szczęście warto przy tym pamiętać, że nawet jeśli nowe koło dwumasowe zostało zniszczone na skutek jego złego montażu, to w wielu przypadkach można je uratować poddając je regeneracji.

Zobacz: Jak jeździć, aby wydłużyć trwałość i żywotność koła dwumasowego?

Dlatego nie warto się od razu załamywać, tylko powierzyć problem fachowcom, którzy są w stanie ocenić czy koło nadaje się do naprawy, czy nie. Natomiast sama regeneracja często stanowi ułamek ceny nowego koła.

Jeśli Twoje koło dwumasowe wymaga wymiany, możesz skontaktować się z fachowcami z firmy Regeneruj.pl, którzy doradzą Ci, czy lepiej wybrać w Twoim przypadku nowe koło czy regenerowane. Kontakt do nich znajdziesz tutaj lub pod numerem telefonu 532 323 222. Możesz powołać się dodatkowo na naszą redakcję DailyDriver.pl

Artykuł powstał dzięki współpracy z polską firmą usługową zajmującą się profesjonalną regeneracją części samochodowych oraz sprzedażą nowych podzespołów samochodowych

1
Dodaj komentarz

avatar
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
pawel Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
pawel
Gość
pawel

Dlatego trzeba brać paragony od mechaników i walczyć o swoje. Bo partaczy nie brakuje

Aktualności