REKLAMA

Opiłkująca pompa wtryskowa w silniku 1.6 HDi i 1.6 TDCi?

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: DailyDriver.pl · Dodane: 11 kwietnia 2024
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Silnik 1.6 HDi i bliźniaczy 1.6 TDCi, stosowany w autach Peugeot, Citroen i Ford to jednostka ciekawa. Czy łuszczącą się pompa wtryskowa to problem powszechny? Jakie są jego objawy i na zwrócić uwagę?

Do naszego warsztatu zawitał Ford C-MAX 1.6 TDCi z uszkodzonym układem wtryskowym. Awaria nastąpiła w trakcie jazdy na autostradzie, a jej wynikiem były wyraźne drgania odczuwalne w całej kabinie oraz komunikat o usterce silnika w komputerze pokładowym. Silnik swobodnie odpalał i był w stanie napędzać Forda, ale niestety były to klasyczne objawy usterki wtryskiwaczy w silniku 1.6 TDCi (i bliźniaczym 1.6 HDi). Ale w przypadku ich awarii, problem może być poważniejszy, a zakres usterek większy.

Uszkodzone wtryskiwacze w 1.6 TDCi

Pierwsze od czego musieliśmy zacząć to weryfikacja stanu wtryskiwaczy i określenia, które zostały uszkodzone. Niestety, silnik 1.6 TDCi 115 KM posiada piezoelektryczne wtryskiwacze Continental. Posiadają one wadliwe cewki, które jeśli się przepalą, to wymagają wymiany na nowe. Co gorsza, rzadko się zdarza, aby uszkodzeniu ulegał jeden wtryskiwacz i tak też było w tym przypadku. Wszystkie cztery wtryskiwacze nie działały właściwie (zmierzony opór), więc należało wymienić je na nowe.

Ile kosztuje wtryskiwacz Continentala lub Siemensa do 1.6 TDCi? Minimum 1200 zł. Ale na terenie naszego kraju istnieją firmy, które regenerują wtryskiwacze Continental/Siemens i na taką formę naprawy zdecydował się klient. Sęk w tym, że nie był to koniec problemów, jakie należy uwzględnić przy takie naprawie.

Regeneracja wtryskiwaczy do silnika 1.6 TDCi i 1.6 HDi jest możliwa, chociaż opiera się na używanych cewkach, bo producent nie dostarcza części zamiennych. 

Po otrzymaniu zregenerowanych wtryskiwaczy, mieliśmy zagwozdkę, bo klient był przekonany, że paliwo jakie zatankował tuż przed awarią, mogło wpłynąć na usterkę. Sęk w tym, że paliwo nie ma bezpośredniego wpływu na przepalanie się cewek wtryskiwaczy, ale dla świętego spokoju sprawdzaliśmy inną rzecz – opiłkowanie pompy wtryskowej  w 1.6 TDCi.

Opiłkująca pompa wysokiego ciśnienia 1.6 TDCi

Przed montażem nowych wtryskiwaczy, niezależnie od marki, zawsze warto skontrolować paliwo na wypadek łuszczenia się pompy wysokiego ciśnienia. Jeśli opiłki dostaną się do nowych wtryskiwaczy, to ponownie je zniszczą. W tym celu rozcięliśmy filtr paliwa, aby ocenić, czy pojawiły się w nim jakieś opiłki. Na szczęście dla właściciela Forda nie było ich tam. Inaczej wypadałoby wymienić (lub naprawić) pompę wysokiego ciśnienia, listwę wtryskową, oczyścić przewody paliwowe i zbiornik paliwa. A to oznaczałoby ogromne koszty naprawy.

Po rozcięciu filtra paliwa, nie stwierdziliśmy obecności w nim opiłków z pompy. 

Warto jednak pamiętać o jednym – z perspektywy naszych mechaników oraz firm współpracujących z nami, pompa wtryskowa w silniku 1.6 TDCi nie opiłkuje. O ile awarie wtryskiwaczy (ich cewek) są powszechne i popularne, o tyle łuszczenie pomp nie występuje. Dlatego przy awarii układu wtryskowego, należy skontrolować w pierwszej kolejności wtryskiwacze bo to one są najbardziej podatne na usterki. Więcej o tym, na czym polega regeneracja wtryskiwaczy Continental i Siemens do 1.6 TDCi i 1.6 HDi 115 KM przedstawimy w kolejnych poradnikach.

Zobacz: Pompowtryskiwacze Siemens – regeneracja, naprawa, wymiana

2
Dodaj komentarz

avatar
1 Comment threads
1 Thread replies
2 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
Daily Drivercosta Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
costa
Gość
costa

U mnie właśnie padły wtryski w 1.6 hdi i szukam przyczyny. Możliwe że pompa opilkuje?

Aktualności