REKLAMA

Ford Mustang kończy w tym roku 60 lat! Jak stał się legendą?

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: DailyDriver.pl · Dodane: 12 kwietnia 2024
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Ford Mustang, uznawany za jedno z najbardziej kultowych aut w historii USA, świętuje w tym roku swoje 60-lecie. Pomimo trudności na rynku, Mustang nie tylko stworzył nową kategorię samochodów jako „pony car”, ale także stał się symbolem amerykańskiej kultury motoryzacyjnej. Przez lata przeszedł wiele zmian, zarówno w designie, jak i technologii, odzwierciedlając zmieniające się preferencje i innowacje w przemyśle samochodowym.

W latach 60. XX wieku Ford, mierząc się z niekorzystnymi warunkami rynkowymi, zaryzykował stworzenie taniego, sportowego modelu dla młodych Amerykanów. Lee Iacocca, pracownik Forda, dostrzegł w tym potencjał i przekonał ówczesnego prezesa firmy, Henry’ego Forda II, do realizacji projektu. Tak narodził się Mustang, który został oficjalnie zaprezentowany 17 kwietnia 1964 roku na nowojorskiej wystawie. Zbudowany na bazie Forda Falcona uzyskał natychmiastowy sukces i przyniósł rekordowe liczby sprzedaży, a Mustang stał się marzeniem wielu Amerykanów. Kluczem do sukcesu był też m.in. fakt, że w dniu premiery Ford zapewnił dostępność aut na sprzedaż u wszystkich swoich dilerów.

Rekordowe wyniki sprzedaży Forda Mustanga

W rezultacie Mustang bił rekordy sprzedażowe. Tylko w pierwszym dniu sprzedano w USA aż 22 000 egzemplarzy, co finalnie przełożyło się na ponad 418 000 zakupionych aut w pierwszym roku i milion sprzedanych egzemplarzy w niecałe dwa lata. Przez 60 lat liczba sprzedanych Mustangów przekroczyła 10 milionów egzemplarzy. Sukces Mustanga jest nadal jednym z największych w historii branży motoryzacyjnej.

Pierwszy Mustanga przypadkowo zakupił pilot linii lotniczych, Stanley Tucker, który wszedł do salonu zainteresowany wyglądem aua na wystawie. Nie wiedział, że kupuje pierwszy egzemplarz. Po latach Fordowi udało się odzyskać go i zachować jako część swojego dziedzictwa. Żeby to zrobić, w 1966 roku Ford zaproponował Tuckerowi wymianę pojazdu na zupełnie nowego Mustanga, wyposażonego według jego specyfikacji, w zamian za oddane dotychczasowego modelu. Tucker zgodził się, a pierwszy Mustang trafił z powrotem do Forda. Obecnie jest cennym eksponatem w muzealnych kolekcjach Forda, stanowiąc ważny element historii motoryzacji i kultury amerykańskiej. Druga generacja Mustanga została wprowadzona w 1974 roku jako odpowiedź na kryzys paliwowy i zmieniające się preferencje konsumentów. Pomimo początkowych trudności, model ten zyskał uznanie za dopasowanie do ówczesnych realiów.

Nowożytne Mustangi i debiut w Europie

Kolejne generacje Mustanga powróciły do korzeni, oferując wydajne wersje i przyczyniając się do rewitalizacji marki. Wprowadzenie nowej generacji Mustanga w 2005 roku, łączącej klasyczny design z nowoczesną technologią, spotkało się z entuzjastycznym przyjęciem. Najwięcej emocji wzbudził jednak debiut Forda Mustanga S550 w 2015 roku bo prowadził się tak dobrze, że trafił do oficjalnej sieci sprzedaży Forda w Europie. I bił rekordy sprzedaży, a w Polsce przez kilka był najlepiej sprzedającym się autem sportowym. W 2020 roku pojawił się też elektryczny Mustang Mach-E, ale fani modelu nigdy nie traktowali go jako kontynuatora legendy.

Zobacz: Test Ford Mustang 5.0 V8 GT S550

Nowy Mustang z serii S650, dostępny jako fastback lub kabriolet, jest jeszcze mocniejszy, lepiej wyposażony, a do tego nadal mocno nastawiony na sport. Silniki V8 o mocach od 453 KM w górę, adaptacyjne zawieszenie MagneRide, aktywny układ wydechowy, aplikacja do mierzenia osiągów, potężne hamulce Brembo, oraz dwa rodzaje skrzyń biegów (manual i automat). A do tego setka w 4,4 s i prędkość maksymalna nawet 263 km/h w zależności od wersji.

Nowy silnik Forda 5.0 V8 Coyote

W nowym Mustangu pracuje nowy silnik. Czwarta generacja 5,0-litrowego silnika V8 dysponuje stalowym kutym wałem korbowym, wzmocnionym powłoką polimerową, zapewniającą mniejsze tarcie i wyższą trwałość, oraz korbowodami z kutej stali spiekanej, zapewniającymi niezawodną pracę w wysokim zakresie prędkości obrotowych jednostki. Zastosowano też nowe wałki rozrządu, zarówno dla zaworów dolotowych, jak i wylotowych, przystosowane do obsługi zaworów o dużej średnicy, a zmienne fazy rozrządu Ti-VCT mają poprawić wydajność silnik w szerokim zakresie prędkości obrotowych silnika.

Ford Mustang GT cabrio z serii s650

Inny jest też układ dolotowy oraz zasilanie paliwem. zastosowano nowy układ dolotowy z podwójnym kolektorem i podwójnym korpusem przepustnicy, co minimalizuje straty indukcyjne i umożliwia większy przepływ strumienia powietrza, wpływając na przyrost mocy silnika. Przy niskich prędkościach obrotowych silnika otwiera się tylko jeden kanał przepustnicy, co pozwala ograniczyć zużycie paliwa, drugi kanał otwiera się synchronicznie przy wyższych prędkościach obrotowych silnika, kiedy potrzebny jest maksymalny skok mocy. Kombinacja wysokociśnieniowego wtrysku bezpośredniego paliwa z niskociśnieniowym wtryskiem do kolektora służy utrzymaniu wysokiego momentu obrotowego przy niskich obrotach i wzrostowi mocy w górnym zakresie prędkości obrotowej silnika. Dodatkowo powinno ograniczyć to problemy z okładającym się nagarem w dolocie.

Zobacz: Test Ford Mustang GT 5.0 V8 Facelifting

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Aktualności