REKLAMA

Plastik w samochodzie – ile go jest i czym można go zastąpić?

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Ford · Dodane: 29 maja 2023
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Ile plastiku zawiera auto? Czym można go zastąpić? Czy recykling plastiku jest skuteczny? O tym wszystkim dzisiejszy materiał, który opisuje rozwiązania opracowane przez jeden z koncernów samochodowych.

Coraz więcej firma szuka alternatywnych materiałów, które mogłyby zastąpić plastik. Z jednej strony materiał ten obciąża środowisko, a z drugiej jest coraz droższy w produkcji. Do tego moda na ekologiczne rozwiązania zachęca firmy do sięgania po naturalne i odnawialne surowce. Są tanie, obniżają koszty produkcji i zapewniają „dobry PR”. Pod tym względem mocno promuje swoje pomysły Ford, który od dłuższego czasu dużą uwagę skupia na substancjach pochodzenia organicznego. Bo czy stosowanie ziaren kawy do produkcji samochodu nie jest ciekawe?

Ile plastiku zawiera samochód osobowy?

Typowy SUV zawiera ponad 340 kilogramów plastiku. Ford dąży do zwiększenia zrównoważonego rozwoju tworzyw sztucznych w produkcji pojazdów, mając na celu pozytywny wpływ na środowisko. W związku z tym, do roku 2025 marka planuje wykorzystywać 20% tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu i odnawialnych źródeł w nowych projektach samochodowych dla Ameryki Północnej i Europy.

Zobacz: Test Ford Puma Hybrid 1.0 EcoBoost ST-line

Odpady generowane przez inne branże stanowią bowiem znaczną część zawartości pochodzącej z recyklingu w samochodach Forda. Producent wykorzystuje materiały z recyklingu do produkcji części samochodowych, co pozwala zmniejszyć ślad węglowy niektórych tworzyw sztucznych nawet o 90%.

Plastik z recyklingu – do czego jest używany w motoryzacji?

Odpady generowane przez inne branże stanowią znaczącą część tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu, które są wykorzystywane w samochodach Forda. Producent stosuje te materiały w produkcji części samochodowych, co pozwala zmniejszyć ślad węglowy niektórych tworzyw sztucznych nawet o 90%. Ford używa plastiku z recyklingu do tworzenia osłon podwozia, osłon silnika, a także przednich i tylnych nadkoli. Oprócz plastikowych butelek, recykling obejmuje również materiały takie jak nylon czy wykładziny polipropylenowe.

Rośliny zastąpią plastik?

Nie mniej ciekawe jest podejście Forda do zastępowania pewnych związków chemicznych tymi organicznymi. Wykorzystanie odnawialnych materiałów pochodzenia roślinnego jest istotnym elementem strategii zrównoważonego rozwoju tego koncernu, który uważa się za lidera w tej dziedzinie. Producent wykorzystuje aż dziewięć materiałów pochodzenia roślinnego w obecnej i poprzednich produkcjach pojazdów. Te materiały posiadają wiele zalet – są lżejsze, absorbują dwutlenek węgla i wymagają mniejszej ilości energii do produkcji. W produkcji Forda stosowane są pianki sojowe, słoma pszeniczna, łuski ryżowe, celuloza drzewna i plewy kawowe. Piankowe poduszki siedzeń, oparcia i zagłówki sojowe były jednym z wielu innowacyjnych rozwiązań wprowadzonych przez Forda i obecnie są stosowane we wszystkich samochodach marki produkowanych w Ameryce Północnej od ponad dekady. Łączna liczba pojazdów wykorzystujących te rozwiązania wynosi ponad 18,5 miliona.

Wykorzystanie biopianek przyczyniło się do redukcji emisji gazów cieplarnianych o ponad 228 milionów funtów, a zastosowanie pianki sojowej pozwoliło zaoszczędzić ponad 5 milionów funtów ropy naftowej rocznie od 2008 roku. Ford nadal poszukuje innowacyjnych rozwiązań, takich jak wykorzystanie odpadów z produkcji oliwek. W samochodach marki Lincoln konsole są wykonane z kompozytów celulozowych, a Ford prowadzi badania nad możliwościami ich dalszego zastosowania.

Zobacz: Recykling baterii samochodowych pozwala odzyskać 95% materiałów!

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Aktualności