REKLAMA

Opona w 90% z materiałów odnawialnych została dopuszczona do ruchu

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Goodyear · Dodane: 6 stycznia 2023
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Goodyear przedstawił swój najnowszy produkt. To opona, która w 90% składa się z materiałów odnawialnych. Została ona już dopuszczona do ruchu drogowego , a jej premiera ma miejsce na targach CES 2023

Podczas targów Consumer Electronics Show w Las Vegas, Goodyear przedstawił demonstracyjną oponę, która w 90% składa się z materiałów odnawialnych. Co więcej, przeszła on wszystkie obowiązujące testy regulacyjne i została dopuszczona do ruchu drogowego. Najważniejsze jest to, że wśród 12 komponentów opony aż 17 składników jest odnawialnych, sama opona ma niższe opory toczenia w porównaniu z oponą z tradycyjnych materiałów, a sama konstrukcja opony jest na tyle dobra, aby mogła przejść próby homologacyjne.

W 2023 rok Goodyear wprowadzi na rynek nową oponę

Prezentacja nowej opony ma miejsce zaledwie rok po tym, jak Goodyear pokazał oponę w 70% zbudowaną z materiałów zrównoważonych, a która jeszcze w tym roku może trafić na rynek w limitowanej serii. Pokazuje to, w jak szybkim tempie Goodyear zmierza do postawionego sobie celu stworzenia do 2030 roku opony w pełni zbudowanej z materiałów przyjaznych środowisku. W skład opony zaprezentowanej premierowo na CES 2023 wchodzą się m.in.:

  1. Cztery rodzaje sadzy, które są wytwarzane z metanu, dwutlenku węgla, oleju roślinnego i oleju z pirolizy opon wycofanych z eksploatacji. Nowetechnologie produkcji sadzy pozwalają obniżyć emisję dwutlenku węgla, zwiększyć obiegowość materiałów i wykorzystanie węgla pochodzącego z biopaliw, przy jednoczesnym zapewnieniu dobrych właściwości użytkowych. Sadza jest dodawana do opon w celu wzmocnienia mieszanki oraz zwiększenia trwałości bieżnika – tradycyjnie wytwarzana pochodzi ze spalania różnych rodzajów produktów ropopochodnych.
  2. Olej sojowy jest surowcem pochodzenia biologicznego, który pomaga zmniejszyć zużycie produktów ropopochodnych. Białko sojowe jest niemal w całości wykorzystywane do produkcji żywności/pasz dla zwierząt, ale pozostaje znaczna nadwyżka oleju, która jest dostępna do wykorzystania w przemyśle. Zastosowanie oleju sojowego pomaga utrzymać elastyczność mieszanki gumowej opony w zmiennych temperaturach.
  3. Unikalna odmiana krzemionki wytwarzana z popiołu z łusek ryżu, produktu ubocznego z przetwarzania ryżu, który często jest wyrzucany na wysypiska śmieci. Krzemionka to składnik stosowany w oponach w celu poprawy przyczepności i zmniejszenia zużycia paliwa.
  4. Poliester jest uzyskiwany z recyklingu plastikowych butelek i innych plastikowych odpadów poprzez przekształcenie poliestru w jego podstawowe substancje chemiczne i zamianę w poliester techniczny, możliwy do zastosowania w kordach opon.
  5. Bio-odnawialne żywice z drzewa sosnowego, które zastępują żywice ropopochodne, stosowane dla zwiększenia właściwości trakcyjnych opony.
  6. Drut koralikowy i kordy stalowe ze stali o wysokiej zawartości surowców wtórnych, produkowanej w procesie elektrycznego pieca łukowego (EAF). Wykorzystanie procesu EAF pozwala na produkcję stali przy mniejszym zużyciu energii i większej zawartości surowców wtórnych. Proces EAF może potencjalnie obniżyć emisję gazów cieplarnianych w porównaniu ze stalą produkowaną w wielkim piecu. Drut koralikowy i kordy stalowe stanowią wzmocnienie konstrukcji opony radialnej.
  7. Polimery z surowców bio- i bio-cyrkulacyjnych z certyfikatem ISCC.

Robimy postępy w osiągnięciu celu, jakim jest wprowadzenie do 2030 roku pierwszej w branży opony w 100% wykonanej z materiałów zrównoważonych

– powiedział Chris Helsel, wiceprezes ds. operacji globalnych i dyrektor ds. technologii.

Wprowadzenie na rynek opony wykonanej w 90% z materiałów zrównoważonych będzie wymagało dalszej współpracy z dostawcami firmy, aby dokładnie oszacować ilość odnawialnych materiałów niezbędną do produkcji takich opon w dużych ilościach.

Goodyear stosuje już materiały zrównoważone w produkcji wybranych linii opon. Olej sojowy można znaleźć obecnie w ośmiu liniach produktów, a także niektórych oponach wyścigowych. Ponadto od 2018 r. Goodyear ponad dwukrotnie zwiększył wykorzystanie krzemionki z łusek ryżowych (RHA). Wprowadzając na rynek oponę o zawartości nawet 70% materiałów pochodzących ze zrównoważonych źródeł, marka demonstruje swoje realne zaangażowanie w budowanie lepszej przyszłości poprzez rozwiązania rynkowe.

Zobacz: Ciśnienie w oponach – jakie jest prawidłowe i w jaki sposób je sprawdzać?

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Aktualności