REKLAMA

Ciśnienie w oponach – jakie jest prawidłowe i w jaki sposób je sprawdzać?

Autor: Materiał promocyjny · Zdjęcia: DailyDriver.pl · Dodane: 10 sierpnia 2022
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Jak sprawdzić ciśnienie w oponach auta? Jakie ciśnienie jest właściwe? Wiele zależy od rodzaju auta, jego obciążenia czy nawet stylu jazdy. Regulując ciśnienie opon można np. zmniejszyć zużycie paliwa albo poprawić jego zachowanie na drodze.

Prawidłowa eksploatacja opon w samochodzie wymaga regularnej kontroli ciśnienia powietrza. Nie powinno ono być ani zbyt niskie, ani zbyt wysokie. Parametr ten ma istotny wpływ na żywotność opony, bezpieczeństwo jazdy, a nawet poziom spalania paliwa przez pojazd.

Jakie jest prawidłowe ciśnienie powietrza w oponach? Gdzie to sprawdzić?

Każdy producent samochodu udostępnia informację na temat prawidłowej wartości ciśnienia opon na obu osiach pojazdu. Informację tę możemy znaleźć w instrukcji obsługi auta lub na specjalnej tabliczce informacyjnej, która może być przyklejona w kilku różnych miejscach – w zależności od marki i modelu. Najczęściej umieszcza się ją na wewnętrznej części słupka bocznego drzwi, w schowku przed przednim siedzeniem pasażera lub na wewnętrznej stronie klapki paliwa. Rekomendacja producenta jest zwykle podana w barach. Może się jednak zdarzyć także wartość wyrażona w jednostce psi – wówczas należy skorzystać z przelicznika miar (jeśli nie posiadamy miernika z taką skalą).

Jak często należy sprawdzać ciśnienie w oponach?

Motoryzacyjni eksperci zalecają, by poziom ciśnienia w oponach sprawdzać co najmniej raz w miesiącu. Jeżeli jednak opony mają już wiele lat lub są silnie wyeksploatowane, warto wykonywać tę czynność częściej – np. raz na tydzień lub dwa. Nowsze modele samochodów posiadają na wyposażeniu system monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS).

Zobacz: Sankcje wobec Rosji uderzają w rynek opon w Polsce

Bada on wartość ciśnienia w czasie rzeczywistym i w razie wykrycia nieprawidłowości, informuje o tym kierowcę poprzez odpowiedni komunikat na desce rozdzielczej. Jest to bardzo przydatne rozwiązanie, które zwiększa bezpieczeństwo jazdy i pozwala w porę zapobiegać uszkodzeniu ogumienia.

Czy ciśnienie we wszystkich kołach powinno być takie samo?

Niepodważalna zasada mówi o tym, że ciśnienie w oponach na tej samej osi jezdnej powinno być zawsze takie same. Nie oznacza to jednak takiego samego ciśnienia we wszystkich kołach pojazdu. Producenci często zalecają inną wartość dla przedniej i tylnej osi – wynika to z rozkładu mas w konkretnym modelu samochodu. Ważną informacją może być także zalecenie dotyczące innego poziomu ciśnienia dla opon letnich, jak i zimowych. W niskich temperaturach ciśnienie powietrza spada, dlatego też producenci zwykle rekomendują nieco mocniejsze pompowanie opon zimowych.

Jak badać poziom ciśnienia w kołach?

Większość kierowców sprawdza ciśnienie w oponach przy okazji wizyty na stacji benzynowej, która udostępnia darmowy kompresor z cyfrowym pomiarem wskazań. Jednak nie zawsze wskazanie kompresora będzie dokładne. Jeżeli samochód zjeżdża na stację z długiej trasy, na rozgrzanych oponach – wartość ciśnienia powietrza będzie zawyżona. Najlepiej zatem dokonywać pomiaru przed wyruszeniem w trasę. Można to zrobić również w warunkach domowych. Dobrym rozwiązaniem jest posiadanie pompki nożnej ze wskaźnikiem ciśnienia. Po przyczepieniu jej zaworu do wentyla, w przypadku wykrycia niedoboru ciśnienia, będziemy mogli od razu je uzupełnić.

Zobacz: Test Citroen C4 1.2 PureTech 130

Dobrym rozwiązaniem jest także elektryczny kompresor zasilany z samochodowego gniazda 12 V. Prostym i niewielkim urządzeniem, które możemy przewozić w samochodzie, jest ręczny ciśnieniomierz. Podpinając go do wentyla, szybko sprawdzimy ciśnienie. Tego typu ciśnieniomierze mogą posiadać tarczę zegarową lub wyświetlacz.

Jakie są skutki jazdy z nieprawidłowym ciśnieniem opon?

Objawy świadczące o jeździe z niewłaściwym ciśnieniem opon to m.in. nierównomierne zużycie bieżnika, podwyższony poziom spalania paliwa, wydłużona droga hamowania oraz gorsza kontrola nad pojazdem. Negatywne konsekwencje ma zarówno jazda ze zbyt niskim, jak i zbyt wysokim ciśnieniem. Kiedy opona jest niedopompowana, znacznie skraca się jej żywotność. Zmieniają się także jej opory toczenia, co skutkuje większym zapotrzebowaniem pojazdu na paliwo. Zbyt wysokie ciśnienie opon zmniejsza powierzchnię styku opony z nawierzchnią. Ma to wpływ na obniżenie przyczepności, wydłużenie drogi hamowania i odczuwalnie gorsze reagowanie pojazdu na ruchy kierownicą. Skoro do nawierzchni dolega tylko część bieżnika, zużywa się on nierównomiernie. Jazda ze zbyt wysokim ciśnieniem powietrza w oponach wpływa negatywnie na komfort jazdy. Taka opona niewłaściwie tłumi wszelkie drogowe nierówności.

Zobacz: Uszkodzony kompresor klimatyzacji – objawy i naprawa

3
Dodaj komentarz

avatar
2 Comment threads
1 Thread replies
1 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors
Daily DrivermisiekAaa Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
misiek
Gość
misiek

U mnie jak jadę po autostradzie to ciśnienie w oponach rosnie z 2,3 do 2,7 bara. Czasem nawet 2,8 bara. To normalne? Pirelli P Zero.

Aaa
Gość
Aaa

A mozecie napisać cos o przechowywaniu opon? Jak to robić zeby nie zniszczyć opon?

Aktualności