Test Citroen C4 1.2 PureTech 130

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: DailyDriver.pl · Dodane: 6 kwietnia 2022
Zobacz także:
Nasza opinia » Galeria »

Citroen C4 to SUV, który podobno jest hatchbackiem. Nasz test C4 z silnikiem 1.2 PureTech 130 KM udowodni Wam, że trudno w nim upatrywać rywala dla VW Golfa czy Peugeota 308, a jego konkurencję stanowią modne i popularne crossovery. Jakie ma wady i zalety nowy Citroen C4? Zobaczcie sami.

Trzecia generacja Citroena C4 to zupełnie nowa konstrukcja na tle poprzedników. Model oparty na platformie CMP po raz pierwszy w historii może być wyposażony w napęd czysto elektryczny. Na szczęście Francuzi pozostawili nabywcy możliwość wyboru spalinowego silnika i taka właśnie wersja C4 trafiła do naszej redakcji na testy. Co więcej, w bardzo sensownej specyfikacji. Z jednej strony wygląda wyjątkowo nowocześnie i „bogato”, a z drugiej strony nie drenuje przesadnie portfela i ma sensowny poziom wyposażenia. Przy tym wszystkim jego innowacyjny styl nie kłóci się z funkcjonalnością, a pracujący pod maską silnik ma w teorii gwarantować dobre osiągi i niskie spalanie. Jak spisuje się w codziennej eksploatacji nowy C4? Naprawdę nieźle, chociaż nie ustrzeżono się kilku błędów.

Citroen C4 – nadwozie

Design nowego Citroena C4 jest zadziwiający. Dlaczego? Bo z klasycznego hatchbacka przeobraził się w SUV-a. Co prawda producent nadal segmentuje go jako hatchbacka, ale jego sylwetce i gabarytom zdecydowanie bliżej do Toyoty CH-R niż Corolli. Jednak na tle konkurencyjnych crossoverów, ma on jedną, zasadniczą zaletę – innowacyjność. Jego niesztampowa linia nadwozia nie dość, że odbiega od nudnych standardów, to jeszcze emanuje dynamiką. Mocno opadająca linia dachu, wkomponowany w klapę bagażnika spojler, podwójny układ wydechowy a do tego szalenie nowatorskie reflektory. Całość tworzy bardzo ciekawy efekt, zwłaszcza w połączeniu z grafitowym kolorem lakieru i świetnym wzorem alufelg.

Według producenta jest to hatchback, ale dane techniczne wyraźnie pokazują, że auto konkuruje z typowymi crossoverami na rynku.

Nadwozie Citroena C4 otrzymało 4 gwiazdki w testach bezpieczeństwa Euro NCAP (dokładnie identyczna wersja Feel Pack brała udział w próbach), a do tego cechuje je relatywnie niski opór aerodynamiczny Cx=0,32. Innowacyjne kształty nie ograniczają też specjalnie przestrzeni w kabinie, co jest sporym zakończeniem.

Citroen C4 – wnętrze

Kabina Citroena C4 to mocny punkt francuskiego auta. Kierowca siedzi wysoko i ma niezłą widoczność na boki. Zarówno z przodu jak i z tyłu miejsca wystarczy dla osób o wzroście 185 cm. Siedząc na tylnej kanapie za kierowcą tego wzrostu, równie wysoki pasażer ma jeszcze 4-5 cm przestrzeni na kolana. Bagażnik nie rzuca na kolana swoim gabarytami, ale 380-litrów to przyzwoity wynik, a sam kufer ma regularne kształty i podwójną podłogę. Amatorzy jeszcze większej „pakowności” powinni zwrócić uwagę na zbliżoną gabarytami Hondę HR-V, która ma zauważalnie przestronniejszą kabinę, za to wyraźnie słabiej wyciszoną. C4 to bowiem jedno z najprzyjemniejszych aut w tej klasie do jazdy autostradami z dużymi szybkościami. Szumy wiatru pojawiają się dopiero znacznie powyżej 140 km/h.

Fotele słabo podpierają uda, ale w trasie okazały się całkiem niezłe. Wysoka jakość wykonania i świetna ergonomia. 

Zaskakujące dobre są materiały wykończeniowe. Wizualnie nie różnią się od tych z najtańszych modeli Citroena, ale w dotyku większość z nich okazuje się być naprawdę dobrej jakości. Zarówno górna część deski rozdzielczej, jak i większa część boczków drzwi są wykonane z miękkich tworzyw. Twarde plastiki dominują w dolnej części kokpitu, na tunelu środkowym i w niewielkim stopniu na boczkach drzwi. Dobrej jakości jest też tapicerka.

Zobacz: Test Peugeot 308 1.2 PureTech 130

Auto ma liczne schowki, a do tego specjalny, wysuwany uchwyt na tablet po stronie pasażera. Rozczarowujący jest jednak fakt, że zarówno schowek pasażera, jak i kieszenie w drzwiach nie zostały wyłożone filcem czy innym, miękkim materiałem. Cieszy z to fakt, że auto wyposażono zarówno gniazda USB-A jak i USB-C, a pasażerowie tylnej kanap otrzymali osobny nawiew klimatyzacji.

Uchwyt na tablet, sporo schowków i półek na drobne przedmioty, a do tego gniazda USB-a i USB-c pod ręką kierowcy. 

Co przeszkadza we wnętrzu Citroena C4? Siedziska przednich foteli nie podpierają właściwie ud, a kolana ich pasażerów są mocno uniesione do góry. Nieporozumieniem jest brak obrotomierza, a ukrycie niektórych funkcji klimatyzacji w systemie multimedialnym ogranicza komfort jej obsługi. Na szczęście większość rzeczy obsługuje się za pomocą analogowych przycisków i pokręteł, a wyjątkowo dobre wrażenie robi szybka i intuicyjna obsługa tempomatu.

Citroen C4 – silnik 1.2 PureTech 130

Pod maską Citroena C4 pracuje silnik 1.2 PureTech o mocy 130 KM współpracujących z manualną, 6-stopniową skrzynią biegów. Motor ma turbodoładowanie, bezpośredni wtrysk paliwa i tylko 3 cylindry. Generuje jednak zadziwiające, jak na tę pojemność i moc, 230 Nm momentu obrotowego od zaledwie 1750 obr./min., co pozwala rozpędzić Citroena od 0 do 100 km/h w 8,9 sekundy, a maksymalnie do 200 km/h. Silnik ma niewielką „turbodziurę”, ale gdy ją pokona, z dużą werwą napędza auto, zapewniając dobrą dynamikę, wysoką elastyczność i przyjemne odczucie dociągania ciała do oparć fotela.

Silnik 1.2 PureTech 130 KM zadziwi osiągami użytkowników wolnossących silnik 1,8-2,0 l. Wyraźnie niższa jest za to jego kultura pracy.

Motor chętnie wkręca się na obroty, a przy tym ma całkiem mocny „dół”. Wyprzedzanie nawet z 2-3 pasażerami okazuje się nadspodziewanie sprawne. Motor ten, podobnie jak inne 3-cylindrowe jednostki napędowe, wytwarza odczuwalne wibracje, zwłaszcza przy rozruchu i na niskich obrotach. Ma jednak też ciekawy, rasowy gang, który z racji solidnego wyciszenia komory silnikowej, nie jest natarczywy. Słabszym ogniwem układu napędowego jest ręczna skrzynia biegów. Ma ona spory skok lewarka i brakuje jej precyzji przy wybieraniu przełożeń. Za to dobrze dobrano długość poszczególnych biegów, co świetnie spisuje się zwłaszcza w trasie. W opcji jest bardzo udany automat.

Citroen C4  1.2 PureTech 130 – rzeczywiste osiągi

Rzeczywiste osiągi na oponach zimowych odbiegają od deklaracji producenta. Citroen C4 1.2 PureTech rozpędza się 0-100 km/h w 9,8 sekundy, do 140 km/h w 19,0 sekund a do 160 km/h w 25,9 sekundy. Co ciekawe, to i tak minimalnie lepsze czasy niż osiągnął testowany wcześniej Peugeot 308 z tym samym układem napędowym (odpowiednio 10,1 s, 19,4 s i 26,4 s).

Pomiar osiągów (nawierzchnia sucha, temperatura 8° C, opony zimowe)
Citroen C4 1.2T 130 KM MT6 100 km/h 120 km/h 140 km/h 160 km/h
Przyspieszenie od 0 do … 9,8 s 13,8 s 19,0 s 25,9 s
Pokonanie 402 m ze startu zatrzymanego 17,1 s (133,5 km/h)
Droga hamowania 100-0 km/h 42,0 m

Citroen okazuje się jednak prawie tak oszczędny co mniejszy Peugeot. O ile spalanie w mieście nie rzuca na kolana (7,5-9,9 l/100 km), o tyle na trasie jest naprawdę niskie. Przy 140 km/h zużywa zaledwie 7,1 l/100 km, przy 120 km/h 5,3 l/100 km, a na drogach krajowych można nawet zejść poniżej 5 l/100 km.

Citroen C4  1.2 PureTech 130 – prowadzenie

Zawieszenie Citroena C4 to relatywnie prosta konstrukcja z belką skrętną na tylnej osi. Auto zostało jednak wyposażone dodatkowo w odbojniki hydrauliczne, które mają absorbować krótkie, acz wyraźne nierówności. Całość spisuje się bardzo dobrze, bo z jednej strony komfort jazdy jest naprawdę wysoki, a z drugiej dzięki odbojnikom inżynierowie mogli zastosować sztywniejsze sprężyny. W rezultacie, mimo dobrego tłumienia nierówności, przechyły nadwozia są mniejsze niż np. Hondzie HR-V.

Auto jest też lekkie w prowadzeniu i chętnie zmienia kierunek jazdy. Za to układ kierowniczy ma za silne wspomaganie, przez co kierownica obraca się nieco za lekko. Kobiety będą tym zachwycone, zwłaszcza w trakcie manewrowania po mieście, ale szybka jazda po zakrętach wymaga wyczucia.

Citroen C4  1.2 PureTech 130 – hamulce

Złego słowa nie można powiedzieć o układzie hamulcowym C4. Z jednej strony skok pedału hamulca jest krótki, a reakcja na jego wciśnięcie bardzo gwałtowna, a z drugiej auto szybko wytraca prędkość. Według naszych pomiarów droga hamowania ze 100 km/h na oponach zimowych to 42,0 metry co jest bardzo dobrym wynikiem.

Na oponach letnich powinno to być 35-36 metrów. Ciekawostką są koła w jakie wyposażono C4. Choć mają one średnicę aż 18-cali, to ich szerokość to zaledwie 195 mm. Co jeszcze ciekawsze, nasz egzemplarz miał ogumienie z serii Goodyeara zaprojektowane dla aut elektrycznych. Warto pamiętać, że C4 jest oferowany także w wersji w pełni elektrycznej.

Citroen C4  1.2 PureTech 130 – cena, wyposażenie, konkurenci

Prezentowany egzemplarz Citroena C4 został bardzo sensownie skonfigurowany. Nie dość, że ma dynamiczny i oszczędny silnik benzynowy, to w wersji Feel Pack ma bogate wyposażenie. Wystarczy dorzucić kilka opcji za ok. 4 tys. zł i mamy auto, które w cenie 107 tys. zł ma reflektory ledowe, podgrzewane przednie fotele i kierownicę, nawigację GPS, wyświetlacz przezierny HUD, automatyczną klimatyzację dwustrefową, lepszy bo 6-głośnikowy system audio, kamerę cofania, czujniki parkowania, tempomat, pakiet systemów bezpieczeństwa czy lakier metaliczny Gris Platinium.

Model Citroen C4 Ford Puma Toyota CH-R Honda HR-V
wysokość 1525 mm 1536 mm 1555 mm 1582 mm
prześwit 156 mm 166 mm 148 mm 188 mm
rozstaw osi 2670 mm 2588 mm 2640 mm 2610 mm
masa 1247 kg 1205 kg 1420 kg 1380 kg
bagażnik 380 l 456 l 377 l 431 l
cena od 96 650 zł 91 000 zl 121 900 zł 128 900 zł

Co oferuje konkurencja? Teoretycznie Citroen C4 to podwyższony hatchback, ale naszym zdaniem to klasyczny SUV z segmentu B (tzw. crossover), konkurujący z takimi autami jak Honda HR-V, Toyota CH-R, czy Ford Puma. Prawie identyczna wysokość, prześwit, pojemność bagażnika i pozycja w fotelu. Trudno stawiać go jako rywala Hondy Civic, Toyoty Corolli czy Forda Focusa, to kompletnie inne auta. I na tym tle C4 wypada bardzo dobrze. Z racji silnika spalinowego kosztuje wyraźnie mniej, mając przy tym dobre wyposażenie w standardzie. Nawet po doposażeniu, kosztujący 107 tys. zł Citroen jest o kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych tańszy niż japońska konkurencja oferowana już tylko z napędem hybrydowym.

Test Citroen C4 1.2 PureTech 130

Ocena

85 %
Opinia autora: "Niesztampowy, przestronny, bardzo wygodny. Żwawy na trasie, świetnie wyciszony i dobrze wykończony. Zadziwiająco udany, sensownie wyposażony i sensownie wyceniony. Jakby jeszcze nadać więcej sportowego charakteru zawieszeniu i przekładni kierowniczej oraz poprawić działanie skrzyni biegów, byłby w absolutnej czołówce na portalu. Świetny samochód w swojej klasie."
wysoki komfort jazdy, dobre osiągi, skuteczne hamulce, niskie zużycie paliwa, dobre wyciszenie kabiny, przestronna kabina, optymalne wyposażenie prezentowanej wersji, cena
przeciętna pozycja w fotelu (słabe podparcie ud), silne wspomaganie układu kierowniczego, przeciętna precyzja skrzyni biegów

Cena

107 300 PLN

Dane podstawowe

Marka:
Citroen
Model:
C4
Rok produkcji:
2021
Cena samochodu:
96 650 zł
Ocena samochodu:
85 %
Test zderzeniowy Euro NCACP:
4 gwiazdki

Osiągi samochodu

Przyspieszenie 0-100 km/h:
8,9 s
Prędkość maksymalna:
200 km/h
Zużycie paliwa w mieście:
6,4 l
Zużycie paliwa poza miastem:
4,7 l
Zużycie paliwa średnio:
5,5 l

Układ napędowy

Rodzaj silnika:
benzynowy
Położenie silnika:
poprzeczne z przodu
Zasilanie alternatywne silnika:
Wtrysk paliwa:
bezpośredni
Układ cylindrów:
rzędowy
Liczba cylindrów:
3
Liczba zaworów:
12
Pojemność silnika:
1199 cm3
Oznaczenie silnika:
EB2
Silnik doładowany/wolnossący:
doładowany
Rodzaj doładowania:
turbodoładawanie
Rodzaj turbosprężarki:
stała geometria kierownic
Moc maksymalna:
130 KM
Moc maksymalna silnika spalinowego:
130 KM
Prędkość obrotowa dla maksymalnej mocy silnika:
5500 obr./min
Maksymalny moment obrotowy silnik spalinowego:
230 Nm
Prędkość obrotowa dla maksymalnego momentu obr.:
1750 obr./min
Skrzynia biegów:
manualna
Liczba biegów:
6
Rodzaj napędu:
przedni
Mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu LSD:
nie

Nadwozie

Rodzaj nadwozia:
SUV+terenowy
Rozstaw osi:
2670 mm
Długość nadwozia:
4360 mm
Szerokość nadwozia:
1800 mm
Wysokość nadwozia:
1525 mm
Prześwit:
156 mm
Współczynnik oporu powietrza Cx:
0,32
Masa własna:
1247 kg
Ładowność:
488 kg
Pojemność bagażnika (standardowa):
380 l
Pojemność bagażnika (maksymalna):
1250 l
Pojemność zbiornika paliwa:
50 l

Układ hamulcowy

Przednie hamulce:
tarcze wentylowane
Tylne hamulce:
tarcze lite
Średnica przednich hamulców:
mm
Średnica tylnych hamulców:
mm

Podwozie

Zawieszenie przednie:
kolumny MacPhersona
Zawieszenie tylne:
belka skrętna
Liczba obrotów kierownicy:
Średnica zawracania:
10,9 m
Opony:
195/60 R18 Goodyear Ultra Grip Performance +

Dane testowe

Zużycie paliwa w mieście:
8,3 l/100 km
Zużycie paliwa poza miastem:
5,3 l/100 km
Zużycie paliwa srednio:
6,6 l/100 km
Prędkość obrotowa silnika przy 140 km/h:
b.d.
Przyspieszenie 0-100 km/h:
9,8 s
Przyspieszenie 0-200 km/h:
b.d.
Przyspieszenie 80-120 km/h:
6,6 s
Przyspieszenie 100-200 km/h:
b.d.
Czas przejazdu 1/4 mili:
17,1 s
Droga hamowania 100-0 km/h:
42,0 m

6
Dodaj komentarz

avatar
5 Comment threads
1 Thread replies
1 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
6 Comment authors
AaaJanekSlawekDaily DriverSuper Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Aaa
Gość
Aaa

Kosztuje tyle co Peugeot 308 a wyglada jak suv za 160 koła. Calkiem ciekawa opcja za takie pieniadze. Po tym co dzieje sie na rynku to takie 100 000 pln robi sie wrecz atrakcyjne

Janek
Gość
Janek

Zegary straszne. Ale ogólnie ten citroen c4 jest ciekawszy niż sądziłem. To aż dziwne jak on zrywny jest przy tak małym silniku.

Slawek
Gość
Slawek

Świetne zdjęcia świetny test. Też nie rozumiem dlaczego to ma być konkuremy golfa.

Super
Gość
Super

Jest sens iść w spalinowki? Chyba lepiej teraz wypada wersja na prąd. Spory zasięg niedobre osiągi.warto dołożyć do tego? Czy jednak nadal zabawka?

Karol
Gość
Karol

Podoba mi się. Będziecie testować może diesla?