REKLAMA

Ekologiczna opona będzie mieć w 70% zrównoważony skład

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Goodyear · Dodane: 10 stycznia 2022
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Goodyear zapowiedział, że wprowadzi na rynek oponę w 70% opartą na materiałach zrównoważonych i wykorzystującą wiele innowacyjnych rozwiązań. Czy to naprawdę będzie eko opona? Jaki ma mieć skład?

Firma Goodyear twierdzi, że wprowadzi niebawem na rynek oponę, która będzie oparta na zrównoważonych materiałach, a przez to ma być bardziej „ekologiczna”. Pewne wątpliwości może jednak wzbudzać jej skład, który zawiera m.in. olej sojowy. Ten kto widział, jak wyglądają okolice plantacji soi na Dalekim Wschodzie, nie będzie na pewno zwolennikiem stosowanie tego składnika w czymkolwiek.

Ekologiczne opony Goodyear

Nowa opona Goodyeara nie powstanie jednak lada dzień. Przynajmniej dla szerokiego grona klientów. W 2020 roku koncern wyznaczył sobie cel, aby w ciągu 10 lat stworzyć oponę wykonaną w 100% ze zrównoważonych materiałów, a jego naukowcy i inżynierowie poczynili ogromne postępy w osiągnięciu tego celu. Na ten moment jest możliwe stworzenie opony bazującej w 70% na materiałów zrównoważonych, chociaż nadal jest to opona demonstracyjna.

Zobacz: Opony letnie – używane czy nowe?

Opona wykonana w 70% z materiałów zrównoważonych zawiera 13 składników w dziewięciu elementach konstrukcyjnych, w tym te opisane poniżej. Wskaźniki wydajności monitorowane przez producenta wykazały, że właściwości tych komponentów zapewniają wysokie osiągi takiej opony.

  1. Sadza jest dodawana do opon w celu wzmocnienia mieszanki oraz zwiększenia ich trwałości – tradycyjnie wytwarzana pochodzi ze spalania różnych produktów naftowych. W oponie opracowanej przez Goodyeara zastosowano trzy różne rodzaje sadzy, które są produkowane z metanu, dwutlenku węgla i oleju roślinnego. Jak przekonuje koncern, wstępne oceny cyklu życia wykazują zmniejszone emisje dwutlenku węgla w porównaniu z obecnymi metodami produkcji sadzy czy wykorzystaniem źródeł surowców pochodzenia biologicznego lub odpadów.
  2. Kolejną innowacją jest zastosowanie oleju sojowego, który pomaga utrzymać elastyczność mieszanki gumowej opony w zmiennych temperaturach. Olej sojowy jest surowcem pochodzenia biologicznego, co pozwala Goodyear zmniejszyć zużycie produktów ropopochodnych. Prawie 100% białka sojowego wykorzystuje się w produkcji żywności/pasz, ale pozostaje znaczna nadwyżka oleju, którą można wykorzystać w zastosowaniach przemysłowych. Niestety dzisiejsze sposoby produkcji soi mają niewiele wspólnego z ekologią.
  3. Krzemionka jest składnikiem często stosowanym w oponach w celu poprawy przyczepności i zmniejszenia zużycia paliwa. Nowa opona Goodyear zawiera unikalną odmianę krzemionki wytwarzanej z popiołu z łusek ryżu, produktu ubocznego przetwarzania ryżu, który często jest wyrzucany na wysypiska śmieci. Z tego właśnie popiołu odpadowego wytworzono wysokiej jakości krzemionkę.
  4. Poliester jest uzyskiwany z recyklingu plastikowych butelek i innych plastikowych odpadów poprzez przekształcenie poliestru w jego podstawowe substancje chemiczne i zamianę go w poliester techniczny, możliwy do zastosowania w kordach opon.

Opona Goodyear wykonana w 70% ze zrównoważonych materiałów została wyprodukowana jako opona demonstracyjna. Przedstawiciel koncernu nie podał jednak pełnego składu mieszanki.

Zobacz: Obowiązkowe opony zimowe – kraje, w których trzeba mieć zimówki

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Aktualności