REKLAMA

Test Ford Focus ST kombi 2.3 EcoBoost

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: DailyDriver.pl · Dodane: 6 sierpnia 2023
Zobacz także:
Nasza opinia » Galeria »

Ford Focus ST kombi do tego wyposażony automat? Brzmi jak przepis na idealne daily. Duży bagażnik, sportowe osiągi, a do tego szpera e-LSD i obniżone zawieszenie. Czy auto faktycznie jest tak dobre, jak wynika z folderu reklamowego? Prawie, bo hatchback potrafi jeszcze więcej. O ile lubimy jazdę na torze.

Idealny daily driver, to samochód łączący funkcjonalność ze sportowym zacięciem. Powinien być zatem przestronny, a przy tym dawać kierowcy frajdę z dynamicznej jazdy. Odnajdywać się zarówno w roli auta rodzinnego, jak amatorskiej maszyny na tor. Po tym, jak zachwycił nas Ford Focus ST w torowej wersji Track Pack, postanowiliśmy czym prędzej sprawdzić jego rodzinną odmianę kombi. Szybko okazało się, że rodzinny Focus to prawdopodobnie jedyna alternatywa dla kierowców, poszukujących praktycznego nadwozia, akceptowalnego komfortu na co dzień i prawdziwie sportowych wrażeń jakie towarzyszą jeździe dobrym hot hatchem. Trzeba tylko wiedzieć, że wersja kombi różni się nieco od strony technicznej względem hatchbacka i nie może być równie bezkompromisowa. Ale rozbieżności te nie są znowu tak duże by je przesadnie demonizować.

Ford Focus ST kombi – silnik 2.3 EcoBoost i 7-biegowy automat

Pozornie różnice wydają się dotyczyć tylko nadwozia. Ot, sportowy hot hatch, którego duszę przeszczepiono do nadwozia z dużo większym bagażnikiem. Niezupełnie. Oczywiście sam charakter sportowego Focusa ST został w kombi zachowany. Auto wyposażone w 280-konny silnik 2.3 EcoBoost i 7-biegowy automat, nadal chętnie zbiera się do pracy niezależnie od obrotów silnika, świetnie brzmi za sprawą sportowego układu wydechowego i potrafi zajadle reagować na każde wciśnięcie gazu. Warunkiem jest aktywny tryb torowy, w którym po pierwsze słychać strzały dopalającego się w wydechu paliwa, po drugie bardzo aktywnie działa funkcja Anti-lag przyspieszająca reakcje na dodanie gazu, a po trzecie automat chętniej redukuje przełożenia.

Focus ST kombi posiada w opcji automat. Jest to skrzynia ze sprzęgłem hydrokinetycznym oznaczona symbolem 7F40 wyposażona w szperę e-LSD. 

Ale z drugiej strony 7-biegowa przekładnia ze sprzęgłem hydrokinetycznym momentami za mocno studzi zapędy kierowcy w trakcie najbardziej beztroskiej jazdy sportowej. Zdarza się jej, że zamiast zredukować przełożenie o cztery biegi, zrzuca tylko trzy, a podczas ostrego startu spod świateł, potrafi nieco za szybko wrzucić drugi bieg, zduszając rozochocone aspiracje wkręcającego się na obroty silnika. Z manualem nie ma tego problemu, bo kierowca zawsze ma pod kontrolą to z jakimi obrotami pracuje silniki i kiedy trzeba przeciągnie moment zmiany biegu. Z drugiej strony automat świetnie spisuje się w miejskich korkach i pozwala kierowcy odprężyć się wtedy, kiedy podróżuje spokojnie z rodziną. A to w porządnym daily jest niezwykle istotne.

Ford Focus ST kombi – rzeczywiste osiągi

Pod kątem osiągów kombi oczywiście różni się od hatchbacka. Teoretycznie Focus ST z automatem jest tak samo szybki jak z manualną skrzynią biegów. W teorii rozpędza się 0-100 km/h w 5,8 s a maksymalnie do 250 km/h. To fantastyczne wyniki. W praktyce aż tak różowo nie jest, tym bardziej że kombi jest cięższe od hatchbacka, a panowanie nad naprawdę mocnym silnikiem kierowca przekazuje automatowi.

Pomiar osiągów (nawierzchnia sucha, temperatura 28° C, opony letnie)
Ford Focus ST kombi 100 km/h 120 km/h 140 km/h 160 km/h 180 km/h 200 km/h 100-200 km/h
Przyspieszenie od 0 do … 6,6 s 9,0 s 11,9 s 15,7 s 20,6 s 27,7 s 21,1 s
Pokonanie 402 m ze startu zatrzymanego 14,9 s (155,7 km/h)

Zobacz: Test Ford Ranger Raptor 3.0 V6

Kontrola trakcji za pomocą sprzęgła i gazu jest niemożliwa, bo pracę tę wykonują czujniki i niestety nie jest to dla nich zadanie proste. Według naszych pomiarów Focus ST kombi z automatem rozpędza się 0-100 km/h w 6,6 s, a 0-200 km/h w 27,7 s uzyskując międzyczas 100-200 km/h na poziomie 21 s. Dla porównania 5-drzwiowy Focus ST z manualną skrzynią rozpędzał się 0-100 km/h w 6,3 s (5,9 s wersja Track Pack) a od 100 do 200 km/h na poziomie 17,9 s. W bezpośrednim porównaniu różnice są dostrzegalne, ale fordowskie kombi jest naprawdę szybkie, a subiektywnie wrażenia co do jego dynamiki potęguje świetnie brzmiący wydech. Mimo wszystko jak na 280-konne auto tej klasy spodziewaliśmy się jednak lepszych osiągów w wysokim zakresie prędkości (100-200 km/h).

Ford Focus ST kombi – zużycie paliwa

Naprawdę nieźle wypadły pomiary zużycia paliwa. Oczywiście wpływ na nie ma w ogromnym stopniu styl jazdy i wybrany tryb jazdy. Przy przepisowej jeździe w mieście w trybie Śliska Nawierzchnia (ogranicza agresywność reakcji silnika na wciskanie gazu) zużycie paliwa Forda Focusa ST kombi mieściło się w zakresie od 10,3 l/100 km (dystans 158 km, średnia prędkość 33 km/h) do 13,5 l/100 km (średnia prędkość 28 km/h).

W mieście, przy spokojnej jeździe, do której zachęca automat, można uzyskać naprawdę nieduże zużycie paliwa. Ale korzystając z potencjału silnika, można je „poprawić” co najmniej o połowę. 

Na trasie było jeszcze lepiej. Zużycie paliwa przy prędkości 100 km/h wyniosło 6,3 l/100 km, przy 120 km/h rozsądne 7,5 l/100 km a przy 140 km/h już ponad 10 l/100 km. Oczywiście przy jeździe z pełnym wykorzystaniem mocy, kiedy nie liczymy się z przepisami drogowymi, spokojnie można uzyskać rezultaty nawet o 50% wyższe, ale biorąc pod uwagę moc układu napędowego i gabaryty pojazdu, wyniki te uznać trzeba za naprawdę przyzwoite. Tym bardziej, że tyle samo potrafią spalać dzisiejsze SUV-y ze znacznie słabszymi silnikami. Dla przykładu hybrydowy Hyundai Tucson HEV przy 140 km/h zużywa ponad 11 l/100 km i jest bardzo wrażliwy na ukształtowanie terenu.

Ford Focus ST kombi – jest ta szpera e-LSD czy nie?

Kupując Forda Focusa ST w wersji kombi, musimy jednak liczyć się tym, że odmiana ta nie tylko nie może otrzymać pakietu do jazdy torowej (tzw. Track Pack), ale nawet dostępnych w hatchbacku za dopłatą adaptacyjnych amortyzatorów. Na szczęście w zakrętach fordowskie kombi to nadal prawdziwe ST – sztywne, zwarte, bardzo ochoczo zacieśniające tor jazdy. Nie boi się wysokich prędkości, na zakrętach potrafi zamiatać tyłem, a układ kierowniczy jest najszybszym i najbardziej bezpośrednim w tej klasie aut.

W zakrętach czuć, jakbyś prowadzili bardziej auto sportowe niż kombi, co jest zasługą szybkiego układu kierowniczego i specyficznej konstrukcji przedniego zawieszenia. 

Nawet komfort jazdy jest więcej niż przyzwoity, bo sportowe zawieszenie, w relatywnie lekkim kombi, szybko wygasza nawet duże nierówności, radząc sobie z nimi dużo lepiej niż np. Mustang Mach-E GT. I co najważniejsze – kombi również wyposażone jest w szperę e-LSD, która pozwala fantastycznie zacieśniać tor jazdy w zakrętach pokonywanych z gazem w podłodze, a przy tym poprawiać trakcję w trakcie przyspieszania. A to właśnie brak trakcji jest tym, co mocno doskwiera Focusowi ST wyposażonemu w opony Pirelli P Zero, zwłaszcza przy niskich temperaturach otoczenia.

Ford Focus ST kombi – hamulce i droga hamowania

Żadnych uwag nie mamy do działania układu hamulcowego. Na co dzień działają bardzo sprawnie, zatrzymując rozpędzony do 100 km/h pojazd na dystansie zaledwie 34,4 m! To świetny wynik tym bardziej, że osiągnięty na standardowych 330-milimetrowych przednich tarczach hamulcowych z 2-tłoczkowymi zaciskami.

Z przodu Focus ST kombi ma tarcze hamulcowe o średnicy 330 mm, z tyłu mniejsze – 302 mm. Mimo sporych gabarytów, Ford doskonale hamuje.

Niestety, mocniejszego układu hamulcowego Brembo, opartego aż na 363-milimetrowych tarczach i 4-tłoczkowych zaciskach, do kombi nie dołożymy, bo należą do wspomnianego wcześniej pakietu torowego. Mimo tego, na co dzień standardowe hamulce ST spisują się świetnie, a i na torze powinny całkiem nieźle sobie radzić.

Ford Focus ST kombi – wnętrze i sportowe wyposażenie

A co z codzienną eksploatacją? Wnętrze Focusa ST na pewno nie oferuje najlepszych materiałów w tej klasie aut, a obsługa wielu funkcji za pomocą kontrowersyjnie prezentującego się tabletu, bywa zbyt angażująca w trakcie jazdy. Ale miejsca w obu rzędach siedzeń jest naprawdę dużo, montaż fotelika na tylnej kanapie jest bardzo prosty z uwagi na ogromny otwór drzwiowy, a bagażnik jest po prostu wielki, zwłaszcza jeśli kierowca zrezygnuje z sytemu audio B&O. Czemu?

Focus jest jednym z bardziej przestronnych aut kompaktowych na rynku. Na co dzień docenić można duży otwór drzwiowy oraz dobre wyposażenie. Plastiki raczej twarde. 

Bo wtedy kubatura kufra wzrośnie z 541 do 635 litrów! Ale szkoda rezygnować z mocnego brzmienia, bo bagażnik, z uwagi na regularne kształty i ukryte pod podłogą schowki, jest naprawdę pakowny i praktyczny. Żaden SUV o podobnej pojemności kufra nie pozwoli załadować więcej bagaży do środka niż takie kombi.

Na co dzień przekonują też sportowe fotele Ford Performance z certyfikatem zdrowego kręgosłupa AGR i z prawie w pełni elektryczną regulacją. Prawie, bo kąt nachylenia siedziska ustalany jest manualnie. Siedzenia te nie trzymają aż tak mocno na zakrętach jak bezkompromisowe Recaro z wersji sprzed liftingu, ale oferują znacznie wyższy komfort. W połączeniu z bardzo dobrą, dość niską pozycją za kierownicą wyposażoną w gruby, mięsisty wieniec, otrzymujemy naprawdę przyjemne miejsce kierowania – wygodne i podkreślające sportowe aspiracje modelu ST. Do tego naprawdę nieźle wyciszone i to nawet przy wysokich prędkościach autostradowych. Jedynie nadkola zdradzają, że na ich wygłuszeniu trochę za mocno oszczędzano.

Ford Focus ST kombi – cena i konkurenci

Przechodząc do sytuacji rynkowej Focusa ST kombi nie sposób nie zauważyć jednej rzeczy – to auto w zasadzie nie ma już rywali. Owszem, jest Skoda Octavia RS w kilku wersjach napędowych, ale to co łączy te auta to tylko nadwozie typu kombi i osiągi. Focus ST ma typowo sportowy charakter prowadzenia będący efektem poważnych zmian technicznych względem seryjnego Focusa kombi. W Octavii RS modyfikacje pod kątem sportowej jazdy nie są aż tak poważne.

Praktyczne nadwozie, bogate wyposażenie, dobre osiągi. Zabrakło w zasadzie napędu 4×4.

Tym samym Ford Focus ST kombi gra w swojej własnej lidze, a z ceną na poziomie 193 230 zł nie odstaje od mniejszych hot hatchy dostępnych rynku. Nawet po doposażeniu we wszystkie opcje jakie posiadał nasz egzemplarz testowy, jego cena nie przekracza 210 930 zł i to zanim nabywca zacznie ubiegać się o rabat. W cenie są m.in. podgrzewane, sportowe fotele AGR, wyświetlacza HUD, półskórzana tapicerka, dwustrefowa klimatyzacja, automatyczna skrzynia biegów, sportowy mechanizm różnicowy e-LSD, podgrzewana szyba czołowa, system audio B&O i bogaty pakiet systemów asystujących kierowcy. I co najważniejsze, oprócz mocnego silnika, kierowca może jeszcze liczyć na ogromny bagażnik, jakiego nie uświadczy w SUV-ach. Do idealnego daily zabrakło w zasadzie napędu na wszystkie koła.

Zobacz: Test Ford Focus ST Track Pack

Test Ford Focus ST kombi 2.3 EcoBoost

Ocena

92 %
Opinia autora: "Przednionapędowe kombi o zadziwiająco mocno sportowym charakterze. Szybkie w zakrętach, ciekawie brzmiące i szybko wytracające prędkość. Całkiem przestronne i dysponujące naprawdę dużym bagażnikiem. Agresywne, ale i wygodne na co dzień. Klasa w sama sobie, która niestety znika z rynku. "
mocny silnik, żwawy automat, świetne prowadzenie, szpera e-LSD, szybki układ kierowniczy, akceptowalny komfort resorowania, mocne hamulce, duży bagażnik, porządne fotele, optymalne wyposażenie, konkurecyjna cena
osiągi gorsze niż obiecuje producent, problemy z trakcją w chłodne dni, miejscami za dużo twardych plastików, dyskusyjna obsługa funkcji za pomocą dotykowego ekranu, brak pakietu torowego w opcji

Cena

210 930 PLN

Dane podstawowe

Marka:
Ford
Model:
Focus ST kombi
Rok produkcji:
2023
Cena samochodu:
193 230 zł
Ocena samochodu:
92 %
Test zderzeniowy Euro NCACP:
5 gwiazdek

Osiągi samochodu

Przyspieszenie 0-100 km/h:
5,8 s
Prędkość maksymalna:
250 km/h
Zużycie paliwa w mieście:
l
Zużycie paliwa poza miastem:
l
Zużycie paliwa średnio:
7,9 l

Układ napędowy

Rodzaj silnika:
benzynowy
Położenie silnika:
poprzeczne z przodu
Zasilanie alternatywne silnika:
Wtrysk paliwa:
bezpośredni
Układ cylindrów:
rzędowy
Liczba cylindrów:
4
Liczba zaworów:
16
Pojemność silnika:
2261 cm3
Oznaczenie silnika:
N3DA
Silnik doładowany/wolnossący:
doładowany
Rodzaj doładowania:
turbodoładawanie
Rodzaj turbosprężarki:
stała geometria kierownic
Moc maksymalna:
280 KM
Moc maksymalna silnika spalinowego:
280 KM
Prędkość obrotowa dla maksymalnej mocy silnika:
5500 obr./min
Maksymalny moment obrotowy silnik spalinowego:
415 Nm
Prędkość obrotowa dla maksymalnego momentu obr.:
3000 obr./min
Skrzynia biegów:
automatyczna
Typ automatycznej skrzyni biegów:
skrzynia automatyczna hydrokinetyczna
Liczba biegów:
7
Rodzaj napędu:
przedni
Mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu LSD:
tak

Nadwozie

Rodzaj nadwozia:
kombi
Rozstaw osi:
2700 mm
Długość nadwozia:
4672 mm
Szerokość nadwozia:
1848 mm
Wysokość nadwozia:
1469 mm
Prześwit:
108 mm
Współczynnik oporu powietrza Cx:
0,31
Masa własna:
1563 kg
Ładowność:
537 kg
Pojemność bagażnika (standardowa):
635 l
Pojemność bagażnika (maksymalna):
1653 l
Pojemność zbiornika paliwa:
52 l

Układ hamulcowy

Przednie hamulce:
tarcze wentylowane
Tylne hamulce:
tarcze lite
Średnica przednich hamulców:
330 mm
Średnica tylnych hamulców:
302 mm

Podwozie

Zawieszenie przednie:
kolumny MacPhersona
Zawieszenie tylne:
wielowahaczowe
Liczba obrotów kierownicy:
2,0
Średnica zawracania:
10,7 m
Opony:
235/35 R19 Pirelli P Zero

Dane testowe

Zużycie paliwa w mieście:
11,5 l/100 km
Zużycie paliwa poza miastem:
7,7 l/100 km
Zużycie paliwa srednio:
8,8 l/100 km
Przyspieszenie 0-100 km/h:
6,6 s
Przyspieszenie 0-200 km/h:
27,7 s
Przyspieszenie 80-120 km/h:
4,1 s
Przyspieszenie 100-200 km/h:
21,1 s
Czas przejazdu 1/4 mili:
14,9 s
Droga hamowania 100-0 km/h:
34,4 m

2
Dodaj komentarz

avatar
1 Comment threads
1 Thread replies
1 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
Daily DriverANDRE Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
ANDRE
Gość
ANDRE

Osiągi ma porównywalne z Peugeotem 308 Hybrid 225 a 100-200km/h to nawet nieco gorzej.
Peugeot jest też nowszym modelem. Rozumiem, że w Fordzie jest szpera i lepsze hamulce ale czy do użytku codziennego nie wybrałbym 308 np. w kombi? No nie wiem, nie wiem?