Wadliwe pompowtryskiwacze Siemens stosowane były w silnikach z serii 2.0 TDI (CEGA, BMN,CFJA, BKD). Ich naprawa, z początku uważana za niewykonalną, dziś jest jak najbardziej możliwa, a jej koszty znacząco niższe niż wymiana na nowe. Na czym polega regeneracja pompowtryskiwaczy Siemens i dlaczego tak ważny jest ich prawidłowy montaż?
Pompowtryskiwacze Siemensa weszły do użytku w 2003 roku, jako odpowiedź koncernu Volkswagena na bezpośredni wtrysk common rail stosowany m.in. w Alfie Romeo, Mercedesie a potem Fiacie. Stosowane były w silniku 2.0 TDI o mocy 140 i 170 KM montowanym m.in. w takich autach jak Volkswagen Passat B6 , Golf V, Skoda Octavia II, Audi A3 8P czy Audi A4 B7. Z początku budziły podziw, bo wyposażone w nie silniki były oszczędne i bardzo mocne. Dość szybko okazało się jednak, że pompowtryskiwacze Siemensa mają wady i niezbędne są akcje naprawcze, mające je wyeliminować. Sęk w tym, że kampanie serwisowe dotyczyły tylko ich wadliwych cewek, a nie elementów, które dopiero w przyszłości miały okazać się prawdziwą piętą Achillesową konstrukcji Siemensa. Z czasem na rynku pojawiły się firmy takie firmy jak Regeneruj.pl, które nauczyły się je naprawiać w szerokim spektrum usterek.
Pompowtryskiwacze Siemens – nietypowa budowa
Budowa pompowtryskiwacza jest pozornie nieskomplikowana. Jest to rodzaj wtryskiwacza, który dodatkowo ma sekcję tłoczącą zasilaną olejem. Z tego powodu trwałość pompowtryskiwaczy jest zależna od jakości oleju silnikowego. Ale pompowtryskiwacze Siemensa to konstrukcja wyposażona dodatkowo w piezoelektryczny zawór sterujący (siłownik). To on sprawia, że kontrola poszczególnych faz wtrysku paliwa odbywa się znacznie precyzyjniej i prawie 4 razy szybciej niż zaworem elektromagnetycznym.
Zobacz: Kiedy maglownica nadaje się do wymiany? Objawy, naprawa i regeneracja
Tego typu pompowtryskiwacz ma też znacznie szerszy zakres ciśnień wtrysku paliwa – z jednej strony minimalny obniżony do 130 barów, a z drugiej maksymalny podwyższony aż do 2200 barów. Ówczesny common rail był w stanie osiągnąć maksymalnie 1350 barów, obecny 2500 barów. To pokazuje przewagę pompowtryskiwaczy nad wtryskiwaczami opartymi na szynie (common rail) jaka miała miejsce już 20 lat temu.
Pompowtryskiwacze Siemensa – naprawa lub wymiana na nowy
Problemem pompowtryskiwaczy Siemensa jest fakt, że producent nie przewidział możliwości ich naprawy, a awaria jednego, uniemożliwia odpalenie silnika (łączenie szeregowe). Nowy pompowtryskiwacz kosztuje prawie 4 tys. zł (za sztukę), a dostępność na rynku jest niewielka. Wbrew niektórym źródłom, można je jednak naprawić. Co ciekawe, owiane złą sławą piezoelektryczne zawory sterujące psują się niezwykle rzadko. W rezultacie 9 na 10 pompowtryskiwaczy nadaje się do naprawy. Najczęściej powodem problemów są takie awarie jak uszkodzona cewka, niedrożna iglica i przede wszystkim uszkodzony tłoczek.
Regeneracja obejmuje naprawę uszkodzonych sekcji, czyszczenie iglicy myjką ultradźwiękową i w razie potrzeby wymianę tłoczka pompy. Ten ostatni jest elementem newralgicznym konstrukcji Siemensa, będącym wyjątkowo podatnym na uszkodzenia. Koszt naprawy pompowtryskiwacza waha się od 750 do 1250 zł za sztukę i każdy objęty jest 12-miesięczną gwarancją bez limitu kilometrów (szczegóły tutaj).
Uszkodzony pompowtryskiwacz Siemensa przez błędny montaż
Najbardziej zaskakującym w całym procesie regeneracji pompowtryskiwaczy jest fakt, że kluczowym elementem naprawy jest ich prawidłowy montaż. Istnieje bowiem określona procedura ich montowania, której założenia są zupełnie inne niż w przypadku np. pompowtryskiwaczy Boscha stosowanych w silniku 1.9 TDI. Jeśli mechanik spróbuje zamontować pompowtryskiwacz Siemensa w 2.0 TDI w taki sposób jak robi to w przypadku pompowtryskiwaczy Boscha, to go zniszczy, uszkadzając tłoczek. Różnica dotyczy zarówno siły, jak i sposobu w jaki dokręca się pompowtryskiwacz:
Ale to jeszcze nie koniec. Po wykonaniu czynności zaprezentowanych na grafice:
- kręcimy wałem aż do momentu kiedy pompowtryskiwacz znajdzie się w tzw. punkcie „o”.
- luzujemy śrubę kontrującą, tę do regulacji pompowtryskiwacza
- dokręcamy do lekkiego oporu
- następnie cofamy o 180⁰
- na koniec dokręcamy śrubę kontrującą
- kroki te powtarzamy dla każdego pompowtryskiwacza.
Powyższe czynności zostały dokładnie przedstawione przez fachowców z Regeneruj.pl, którzy na swojej stronie zamieścili pełną instrukcję ich montażu na bazie zaleceń Volkswagena. Przypominają oni jednocześnie o tym, że zregenerowane pompowtryskiwacze muszą zostać zamocowane za pomocą nowych śrub. Te firma dołącza w zestawie do każdego naprawionego pompowtryskiwacza.
Warto podkreślić jeszcze jeden aspekt, który w przypadku konstrukcji Siemensa jest niezwykle istotny. Pracę pompowtryskiwaczy należy dokładnie skontrolować po regeneracji. W tym celu fachowcy z Regeneruj.pl wykorzystują specjalnie zaadaptowany do tej pracy silnik 2.0 TDI, w którym w warunkach rzeczywistej pracy wykonują pomiary każdego naprawionego wtryskiwacza. Po każdym takim badaniu, dokonują wydruku parametrów jego pracy, który jest dołączany klientowi wraz z pompowtryskiwaczem i śrubami. Jeśli mechanik zamontuje go zgodnie z zaleceniami, praktycznie nie ma szans, aby był z nim jakikolwiek problem.
Jeśli Twoje pompowtryskiwacze nie działają właściwie, możesz skontaktować się z fachowcami z firmy Regeneruj.pl, którzy wycenią Ci zarówno koszt ich regeneracji, jak i pomogą w zakupie nowych. Kontakt do nich znajdziesz tutaj lub pod numerem telefonu 532 323 222. Możesz powołać się dodatkowo na naszą redakcję DailyDriver.pl
Artykuł powstał dzięki współpracy z polską firmą usługową zajmującą się profesjonalną regeneracją części samochodowych oraz sprzedażą nowych podzespołów samochodowych
Wszelkie materiały (treści, teksty, ilustracje, zdjęcia) przedstawione w powyższym artykule są objęte prawem autorskim i podlegają ochronie na mocy „Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych” z dnia 4 lutego 1994 r. (tekst ujednolicony: Dz.U. 2006 nr 90 poz. 631). Kopiowanie, przetwarzanie, rozpowszechnianie tych materiałów w całości lub w części bez zgody autora jest zabronione
W jakich autach i silnikach są te wadliwe pompowtryskiwacze Siemensa?
Przygotujemy o tym osobnym materiał.