REKLAMA

Pompowtryskiwacze Siemens – regeneracja, naprawa, wymiana

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: DailyDriver.pl · Dodane: 17 października 2023
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Wadliwe pompowtryskiwacze Siemens stosowane były w silnikach z serii 2.0 TDI (CEGA, BMN,CFJA, BKD). Ich naprawa, z początku uważana za niewykonalną, dziś jest jak najbardziej możliwa, a jej koszty znacząco niższe niż wymiana na nowe. Na czym polega regeneracja pompowtryskiwaczy Siemens i dlaczego tak ważny jest ich prawidłowy montaż?

Pompowtryskiwacze Siemensa weszły do użytku w 2003 roku, jako odpowiedź koncernu  Volkswagena na bezpośredni wtrysk common rail stosowany m.in. w Alfie Romeo, Mercedesie a potem Fiacie. Stosowane były w silniku 2.0 TDI o mocy 140 i 170 KM montowanym m.in. w takich autach jak Volkswagen Passat B6 , Golf V, Skoda Octavia II, Audi A3 8P czy Audi A4 B7. Z początku budziły podziw, bo wyposażone w nie silniki były oszczędne i bardzo mocne. Dość szybko okazało się jednak, że pompowtryskiwacze Siemensa mają wady i niezbędne są akcje naprawcze, mające je wyeliminować. Sęk w tym, że kampanie serwisowe dotyczyły tylko ich wadliwych cewek, a nie elementów, które dopiero w przyszłości miały okazać się prawdziwą piętą Achillesową konstrukcji Siemensa. Z czasem na rynku pojawiły się firmy takie firmy jak Regeneruj.pl, które nauczyły się je naprawiać w szerokim spektrum usterek.

Pompowtryskiwacze Siemens – nietypowa budowa

Budowa pompowtryskiwacza jest pozornie nieskomplikowana. Jest to rodzaj wtryskiwacza, który dodatkowo ma sekcję tłoczącą zasilaną olejem. Z tego powodu trwałość pompowtryskiwaczy jest zależna od jakości oleju silnikowego. Ale pompowtryskiwacze Siemensa to konstrukcja wyposażona dodatkowo w piezoelektryczny zawór sterujący (siłownik). To on sprawia, że kontrola poszczególnych faz wtrysku paliwa odbywa się znacznie precyzyjniej i prawie 4 razy szybciej niż zaworem elektromagnetycznym.

Wadliwe pompowtryskiwacze Siemens (2.0 TDI 170 KM) oznaczone są symbolami:  03G130073T; 03G130073M; 03G130073MC; 03G130073TX; 5WS10000; IB-5WS-10000; IB5WS10000; 03G130073T;03G130073M; 03G130073MC; 03G130073TX; PPD002; 040024; 040008

Zobacz: Kiedy maglownica nadaje się do wymiany? Objawy, naprawa i regeneracja

Tego typu pompowtryskiwacz ma też znacznie szerszy zakres ciśnień wtrysku paliwa – z jednej strony minimalny obniżony do 130 barów, a z drugiej maksymalny podwyższony aż do 2200 barów. Ówczesny common rail był w stanie osiągnąć maksymalnie 1350 barów, obecny 2500 barów. To pokazuje przewagę pompowtryskiwaczy nad wtryskiwaczami opartymi na szynie (common rail) jaka miała miejsce już 20 lat temu.

Pompowtryskiwacze Siemensa – naprawa lub wymiana na nowy

Problemem pompowtryskiwaczy Siemensa jest fakt, że producent nie przewidział możliwości ich naprawy, a awaria jednego, uniemożliwia odpalenie silnika (łączenie szeregowe). Nowy pompowtryskiwacz kosztuje prawie 4 tys. zł (za sztukę), a dostępność na rynku jest niewielka. Wbrew niektórym źródłom, można je jednak naprawić. Co ciekawe, owiane złą sławą piezoelektryczne zawory sterujące psują się niezwykle rzadko. W rezultacie 9 na 10 pompowtryskiwaczy nadaje się do naprawy. Najczęściej powodem problemów są takie awarie jak uszkodzona cewka, niedrożna iglica i przede wszystkim uszkodzony tłoczek.

Tłoczek pompy oleju to element niezwykle często ulegający awarii. Niestety często przykładają do tego rękę mechanicy, którzy nieprawidłowo montują pompowtryskiwacz. 

Regeneracja obejmuje naprawę uszkodzonych sekcji, czyszczenie iglicy myjką ultradźwiękową i w razie potrzeby wymianę tłoczka pompy. Ten ostatni jest elementem newralgicznym konstrukcji Siemensa, będącym wyjątkowo podatnym na uszkodzenia. Koszt naprawy pompowtryskiwacza waha się od 750 do 1250 zł za sztukę i każdy objęty jest 12-miesięczną gwarancją bez limitu kilometrów (szczegóły tutaj).

Uszkodzony pompowtryskiwacz Siemensa przez błędny montaż

Najbardziej zaskakującym w całym procesie regeneracji pompowtryskiwaczy jest fakt, że kluczowym elementem naprawy jest ich prawidłowy montaż. Istnieje bowiem określona procedura ich montowania, której założenia są zupełnie inne niż w przypadku np. pompowtryskiwaczy Boscha stosowanych w silniku 1.9 TDI. Jeśli mechanik spróbuje zamontować pompowtryskiwacz Siemensa w 2.0 TDI w taki sposób jak robi to w przypadku pompowtryskiwaczy Boscha, to go zniszczy, uszkadzając tłoczek. Różnica dotyczy zarówno siły, jak i sposobu w jaki dokręca się pompowtryskiwacz:

Ale to jeszcze nie koniec. Po wykonaniu czynności zaprezentowanych na grafice:

  1. kręcimy wałem aż do momentu kiedy pompowtryskiwacz znajdzie się w tzw. punkcie „o”.
  2. luzujemy śrubę kontrującą, tę do regulacji pompowtryskiwacza
  3. dokręcamy do lekkiego oporu
  4. następnie cofamy o 180⁰
  5. na koniec dokręcamy śrubę kontrującą
  6. kroki te powtarzamy dla każdego pompowtryskiwacza.

Powyższe czynności zostały dokładnie przedstawione przez fachowców z Regeneruj.pl, którzy na swojej stronie zamieścili pełną instrukcję ich montażu na bazie zaleceń Volkswagena. Przypominają oni jednocześnie o tym, że zregenerowane pompowtryskiwacze muszą zostać zamocowane za pomocą nowych śrub. Te firma dołącza w zestawie do każdego naprawionego pompowtryskiwacza.

Czas otwarcia piezozaworu czy korekcje dawek paliwa to elementy,  jakie dobry fachowiec sprawdza po regeneracji pompowtryskiwacza.

Warto podkreślić jeszcze jeden aspekt, który w przypadku konstrukcji Siemensa jest niezwykle istotny. Pracę pompowtryskiwaczy należy dokładnie skontrolować po regeneracji. W tym celu fachowcy z Regeneruj.pl wykorzystują specjalnie zaadaptowany do tej pracy silnik 2.0 TDI, w którym w warunkach rzeczywistej pracy wykonują pomiary każdego naprawionego wtryskiwacza. Po każdym takim badaniu, dokonują wydruku parametrów jego pracy, który jest dołączany klientowi wraz z pompowtryskiwaczem i śrubami. Jeśli mechanik zamontuje go zgodnie z zaleceniami, praktycznie nie ma szans, aby był z nim jakikolwiek problem.

Jeśli Twoje pompowtryskiwacze nie działają właściwie, możesz skontaktować się z fachowcami z firmy Regeneruj.pl, którzy wycenią Ci zarówno koszt ich regeneracji, jak i pomogą w zakupie nowych. Kontakt do nich znajdziesz tutaj lub pod numerem telefonu 532 323 222. Możesz powołać się dodatkowo na naszą redakcję DailyDriver.pl

Artykuł powstał dzięki współpracy z polską firmą usługową zajmującą się profesjonalną regeneracją części samochodowych oraz sprzedażą nowych podzespołów samochodowych

Wszelkie materiały (treści, teksty, ilustracje, zdjęcia) przedstawione w powyższym artykule są objęte prawem autorskim i podlegają ochronie na mocy „Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych” z dnia 4 lutego 1994 r. (tekst ujednolicony: Dz.U. 2006 nr 90 poz. 631). Kopiowanie, przetwarzanie, rozpowszechnianie tych materiałów w całości lub w części bez zgody autora jest zabronione

2
Dodaj komentarz

avatar
1 Comment threads
1 Thread replies
1 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
Daily Drivermarek Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
marek
Gość
marek

W jakich autach i silnikach są te wadliwe pompowtryskiwacze Siemensa?

Aktualności