
Uszkodzona maglownica ma specyficzne objawy. Może stukać na dziurach, albo trzeszczeć przy ruchu kierownicą. Koszt jej regeneracji jest uzależniony od modelu auta. Cena naprawy maglownicy w przypadku BMW 3 E46 różni się wyraźnie w stosunku np. BMW 5 E60. Tym bardziej jeśli mówimy o przekładni z elektrycznym wspomaganiem jak np. w Audi A3 8P, BMW 5 F10 czy BMW X5 F15. Ale nawet taka Honda CR-V czy Volkswagen Passat może zaskoczyć bardzo wysoką ceną nowej maglownicy.
Przekładnie kierownicze, niezależnie od marki auta, to elementy podlegające stopniowemu zużyciu, dlatego prędzej czy później, ulegną awarii. Jednak wbrew pozorom, różne mogą być usterki maglownicy oraz przyczyny ich wystąpienia. W zależności od modelu auta, problemy z przekładnią kierowniczą potrafią mieć też szczególne objawy takie jak np. kierownica, która sama skręca. Fachowcy z firmy Regeneruj.pl, którzy na co dzień zajmują się regeneracją maglownic, przedstawią najciekawsze przypadki takich awarii, ich objawy oraz koszty naprawy.
Objawy uszkodzonej maglownicy
Uszkodzona maglownica daje zazwyczaj konkretne objawy. Charakterystyczne stukanie, luz i drgania wyczuwalne na kierownicy zarówno podczas skręcania kierownicą na postoju, jak i w trakcie jazdy (najczęściej w pozycji „0”), mogą oznaczać, że zużyta jest listwa maglownicy. Problem ten to klasyczna usterka mechaniczna związana z wyrobieniem się zębów na listwie, spotykana w każdym aucie.

Maglownica to element odpowiedzialny bezpośrednio za prowadzenie pojazdu. Jeśli pojawią się objawy jej zużycia, lepiej tego nie bagatelizować.
W niektórych samochodach problem jest nieco wyraźniejszy. W BMW E90 (i E91/E92/E93) maglownice mają tak niskiej jakości listwę, że jej zęby ulegają z czasem wybiciu. Spore problemy z maglownicami mają też właściciele BMW serii 5 E60, ale jest to najczęściej efekt bardzo dużych przebiegów, ukrytych poprzez cofnięty przebieg.
Mazda sama skręca?
W samochodach typu Honda Accord, Honda CR-V czy Mazda 6 GH (numer przekładni GS1E-32960 07M), uszkodzenie maglownicy następuje w skutek zużycia plastikowych tulejek przekładni, czego objawem są wyraźne stuki słyszalne po prawej stronie pojazdu. Z kolei wyjątkowo ciekawy przypadek dotyczy Mazdy 6 GH. Otóż jej właściciele często skarżą się, że ich Mazda sama skręca. Wina leży po stronie braku kalibracji będącej efektem awarii czujnika położenia „zero”.
Maglownice BMW i Audi z elektrycznym wspomaganiem
W samochodach BMW F30/F10/G30 z elektryczną maglownicą ZF objawem uszkodzonej przekładni jest najczęściej charakterystyczne trzeszczenie lub skrzypienie słyszalne z okolic kół podczas skręcania. W BMW F30 problemem są śruby aluminiowe łączące silnik elektryczny z przekładnią, które z czasem przepuszczają do przekładni wodę, z kolei w BMW G30 są to wadliwe łożyska listwy.

BMW 5 G30 to młode auto, ale piętą jego piętą Achillesową jest m.in. elektryczna maglownica. Zdarza się, że ulega awarii po zaledwie 15 tys. km. Nowa kosztuje ponad 14 tys. zł.
Podobne problemy mają też właściciele Audi. Elektryczne maglownice ZF stosowane w tej marce, podatne są na zalewanie (najczęściej przez uszkodzoną manszetę), które sprawia, że pojawiają się problemy z działaniem sterownika (błędy ECU), czujnika momentu obrotowego i korozją elementów wewnętrznych. Aby uniknąć kosztownej awarii przekładni elektrycznej, należy regularnie kontrolować stan manszet, będących najsłabszym ogniwem maglownicy.
Niesprawna maglownica – wymiana
Nie da się ukryć, że maglownica to jeden z najdroższych podzespołów samochodu. Problem polega na tym, że w przypadku awarii maglownicy, producenci aut zawsze zakładają jej wymianę na nową, niezależnie od skali jej uszkodzeń. Nawet jeśli winny jest np. sam czujnik momentu obrotowego, to autoryzowany serwis danej marki aut przewiduje wymianę całej przekładni.

Zalany sterownik to częsty problem w przekładaniach Audi. Dobry fachowiec potrafi go jednak naprawić unikając bardzo kosztownej wymiany maglownicy. Nowa kosztuje nawet 13 tys. zł.
Ile kosztuje nowa przekładnia? Od kilku do nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. Maglownica do Volkswagena Golfa IV kosztuje 4600 zł (niestety nie jest już dostępna oryginalna z ASO), do VW Passata B5 już 5900 zł, a do Mazdy 6 GH 6 478 zł. Najdroższe są maglownice ze wspomaganiem elektrycznym. Przekładnia kierownicza do Audi A6 C7 kosztuje 12 800 zł, prawie tyle samo do BMW 3 F30, ale do BMW 5 G30 i Mercedesa Klasy A W176 już prawie 15 tys. zł. Wyjątkowo drogie przekładnie są stosowane w BMW X5 F15, gdzie za maglownice do wersji z 3-litrowym dieslem trzeba zapłacić w BMW aż 21 tys. zł.
Naprawa maglownicy – ile kosztuje?
Konieczność wymiany całej przekładni na nową w przypadku nawet najmniejszej jej awarii sprawia, że dużą popularnością cieszy się regeneracja maglownic. Naprawa maglownicy kosztuje od 500 do 1500 zł w przypadku maglownic hydraulicznych i od 1000 do 4000 zł w przypadku przekładni ze wspomaganiem elektrycznym. Wpływ na cenę ma oczywiście nie tylko marka czy model auta, ale też zakres usterek.

Volkswagen Passat B7 i jego zardzewiała listwa maglownicy z zatartym łożyskiem. Naprawa polega na wymianie kompletnej listwy na fabrycznie nową część. Niestety nie wszystkie firmy wymieniają części na nowe, co owocuje szybkim powrotem usterki.
Często zdarza się, że maglownica jest w zasadzie sprawna a winny jest tylko niesprawny czujnik za 200 zł. Czasem, usterka jest tak poważna, że nie da się naprawić przekładni. Ale nawet wtedy dobra firma potrafi zaproponować taką samą, używaną przekładnię po przeglądzie, która rozwiążę problem.
Ile kosztuje maglownica? | ||
auto | cena w ASO | regeneracja |
maglownica Audi A3 8P | 8 577 zł | 800-2500 zł |
maglownica Audi A4 B8 | 9 850 zł | 800-2500 zł |
maglownica Audi A6 C7 | 12 770 zł | 1000-4000 zł |
maglownica BMW 318d E90 | 7 437 zł | 1200-3000 zł |
maglownica BMW seria 5 E60 | 11 391 zł (servotronic) | 1000-2200 zł |
maglownica BMW 320d F30 | 12 930 zł | 1000-4000 zł |
maglownica Honda CR-V (53600tlba05) | jaki model? | 800-2800 zł |
maglownica Mazda 6 GH | 6 478 zł | 800-2000 zł |
maglownica Mercedes Klasa A W176 | 14 313 zł | 1000-2500 zł |
maglownica Skoda Octavia II | 9419 zł (problem z dostępnością) | 1000-2500 zł |
maglownica Skoda Superb III | 9 420 zł | 1000-2500 zł |
maglownica VW Golf 4 | 4600 zł ( niedostępna) | 700-1000 zł |
maglownica VW Golf 6 | 7 870 zł | 1000-2500 zł |
maglownica VW Passat B6 | 7 836 zł | 1000-2500 zł |
maglownica VW Passat B7 | 10 150 zł | 1000-2500 zł |
maglownica VW Passat B8 | 7 189 zł | 1000-2500 zł |
Najważniejsze jest zatem sposób naprawy i doświadczenie fachowca, który jej się podejmuje. Nie każdy zna specyficzne problemy danej maglownicy i nie każdy ma dostęp do dobrej klasy części zamiennych. Jeśli masz problem z maglownicą w swoim aucie, zwłaszcza nietypowy, skonsultuj się z fachowcami z Regeneruj.pl, którzy w temacie przekładni kierowniczych mają wieloletnie doświadczenie i bardzo obszerną wiedzę. Poniżej sprawdzisz też przybliżony koszt naprawy lub wymiany maglownicy w Twoim samochodzie:
Artykuł powstał dzięki współpracy z polską firmą usługową zajmującą się profesjonalną regeneracją części samochodowych oraz sprzedażą nowych podzespołów do aut
Nie dajcie się nabrać oni nie regenerują na miejscu tylko są zwykłymi pośrednikami widziałem jak dostarczali maglownice do innej firmy,nie posiadają sprzętu .Ja osobiście polecam firmę *** (reklama)
Rozumiemy, że konkurencja nie śpi, ale w gwoli wyjaśnienia warto zwrócić uwagę na to, że firma Regeneruj.pl informuje na swojej stronie, że oprócz własnych usług korzysta też z wyselekcjonowanych na przestrzeni lat i zdobytego doświadczenia innych firm. Dzięki temu mają ludzi wyspecjalizowanych i sprawdzonych w danych naprawach – rzecz najważniejszą dla klienta.
Jak to mówią:
„Chcesz to próbuj, może trafisz taniej, może lepiej, ale to loteria jeśli nie jesteś w temacie.”
Jeśli ktoś nie jest z branży, to nie trafi tak łatwo do fachowca. Regeneruj.pl wyręcza w tym klienta.
U mnie słychać właśnie takie skrzypienie przy skręcaniu. BMW 320i z serii f30.
U mnie to samo w maździe 😀 kierownica sama skręca. Tylko nie wiem co teraz zrobić bo strach jechać do mechanika by wyjął tą maglownicę…
mechanik
U mnie luźna kierownicy i stuki podczas skręcania a okazało się że zuzyte koncowki drążków kierowniczych za 220 zl
Czyli da się naprawic tez sterownik? A co z adaptacja?