Czy warto stawiać garaże blaszane?

Autor: Materiał promocyjny · Zdjęcia: · Dodane: 17 stycznia 2023
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Jeśli to tylko możliwe, warto trzymać samochód w garażu. Nie każdy jednak może lub chce inwestować w obiekt murowany. Czy garaż blaszany jest wówczas dobrą alternatywą?

Dla wielu właścicieli samochodów blaszak jest najlepszą opcją ze względu na przystępną cenę i ochronę pojazdu przed warunkami atmosferycznymi. Nie wszyscy jednak doceniają te konstrukcje, wskazując jako problem ich estetykę, a także kwestionując ich bezpieczeństwo. Czy zatem warto kupić garaż z blachy i kto ma rację?

Garaże blaszane na posesji – jakie są ich wady i zalety?

Tak na dobrą sprawę sporu, co jest lepsze, nie można rozstrzygnąć. Zarówno garaże blaszane, jak i garaże drewniane czy garaże murowane, mają silne i słabe strony. Wszystko zależy od potrzeb, możliwości i oczekiwań inwestora. Można jednak bliżej przyjrzeć się wadom i zaletom blaszaków. Osobom zainteresowanym postawieniem garażu pomoże to w podjęciu świadomej decyzji. Niezwykle istotnym argumentem za takimi obiektami jest cena. Najtańsze blaszaki kosztują poniżej trzech tysięcy złotych. Najdroższe modele to wydatek kilka razy większy. Choć obiekty te zazwyczaj nie są droższe niż dziesięć tysięcy złotych, niektóre duże garaże blaszane – o wymiarach co najmniej 6×5 m – mogą się wiązać z wydatkiem dwudziestu, a nawet blisko trzydziestu tysięcy złotych. Najtańszy garaż murowany? Jeśli w cenę wliczyć prace ziemne, wylewkę i fundamenty, dwadzieścia tysięcy złotych to optymistyczne minimum.

Nie jest to jednak jedyna ich zaleta. Blaszaki mają więcej plusów niż minusów. Są lekkie, a zarazem wytrzymałe. Owszem, nie są aż tak solidne jak garaż murowany. Poprawnie zamontowany blaszak może jednak stać latami, nawet mimo wichur, śnieżyc i intensywnych deszczy, zapewniając skuteczną ochronę zaparkowanemu samochodowi przed warunkami atmosferycznymi. Taki garaż jest funkcjonalny, a do tego łatwy w montażu. W razie potrzeby jest też mobilny – bezproblemowo można go przestawić w inne miejsce. Duże znaczenie ma to, że postawienie blaszaka nie wiąże się z załatwianiem wielu formalności administracyjnych. Co więcej, taki garaż łatwo dopasować do potrzeb.

Jako wady wiele osób wskazuje estetykę. W tej opinii jest sporo racji, bo ładny wygląd nie zawsze był istotny w przypadku starszych modeli, a zaniedbane, źle konserwowane garaże blaszane do dziś straszą przy niektórych uliczkach. Dzięki zastosowaniu odpowiedniej blachy i sposobu malowania oraz farb w różnych kolorach, nowoczesne obiekty tego typu mogą jednak sprawiać naprawdę atrakcyjne wrażenie.

Większym problemem jest podatność na wahania temperatury. Latem garaż blaszany szybko się nagrzewa, a w zimie łatwo wyziębia, przez co wewnątrz może być dość nieprzyjemnie, nawet przy otwartej bramie. Ten problem można załagodzić, stosując izolację termiczną (przy czym opcji jest więcej niż tylko styropian), ale to dodatkowo podnosi koszty instalacji. Problemem może być również akustyka. Cienkie, metalowe ściany nie tłumią hałasów z zewnątrz, a gdy coś o nie uderza, w środku aż huczy. W czasie deszczu, gradu lub wichury w garażu może być naprawdę głośno. Nie ma też co ukrywać, że blaszaki nie są najlepszym zabezpieczeniem przed niepowołanym dostępem do auta czy kradzieżą, choć zapewniają przyzwoitą ochronę. Dla posiadacza cennego samochodu garaż murowany będzie lepszym wyborem, choć i on może nie powstrzymać zawziętego złodzieja.

Garaż blaszany drewnopodobny, akrylowy czy ocynkowany – jaki wybrać?

Przeglądając oferty producentów takich jak Kar Stal, dość szybko można się przekonać, że na rynku dostępne są trzy rodzaje blaszaków: garaże ocynkowane, garaże akrylowe i garaże z blachy drewnopodobnej. Warto bliżej się z nimi zapoznać.

Zobacz: Solarne parkingi zastąpią 10 elektrowni atomowych

Garaż ocynkowany to najprostszy wariant. Blaszak tego typu powstaje z blachy poddawanej cynkowaniu ogniowemu. To proces, w czasie którego na stal nakładana jest warstwa cynku. Powłoka zabezpiecza blachę przed korozją. Cynkowanie odbywa się poprzez zatopienie materiału w płynnym cynku. W efekcie na powierzchni tworzy się pokrywa o charakterystycznej, srebrnej lub srebrno-szarej barwie. Blachę ocynkowaną można poddać dalszej obróbce, ale nadaje się ona też do montażu. Największą zaletą w tym wypadku jest cena. Największą wadą? Estetyka. Garaże ocynkowane mają ten niezbyt atrakcyjny wygląd metalowej budy. Jednocześnie to najlepszy wybór, gdy garaż i tak ma być ocieplany od zewnątrz.

Garaż ocynkowany zapewnia dostatecznie dobrą ochronę, ale można ją jeszcze wzmocnić, pokrywając powierzchnię farby lakierem. Tym właśnie różni się garaż akrylowy od swego tańszego odpowiednika. Jeszcze w fabryce blachę można pomalować. Niektórzy producenci garaży sami to zresztą robią, dopasowując barwę do oczekiwań klienta. Kolor jest dobierany z palety RAL. Blaszak akrylowy jest bardziej atrakcyjny wizualnie i zapewnia nieco lepszą ochronę niż garaż z blachy ocynkowanej.

garaż blaszany Karstal

Najciekawszą opcją dla prawdziwych estetów jest jednak garaż blaszany drewnopodobny. Trapezowana poziomo blacha jest pokrywana farbą, która do złudzenia imituje drewno, włącznie z usłojeniem. Odpowiednie techniki wykończenia pozwalają uzyskać wysoce estetyczny efekt, który dodatkowo potęguje odpowiednie lakierowanie. Dzięki temu powierzchnia blachy nie jest gładka. Powstają na niej rowki i chropowatości, jeszcze mocniej upodabniające metal do drewnianych desek. Najbardziej popularne warianty kolorystyczne na rynku to złoty dąb i orzech. Są też warianty błyszczące i matowe. Garaże z blachy drewnopodobnej to najdroższe, ale i najładniejsze garaże blaszane na rynku.

Garaż blaszany dwustanowiskowy lub jednostanowiskowy – więcej niż dwie alternatywy

Oferta producentów nie ogranicza się jednak tylko do kwestii blachy zastosowanej na poszycie. Opcji jest o wiele więcej. Jedną z bardziej istotnych jest wybór, czy garaż ma być jednostanowiskowy, czy dwustanowiskowy. Ze względu na to, że coraz więcej rodzin posiada dwa samochody, możliwość postawienia jednego obiektu dla obu pojazdów jest czymś mile widzianym przez wiele osób. Podwójny garaż blaszany jest też bardziej opłacalny niż stawianie dwóch blaszaków obok siebie.

Na tym jednak nie koniec. Kolejnym parametrem, który jest brany pod uwagę przy zakupie garaży, jest rodzaj dachu. W tym względzie do wyboru również są dwie opcje. Dach może być jednospadowy lub dwuspadowy. W przypadku tego pierwszego typu, istnieje możliwość określenia kierunku jego nachylenia. Elementem możliwym do konfiguracji jest także brama garażu, a właściwie sposób jej otwierania. Blaszak może mieć bramę uchylną lub dwuskrzydłową.

Istnieje cały szereg udogodnień, które pozwalają modyfikować wygląd i funkcjonalność garażu. Niektórzy producenci oferują gotowe modele z dobudowaną wiatą. Inni pozwalają na montaż dodatkowych okien i drzwi w ścianach konstrukcji czy zabezpieczeń w postaci blaszek antywłamaniowych w bramie. Istnieją garaże z ponadstandardową wysokością oraz wielkością, co upodabnia blaszaki do obiektów halowych. Można również zamówić garaże przelotowe oraz garaże ze ścianą grodziową. Należy przy tym pamiętać, że wszystko to oczywiście wpływa na ostateczny koszt garażu blaszanego.

Dopasuj do swoich potrzeb – garaż blaszany na wymiar

Warto podkreślić, że blaszaki nie są dostępne wyłącznie jako gotowe konstrukcje. Kupujący wcale nie muszą się dostosowywać do parametrów modeli znajdujących się w ofercie na rynku, jako że wielu producentów oferuje garaże blaszane na wymiar. Przykładem może być wspomniana wcześniej firma Kar Stal, o czym przekonać się można na jej stronie: https://karstal.pl/66-garaze-blaszane-na-wymiar.

Najmniejsze blaszaki dostępne w standardowej ofercie mają rozmiary 3×2 m. Sporą popularnością cieszą się konstrukcje o wymiarach 3×5 m, 4×6 m czy 5×6 m. W ofercie są też większe garaże, ale w większości wypadków nie przekraczają one 6×6 m. To zaś ze względu na to, że jeśli garaż nie zajmuje powierzchni powyżej 35 metrów kwadratowych, wymagane jest jedynie jego zgłoszenie do odpowiedniego urzędu (starostwa powiatowego lub urzędu miasta na prawach powiatu). Dla obiektów o większej powierzchni należy wystarać się o pozwolenie na budowę.

Nic nie stoi jednak na przeszkodzie temu, by garaż blaszany miał nawet 10×10 m, o ile uda się znaleźć producenta chętnego do realizacji tego rodzaju zamówienia. Dla klientów najważniejsze jest wszakże, że nie ma konieczności dostosowywania się do ofert na gotowe blaszaki oferowane przez producentów. Opcja garażu blaszanego na wymiar pozwala dopasować ten obiekt do potrzeb konkretnego inwestora, zgodnie z jego preferencjami i oczekiwaniami.

Zobacz: Niejednolite stawki podatku od podziemnych miejsc garażowych

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Aktualności