REKLAMA

Solarne parkingi zastąpią 10 elektrowni atomowych

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: DailyDriver.pl · Dodane: 16 listopada 2022
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Parkingi solarne wytworzą tyle energii co 10 elektrowni atomowych? Francja zatwierdziła nowe prawo, w myśl którego parkingi na jej terenie będą musiały posiadać solarne panele (fotowoltaikę). W ten sposób Francja ma wyraźnie zwiększyć udział OZE w swojej gospodarce.

We Francji zawrzało po tym, jak okazało się, że kraj ten zaczyna za mocno odstawać od swoich sąsiadów w kontekście pozyskiwania energii z tzw. odnawialnych źródeł energii (OZE). Okazuje się, że Francja wytwarza obecnie około 25% swojej energii elektrycznej z energii odnawialnej, czyli znacznie mniej niż jej europejscy sąsiedzi. Prezydent Emmanuel Macron chce dziesięciokrotnie zwiększyć moc pozyskiwanej energii słonecznej, osiągając próg 100 gigawatów. Jednym z pomysłów, który ma przynieść zadziwiająco dużo korzyści, są parkingi solarne. Takie rozwiązanie spotkałem podczas prywatnego pobytu w jednym z hoteli w Giżycku. Francja stworzyła pod takie rozwiązania konkretne prawo.

Parkingi z fotowoltaiką

Artykuł 11 ustawy o przyspieszaniu OZE stanowi, że połowa powierzchni parkingów we Francji powinna być wyposażona w konstrukcje przeciwsłoneczne, na których znajdą się moduły fotowoltaiczne. Rozporządzenie wchodzi w życie 1 lipca 2023 roku. Senat przyjął odpowiedni projekt ustawy w pierwszym czytaniu 4 listopada 2022 r. W przypadku parkingów na więcej niż 400 miejsc, obowiązywać będzie trzyletni okres przejściowy, a na na przebudowę parkingów liczących 80 do 400 miejsc, zarządcy będą mieć pięć lat. Prawo ma zapewnić bardzo konkretne i wymierne korzyści. Według francuskiego rządu, parkingi solarne będą generować do jedenastu gigawatów energii elektrycznej, co odpowiada dziesięciu elektrowniom jądrowym.

Parking solarny spotkałem podczas prywatnego pobytu w jednym z hoteli w Giżycku, na Mazurach. Z jednej strony daje cień, a z drugiej wytwarza prąd. Niestety to rozwiązanie bardzo kosztowne, a do tego po kilku latach eksploatacji, część paneli wymaga wymiany. 

Istnieją jednak wyjątki od reguły. Przepisy zakładają, że z obowiązku będą miejsca parkingowe dla samochodów ciężarowych, podobnie jak parkingi, które są w ponad połowie zacienione przez drzewa. Ponadto instalacja fotowoltaiczna musi być wykonana przy akceptowalnym poziomie kosztów,  a wokół miejsc lub budynków o charakterze kulturowym i historycznym powinna istnieć strefa ochronna.

Wysokie kary dla odmawiających fotowoltaiki

Żeby „zechęcić” do „ekologii” władze Francji wprowadziły odpowiedni wachlarz kar. W poprawce, którą poparła większość w Senacie, zwiększono kary dla operatorów parkingów, którzy nie wykonają rozporządzenia w terminie. Maksymalna grzywna w wysokości 10 000 euro rocznie została zmieniona na 50 euro miesięcznie za miejsce parkingowe. Daje to roczną sumę 48 000 euro za 80 miejsc parkingowych. Według rządu instalacja garażu lub parkingu z 80 miejscami kosztuje około 400 000 euro. Nie jest jasne, czy będą dotacje państwowe na budowę systemów fotowoltaicznych.

Zobacz: Darmowe ładowanie auta elektrycznego – sprawdzamy jak to działa

Francuski rząd planuje również duże parki fotowoltaiczne na otwartej przestrzeni obok autostrad, torów kolejowych i gruntów rolnych. Sam operator kolejowy SNCF chce zainstalować ponad milion metrów kwadratowych paneli fotowoltaicznych do 2030 r., aby zmniejszyć zużycie energii o jedną czwartą.

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Aktualności