REKLAMA

Ustawienie geometrii po wymianie amortyzatorów – czy jest potrzebne?

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: DailyDriver.pl · Dodane: 5 października 2023
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Pomiar geometrii zawieszenia jest najczęściej wykonywany w przypadku poważniejszych napraw zawieszenia lub podwozia, na przykład po kolizji. Czy wymiana amortyzatorów wymaga, aby wykonać pomiar geometrii? Zdania są podzielone, ale pewnym jest, że na pewno nie zaszkodzi. Co zyskujemy wykonując pomiar geometrii?

Nie istnieją ściśle określone zasady dotyczące częstotliwości kontroli geometrii zawieszenia. Wstępna kontrola jest przeprowadzana podczas corocznych badań technicznych pojazdu na stacji diagnostycznej. W przypadku nowych samochodów, pierwsza, choć dość podstawowa ocena geometrii, ma miejsce po trzech latach od opuszczenia salonu przez pojazd, co jest wynikiem polskiego prawa i przepisów dotyczących okresowych przeglądów pojazdów.

Wymiana amortyzatorów a pomiar geometrii

Prawidłowe ustawienie geometrii pojazdu ma wpływ nie tylko, na jakość prowadzenia (brak efektu ściągania w którąś ze stron), ale też na trwałość elementów podwozia (np. opon). Producenci sprzętu do pomiaru geometrii zalecają, aby kontrolować ją przynajmniej raz w roku. Oczywiście można tu dopatrywać się realizowania własnych interesów, ale przy większych przebiegach, ale nonszalanckim stylu jazdy (np. po studzienkach), może mieć to sens. Podwozie i zawieszenie samochodu są stale narażone na obciążenia, a elastyczne elementy, takie jak tuleje metalowo-gumowe, ulegają deformacjom. Sworznie i przeguby ulegają zużyciu, a gumowe części z czasem tracą swoje właściwości. Wszystko to sprawia, że geometria zawieszenia nie jest stała, ale zmienia się w czasie, aż w końcu przekracza dopuszczalne tolerancje.

Zobacz: Popsuta manetka kierunkowskazów w Berlingo? To chleb powszedni!

To samo dotyczy napraw zawieszenia lub wymiany jego elementów. Dobrym przykładem jest tu kolumna McPhersona. W wielu samochodach można regulować kąt pochylenia koła za pomocą śrub, które mocują ją do zwrotnicy, natomiast górne mocowanie, zwane łożyskiem kolumny, odpowiada za ustawienie kąta osi zwrotnicy i kąta pochylenia koła. W przypadku wymiany kolumny McPhersona konieczne jest odkręcenie śrub i zamontowanie nowych części. Praktycznie niemożliwe jest jednak złożenie zawieszenia z nowymi elementami w taki sposób, aby jego geometria powróciła do ustawień fabrycznych. Jeśli Twój mechanik uważa inaczej, to znaczy, że nie bardzo wie jak działa kolumna McPhersona.

Czym grozie zła geometria i brak zbieżności kół?

Zwykło się uważać, że geometrię zawieszenia powinno się przeprowadzać po wymianie wahaczy czy ich sworzni, ale już np. wymiana amortyzatorów i sprężyn tego procesu nie wymaga. W gruncie rzeczy to błąd, to nie da się odtworzyć dokładnie tego samego ustawienia kąta zwrotnicy i pochylenia koła po wymianie amortyzatorów i sprężyn, dlatego zawsze zmienia się geometria zawieszenia, w tym przede wszystkim zbieżność kół. A to jest parametr kluczowy w pracy podwozia. Dlaczego?

Zbieżność kół jest kluczowym aspektem ustawienia kierunkowego pojazdu. To ona ma wpływ na to, czy samochód porusza się stabilnie po linii prostej i czy koła zachowują kontrolę podczas pokonywania zakrętów. Kiedy zbieżność nie jest zgodna z zaleceniami producenta, mogą pojawić się problemy. Podczas jazdy na wprost, nieprawidłowa zbieżność może prowadzić do zwiększonych oporów ruchu, co skutkuje szybszym zużyciem bocznych krawędzi opon (tzw. ząbkowanie opon). Natomiast w przypadku pokonywania zakrętów, jedno z kół kierowanych może pozostawać w stałym poślizgu, ponieważ nie będzie idealnie toczyć się po łuku, zgodnie z zasadą Ackermana. Ta zasada mówi, że środki okręgów, po których porusza się koło wewnętrzne i zewnętrzne osi kierowanej, muszą pokrywać się w jednym punkcie, aby pojazd mógł skręcać płynnie i bezpośrednio.

Po wymianie amortyzatorów auto nie prowadzi się stabilnie a bieżnik opon jest pozdzierany

Brak stabilności auta przy wyższych prędkościach, a do tego zdzierające się boki opon (zewnętrzne lub wewnętrzne), to często efekt braku geometrii. Nieprawidłowy kąt pochylenia koła parametr ma wpływ na stan opon. Przy błędnych wartościach, będzie przekładać się to na przyspieszone zużycie wewnętrznej (kąt ujemny) lub zewnętrznej (kąt dodatni) części bieżnika opony. Z kolei od prawidłowego ustawienia kąta wyprzedzenia sworznia zwrotnicy zależy stabilność samochodu (przy dużych prędkościach) i kąt skrętu kół. Efekt przeskakiwania auta podczas zawracania autem, to właśnie najczęściej efekt problemów z kątem wyprzedzenia zwrotnicy. Ale nie zawsze. Niektóre sportowe modele aut borykają się z problemem przeskakiwania kół podczas zawracania, bo taką charakterystykę pracy zwrotnicy nadali im projektanci. Jednym z takich aut jest Alfa Romeo Giulia, która dzięki opatentowanej koncepcji podwójnego przegubu, wyróżnią się świetnym prowadzenia i ogromnym poziomem przyczepności przednich opon, nawet w ciasnych zakrętach i przy mocno skręconych kołach.

Zobacz: Zużyte amortyzatory – objawy i wymiana

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Aktualności