Kiedy amortyzatory trzeba wymienić? Jakie są objawy ich zużycia? Czy można wymienić jeden amortyzator? Co warto wymienić przy montażu nowych amortyzatorów? Tego wszystkiego dowiecie na przykładzie naprawy naszego Peugeota 406, w którym zawiodły przednie amortyzatory!
Amortyzatory to elementy podwozia auta, które mają ogromny wpływ na komfort i bezpieczeństwo jazdy. Powszechnie utożsamiane są z łagodzeniem wstrząsów powstających podczas pokonywania przez auto nierówności, a tym samym z dbaniem o właściwy komfort podróży. Ale to nie jedyna rola jaką one pełnią. Amortyzatory zapewniają przede wszystkim odpowiedni docisk kół do drogi, zwiększając ich przyczepność. Dzięki nim koła nie odrywają się od jezdni w trakcie szybkiego najazdu na dziurę czy dynamicznego wejścia w zakręt, a w trakcie gwałtownego przyspieszania zapewniają lepszą trakcję i osiągi auta. Amortyzatory mają też ogromny wpływ na drogę hamowania pojazdu, bowiem ograniczają efekt nurkowania auta, zmniejszając jednocześnie tendencję tylnych kół do odrywania się od jezdni. A to ma bezpośredni wpływ na dystans, po którym auto zupełnie się zatrzyma. Koszt wymiany amortyzatorów jest zróżnicowany (cenę nowych amortyzatorów do swojego auta sprawdzisz tutaj), ale ich wymiana potrafi rozwiązać szereg problemów związanych z prowadzeniem się samochodu.
Objawy zużytych amortyzatorów
Trwałość amortyzatorów jest uzależniona od szeregu czynników takich jak styl jazdy kierowcy, rodzaj nawierzchni czy np. stan techniczny sprężyn z którymi bezpośrednio współpracują. Szacuje się jednak, że przeciętnie amortyzator powinien wytrzymać dystans od 100 do 150 tys. km. Po tym okresie może już wymagać wymiany. Co może wskazywać, że amortyzatory auta są już zużyte? Po pierwsze specyficzne zachowanie pojazdu. Samochód zaczyna „pływać” i to zarówno w trakcie jazdy (wyraźne nurkowanie przodu auta podczas hamowania), jak i podczas postoju (charakterystyczne kołysanie się samochodu podczas energicznego wsiadania do jego kabiny).
Zobacz: Jaki wpływ mają zamienniki na cenę ubezpieczenia samochodu?
Typowym problemem jest też podskakiwanie kół w trakcie jazdy po dużych nierównościach, świadczące o zbyt małym odbiciu amortyzatorów. Zawieszenie pracuje wtedy bardzo niespójnie i chaotycznie, hałasuje, a komfort jazdy wyraźnie się osłabia. Jeśli kierowca ma podejrzenia co do niesprawności amortyzatorów, może udać się do stacji kontroli pojazdów w celu poddania ich kontroli. Diagnosta może przeprowadzić na miejscu badanie sprawności amortyzatorów. Uważa się, że dobry amortyzator ma sprawność w zakresie od 50 do 85% (nawet zupełnie nowe auto nie osiągnie wyniku 100%).
Problem w tym, że taka kontrola amortyzatorów jest obarczona sporym błędem z uwagi na czynniki które mogą ją zakłócić. Wystarczy, że auto będzie mieć za niskie lub za wysokie ciśnienie powietrza w oponach, a rezultat badania może być przekłamany. Tak naprawdę objawem dającym absolutną pewność, że amortyzatory wymagają naprawy jest jego „zapocenie”. Wyciek oleju z amortyzatora oznacza, że wewnętrzne ścianki amortyzatora są już zużyte i przepuszczają olej, który stanowi podstawę funkcjonowania tego elementu. Powodem nieszczelności mogą być również uszkodzenia mechaniczne na powierzchni tłoczyska (wżery) powstałe np. podczas eksploatacji bez zamontowanych osłon lub z uszkodzonymi osłonami).
Czy można wymienić tylko jeden amortyzator?
Warto także wziąć pod uwagę fakt, że wymiana amortyzatora może być podyktowana także innymi czynnikami. W przypadku prezentowanego Peugeota 406 pęknięta przednia sprężyna wymusiła wymianę amortyzatora z uwagi na uszkodzenia jakie w nim poczyniła. Z racji tego, że amortyzatory trzeba wymieniać parami na osi (by zachować jej właściwości trakcyjne), pęknięcie sprężyny spowodowało konieczność wymiany obu przednich sprężyn oraz obu amortyzatorów.
Co więcej, przy takiej operacji warto wymienić od razu także inne elementy współpracujące z amortyzatorem czyli jego poduszkę, łożysko, odboje amortyzatora oraz jego osłony. Pozostawienie starych części mogłoby spowodować w niedalekiej przyszłości konieczność ponownego wymontowania amortyzatora w celu ich wymiany i ponoszenie podwójnych kosztów robocizny.
Wymiana przedniego amortyzatora
Wymiana przedniego amortyzatora teoretycznie nie jest skomplikowana. Ogranicza się do podniesienia auta, zdjęcia koła, demontażu łącznika stabilizatora umocowanego na amortyzatorze (w zależności od auta), odkręceniu mocowania amortyzatora przy zwrotnicy, a następnie na wykręceniu górnego mocowania kolumny MacPhersona. Kolumna w całości jest wyjmowania z pojazdu po czym następuje najtrudniejszy krok. Za pomocą ściągacza do sprężyn należy ścisnąć sprężynę i odkręcić poduszkę amortyzatora.
Zobacz: Klauzula napraw – co to takiego i jakie korzyści daje w trakcie naprawy auta?
Jeśli wymiana amortyzatora nie wymusza wymiany sprężyn, to wystarczy na nowy amortyzator założyć nowe elementy (odboje, osłony, łożysko) oraz sprężynę i górne mocowanie, po czym ścisnąć sprężynę i dokręcić górne mocowanie. Potem całą kolumnę wkładany z powrotem do auta. Po wymianie amortyzatorów należy także sprawdzić geometrię zawieszenia, aby mieć pewność, że samochód będzie zachowywał się na drodze poprawnie i nie będzie występowało przyśpieszone zużycie opon.
Ile kosztuje wymiana amortyzatorów?
Wymiana amortyzatorów to operacja nieskomplikowana, ale niebezpieczna i zróżnicowana pod względem kosztowym. W zależności od rodzaju zastosowanych części, modelu auta, czy chociażby osi, na której mają być wymienione amortyzatory, można dostrzec spore różnice w kosztach. W przypadku prezentowanego Peugeota 406 oryginalne amortyzatory przednie kosztują po 750 zł za sztukę, dla porównania tylne po 450 zł. A do tego trzeba doliczyć dodatkowe elementy takie jak osłony i odboje czy górne mocowanie amortyzatorów. Za komplet przednich amortyzatorów wraz z osłonami i odbojami trzeba zapłacić 1790 zł, a razem z górnymi mocowaniami nawet 2370 zł.
Wymiana przednich amortyzatorów Peugeot 406 1.8 16V | ||
części | ||
ASO Peugeot | Zamienniki z ASH Polcar (ceny części dla klienta detalicznego, bez rabatów) | |
amortyzator przedni | 750 zł | 129 zł (SRL) |
górne mocowanie amortyzatora | 290 zł | 130 zł (SRL) |
komplet osłon i odbojów (do obu przednich amort.) | 290 zł | 57 (SRL) |
RAZEM (za 1 przedni amortyzator) | 1 185 zł | 287,50 zł |
robocizna | ||
ASO Peugeot | niezależny warsztat mechaniczny | |
wymiana przedniego amortyzatora | 385 zł | 150 zł |
wymiana tylnego amortyzatora | 305 zł | 150 zł |
Zobacz: Jak długo dostępne są części samochodowe w ASO?
Alternatywą są tzw. zamienniki czyli części alternatywne. Za nowy amortyzator przedni np. firmy SRL do Peugeota 406 trzeba zapłacić 129 zł, a do tego komplet osłon i odbojów do 2 przednich amortyzatorów kosztuje razem 57 zł. Łącznie zestaw amortyzatorów na przednią oś kosztuje 315 zł, a z górnymi mocowaniami amortyzatorów 575 zł. Dlatego nie dziwi fakt, że zamienniki cieszą tak dużym zainteresowaniem, zwłaszcza w przypadku tańszych samochodów (ceny amortyzatorów do Twojego auta znajdziesz tutaj).
Warto zwrócić uwagę na to, że kompletny zestaw amortyzatorów na przednią oś firmy SRL, który zawiera także odboje osłony i górne mocowania amortyzatorów (jak na załączonym zdjęciu) kosztuje mniej niż pojedynczy amortyzator z ASO. Zamienniki dają zatem możliwość przywrócenia pełnej sprawności nawet tak staremu autu, jak prezentowany Peugeot, bez konieczności inwestowania w niego ogromnych środkowych finansowych. Tym samym rola użytkowa prezentowanej „406-tki” została przywrócona przy zachowaniu naprawdę niskich kosztów naprawy. I choć trwałość zamienników może okazać się niższa niż części oryginalnych (choć nie jest to reguła), to gdyby nie zamienniki, żywot prezentowanego Peugeota 406 na pewno dobiegłby końca. Koszt naprawy auta na oryginalnych częściach byłby zbyt wysoki w stosunku do wartości rezydualnej pojazdu.
Jeśli chcesz sprawdzić, cenę amortyzatorów do Twojego auta, możesz skorzystać z internetowego katalogu części Polcar. Wystarczy wybrać samochód jaki posiadasz, a otrzymasz pełną listę pasujących do niego amortyzatorów (wraz ze zdjęciami).
Zobacz: Wymiana sprężyn w samochodzie – o czym pamiętać?
Części z oferty Polcar dostarczyła Autoryzowana Sieć Handlowa Polcar
U mnie tylko bujanie było. Żadnych wyciekow. Wziąłem Kaybe ale jakoś wysoko stoi. Macie pomysł czemu?
Amortyzator nie cieknie, na ścieżce u diagnosty też ma dobre wyniki 72% ale strasznie siada przy hamowaniu. Jak wsiadam to też mam wrażenie że buja. Problem jest taki że nowe amory kosztują krocie. Mam do wyboru SRL i Maxgear. Kayaba droga i kiepskie ma opinie. Podobno tylko za logo się płaci. peugeot 407
Bierzcie cokolwiek byle nie Kayabe… zupełnie inaczej te amory działają na tle oryginału. Mam je w golfie V i auto nagle twarde sie stalo jak beton. Katana twierdzi że uroilem sobie to….
Wstawiliscie gazowe czy olejowe amortyzatory?
Amortyzatory gazowe.
po wymianie amortyzator auto jakby wyżej stoi. to możliwe? citroen c4 I
Jest to możliwe. Stopa podtrzymująca sprężynę może być w nowym amortyzatorze umieszczona wyżej niż w poprzednim.