REKLAMA

Jak długo dostępne są części samochodowe w ASO?

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Daily Driver · Dodane: 23 grudnia 2019
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Jak długo można kupić oryginalne części w ASO do danego auta? Czy producenci samochodów mają prawny obowiązek produkowania części przez określony czas? Co zrobić, gdy w ASO nie już oryginalnych części? Odpowiedzi na te pytania daje nam rynek tzw. zamienników, wśród których znajdziecie też części oryginalne, ale zapakowane w inne pudełka niż w ASO.

Producenci samochodów nie są zobligowani prawnie do stałej produkcji części zamiennych do swoich aut. Muszą jednak zapewnić wszelkie podzespoły na okres gwarancji pojazdu, w trakcie której odpowiadają za wady techniczne pojazdu i przedwczesne zużycie podzespołów. Zatem teoretycznie, tuż po zakończeniu produkcji danego modelu i sprzedaży ostatniego jego egzemplarza, producent musi zapewnić części wyłącznie na okres gwarancji czyli przez kolejne 2-3 lata w zależności od marki. W praktyce koncerny starają się produkować części zamienne do swoich aut przez około 10 lat od zakończenia produkcji danego modelu (np. Volvo, Opel, PSA). Nieliczni producenci, jak BMW czy Porsche, mają w ofercie części nawet do 30 letnich modeli! Ale w przypadku popularnych marek samochodów, kłopoty z dostępnością części występują znacznie wcześniej.

Samochody, do których nie ma już części w ASO

Największe problemy z dostępnością nowych części z ASO występują w przypadku starszych samochodów i to nawet tych, które w przeszłości były bardzo popularne na rynku. Na dzień dzisiejszy nie kupicie już np. przedniego zderzaka, reflektora czy amortyzatora do Opla Vectry B. Z oferty Volkswagena zniknęły np. przednie kierunkowskazy czy wentylatory silnika z obudową do Passata B5, a do Peugeota 406, jednego z najlepiej sprzedających się modeli klasy średniej w Polsce, nie ma możliwości nabycia w ASO np. przedniego zderzaka czy amortyzatorów. Do Golfa IV 1.4 75 KM nieoferowane są już lewe błotniki, zestawy rozrządu, a nawet przednie amortyzatory. Nawet do Europejskiego Samochodu z 1998 roku, czyli Alfy Romeo 156, brakuje już wielu podstawowych części w tym m.in. przednich błotników, zderzaków, reflektorów czy chłodnicy.

Przedni zderzak do Alfy Romeo 156 jest już niedostępny w ASO. Są jednak hurtownie, które oferują od ręki zamiennik takiego zderzaka i to za dużo niższą cenę niż w ASO (269 zł zamiast 1450 zł). 

A przecież mowa jest o autach, które mimo wieku nadal potrafią spełniać swoją użytkową rolę, bądź cieszyć się uznaniem wśród entuzjastów marki. Czy zmatowiałe reflektory, pęknięty zderzak albo cieknąca chłodnica naprawdę są powodem, aby takie auta musiały zniknąć z rynku? Właśnie dlatego tak ważną rolę pełnią zamienniki. Okazuje się bowiem, że nawet gdy w ASO zabraknie już oryginalnych części, to na rynku można bez problemu kupić brakujące podzespoły i to nowe, z gwarancją, a do tego wyraźnie tańsze niż w ASO.

Przykładowe części samochodowe wycofane z ASO
Samochód Część ASO hurtownia Polcar
Alfa Romeo 156 2.5 V6 190 KM 2000 r. zderzak przedni niedostępny 269 zł
Alfa Romeo 156 2.5 V6 190 KM 2000 r. chłodnica silnika niedostępny 293 zł
Alfa Romeo 156 2.5 V6 190 KM 2000 r. reflektor przedni niedostępny 188 zł
Opel Vectra B 1.6 100 KM 2001 r. zderzak przedni niedostępny 284 zł
Opel Vectra B 1.6 100 KM 2001 r. chłodnica niedostępna 240 zł
Opel Vectra B 1.6 100 KM 2001 r. reflektor przedni niedostępny 195 zł
Peugeot 406 1.8 110 KM 1996 r. zderzak przedni niedostępny 215 zł
Peugeot 406 1.8 110 KM 1996 r. amortyzatory przednie niedostępny 131 zł
VW Golf IV 1.4 75 KM 2000 r. lewy błotnik niedostępny 211 zł (dodatkowo galwanizowany)
VW Golf IV 1.4 75 KM 2000 r. zestaw rozrządu niedostępny 428 zł
VW Golf IV 1.4 75 KM 2000 r. amortyzatory przednie niedostępne 114 zł

Wycofany z produkcji oryginalny amortyzator do Peugeota 406 kosztował w serwisie 750 zł, ciągle dostępny w ofercie jego zamiennik zaledwie 129 zł (SRL). Przedni zderzak do Alfy Romeo 156 2.5 V6 w serwisie kosztował 1450 zł, dobrej jakości zamiennik 269 zł. Brakujący przedni błotnik do Golfa IV można nabyć poza ASO za 211 zł (w dodatku będzie on galwanizowany), a zmatowiały czy pęknięty reflektor do Vectry B można zastąpić homologowanym zamiennikiem za 195 zł (w ASO kosztował on ponad 1000 zł).

Części oryginalne niedostępne w ASO można kupić … w hurtowni

Co ciekawe, zdarza się, że działające od lat hurtownie, jak np. Polcar, mają w swojej ofercie oryginalne podzespoły, ale zapakowane w pudełka producentów części a nie producentów aut. Są one tańsze niż te z ASO, ale nie różnią się od nich jakością czy pochodzeniem. Niedostępne już w ASO reflektory do Vectry B, były produkowane  m.in. przez firmę Carello, która dostarczała je na pierwszy montaż do fabryk Opla. Obecnie można je nabyć w Polcarze za 470 zł, podczas gdy w ASO kosztowały 1064 zł (też Carrello).

W ASO Volkswagena nie ma już przednich amortyzatorów do Golfa IV 1.4 16V 75 KM. Za to w ofercie hurtowni Polcar są one dostępne jako część oryginalna pod marką Bilstein . 

Z kolei kompletny rozrząd do Golfa IV 1.4 16V 75 KM, wycofany z oferty ASO, można kupić za 480 zł i co najważniejsze, będzie to cześć oryginalna, ale zapakowana w pudełko producenta podzespołu (INA), a nie samochodu (Volkswagen). Podobnie jest w przypadku przednich amortyzatorów do tego auta. Choć nie są dostępne w ASO, to nadal można je nabyć pod marką Bilstein jako część oryginalna o jakości Q w Polcarze. Dysponując zatem większym budżetem, można pokusić się o zakup najwyższej jakości części, w znacznie niższej cenie. A przy tym w razie potrzeby zawsze można zdecydować się zamienniki o jakości porównywalnej z oryginalną częścią (oznaczenie PJ), oferowane w niższej cenie (np. amortyzator firmy SRL do Golfa IV kosztuje 114 zł)

Brak części w ASO – jak naprawić auto?

Dostępność zamienników jest o tyle istotna, że dają one możliwość przywrócenia pełnej użyteczności pojazdu. Uszkodzony na skutek kolizji zderzak, reflektor czy chłodnica przy braku części z ASO przekreślałby przyszłość danego samochodu. Oczywiście w określonych przypadkach można skutecznie ratować się częściami używanymi. Problem polega na tym, że i na szrotach brakuje już części do starszych aut, czego doświadczyliśmy np. w trakcie renowacji naszego redakcyjnego Peugeota 406.

Chłodnica wody do Alfy Romeo 156 2.5 V6 190 KM jest już niedostępna w ASO. Za to zamiennik wykonany w tej samej technologii co oryginał, można kupić od ręki za niespełna 300 zł. Szukając tańszej alternatywy można skusić się na zamiennik z rdzeniem aluminiowym montowanym mechanicznie za 221 zł. Oba rozwiązania pozwalają autu wrócić na drogę.

Poza tym brak gwarancji oraz ryzyko nabycia elementu, w którym z czasem uwidocznią się dyskwalifikujące go wady (pęknięty czy parujący reflektor, korodujący błotnik, nieszczelna chłodnica), nadal dla wielu osób stanowią poważną barierę zakupową. Trudno też wyobrazić sobie montaż w samochodzie używanego zestawu rozrządu czy pompy wody, których awaria może doprowadzić do poważnego uszkodzenia silnika. Są zatem części, których nie są w stanie zastąpić używane elementy i dlatego tak istotną rolę odgrywa aftermarket czyli rynek tzw. zamienników.

Jeśli szukasz części, które nie są dostępne w ASO do Twojego auta, możesz  skorzystać z internetowego katalogu części Polcar. Wystarczy wybrać model samochodu i jego wersję, a otrzymasz pełną listę pasujących do niego podzespołów różnych producentów, w tym także tych oryginalnych zapakowanych w pudełko producenta i oznaczonych symbolem jakości Q.

Części zaprezentowane w artykule pochodzą z oferty Autoryzowanej Sieci Handlowej Polcar

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Aktualności