Trwałość akumulatora – jak wydłużyć jego żywotność?

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: DailyDriver.pl · Dodane: 9 lutego 2022
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Jak przedłużyć żywotność akumulatora samochodowego? Jak często trzeba wymieniać akumulator? Wiele zależy od jego eksploatacji oraz okresowej „pielęgnacji”. O tym co zrobić, aby wydłużyć życie akumulatora i czas jego pracy nawet o kilka lat, dowiecie się z naszego poradnika na konkretnych przykładach.

Żyjemy w czasach, w których coraz więcej osób stara się żyć ekologicznie. Mimo to, gdy w samochodzie dojdzie do rozładowania akumulatora, te same osoby beznamiętnie wymieniają go na nowy, nie bacząc na to, że jest to urządzenie mocno obciążające środowisko z uwagi na metale ciężkie z jakich jest zbudowany. Mimo że technologia pozwala odzyskać nawet 100% materiałów z jakich powstał akumulator, to proces ten pochłania energię (podobnie jak wyprodukowanie nowego). Dlatego wiedząc jak przedłużyć żywotność akumulatora, nie tylko można zaoszczędzić pieniądze na jego wymianie, ale przede wszystkim zadbać o środowisko. Odpowiednio dbając o akumulator, można przedłużyć jego życie nawet o kilka lat.

Kontrola napięcia spoczynkowego na akumulatorze

Brzmi to poważnie, w gruncie rzeczy jest to banalnie prosta czynność. Żeby sprawdzić napięcie spoczynkowe akumulatora, nie trzeba go nawet odłączać od instalacji. Wystarczy pożyczyć lub kupić multimetr (koszt 20-30 zł), podłączać jego końcówki do biegów akumulatora i sprawdzić napięcie baterii.

Prawidłowe napięcie spoczynkowe akumulatora powinno wahać się w przedziale od 12,5 do 12,8 V. Dlaczego spoczynkowe? Bo mierzone na zgaszonym silniku po kilkugodzinnym postoju. Jeśli napięcie jest niższe niż 12,5 V, należy doładować akumulator prostownikiem.

Spadek napięcia podczas odpalania silnika

Weryfikacja napięcia akumulatora powinna obejmować także moment uruchamiania silnika. Zbyt duży spadek napięcia w układzie, może spowodować problemy z uruchomieniem jednostki napędowej. O ile latem wysokie temperatury mogą skutecznie ukrywać ten mankament, o tyle po pierwszej, mroźnej zimie uderzy on ze zdwojoną siłą, często unieruchamiając auto.

Jeśli po podłączeniu multimetru do biegunów akumulatora, podczas odpalania silnika napięcie na jego wyświetlaczu spadnie poniżej 8,5 V, to układ rozruchowy silnika (rozrusznik, akumulator) powinien zostać zdiagnozowany przez elektro-mechanika. Warto zrobić to przed nadejściem chłodniejszych dni, aby auto nie zawiodło po pierwszych jesiennych przymrozkach.

Czyszczenie klem i biegunów akumulatora

Ta banalna czynność, jaką jest czyszczenie klem i biegunów akumulatora jest często pomijana nawet przez doświadczonych kierowców. Warto to robić nie tylko przy każdej wymianie akumulatora, czy przed jego montażem po procesie doładowywania, ale także okresowo co 3-6 miesięcy.

Zaśniedziałe bieguny akumulatora i klemy, które na nie nakładamy, należy oczyszczać z charakterystycznego biało-zielonego nalotu (tlenek cynku), bowiem ogranicza on przewodzenie prądu, co przekłada się na słabsze ładowanie akumulatora w trakcie jazdy. Można do tego wykorzystać albo specjalny zestaw szczotek (ok. 50 zł), albo po prostu papier ścierny o niskiej gradacji (P180).

Kontrola i uzupełnianie elektrolitu

W przypadku niektórych akumulatorów, nadal można samodzielnie kontrolować stan elektrolitu i uzupełniać jego braki wodą destylowaną. Wymaga to odkręcenia korków i zmierzenia poziomu elektrolitu. Można od razu ocenić też jego gęstość, która optymalna powinna wynosić 1,28 g/cm3 (mierzona za pomocą areometru).

W przypadku jego niedoborów, należy uzupełnić braki wodą destylowaną pamiętając, że elektrolit to żrący i niebezpieczny kwas. Dlatego proces ten powinny przeprowadzać tylko doświadczone osoby. Są na rynku także specjalne zestawy z elektrolitem przeznaczone do konkretnych akumulatorów typu AGM.

Okresowe ładowanie akumulatora prostownikiem

Kluczowy element właściwej pielęgnacji akumulatora to okresowe jego doładowywanie. Wbrew pozorom, alternator nie zawsze jest w stanie zrobić to właściwie, bo auta coraz częściej używane są na krótkich trasach, a to oznacza też krótkie ładowanie. Im rzadziej używany jest samochód, tym częściej akumulator powinien być doładowywany. Czym? Oczywiście prostownikiem. Jak często?

W większości przypadków trwałość akumulatora wydłuży się wyraźnie, jeśli  będzie ładowany prostownikiem chociaż 2 razy w roku – przed zimą i po zimie. Te dwa ładowania pozwolą zregenerować możliwości akumulatora i wydłużą jego żywotność nawet o kilka lat. Istotny jest oczywiście wybór samego prostownika – te renomowane mogą pracować z różnymi typami akumulatorów i dopasowywać do nich proces ładowania.

Wystarczy, że 2 razy w roku naładować akumulator prostownikiem, aby wydłużyć jego trwałość nawet o kilka lat.

Wystarczy 2 razy w roku naładować akumulator prostownikiem, aby wydłużyć jego trwałość nawet o kilka lat.

Lepsze modele działają w pełni automatycznie, czyli same dostosowują prąd i czas ładowania, dlatego nie ma ryzyka, że dojdzie do przeładowania akumulatora. Prostownik samodzielnie zakończy proces ładowania nawet jeśli będzie cały czas podłączony do gniazdka i do akumulatora. Co ważne, jeśli podłączymy do takiego automatycznego prostownika nawet w pełni naładowany akumulator, także nic się złego nie stanie.

Im mocniejszy prostownik, tym krótszy czas ładowania. Powyższy model może ładować prądem o natężeniu do 8A. Przydatna okazuje się też funkcja regeneracji akumulatora i tryb „zimowy” do ładowania przy niskich temperaturach otoczenia. 

Do tego niektóre prostowniki jak np. używany przez nas BPower YBC-800 mają także tryb zimowy oznaczony najczęściej za pomocą „śnieżki”, który pozwala ładować akumulator w niższych temperaturach otoczenia. Dobry prostownik potrafi też to, czego nie zrobi ten tani „marketowy” – naładuje nawet głęboko rozładowany akumulator, który często kierowcy spisują już na straty. Specjalny tryb regeneracji często przywraca sprawność takiemu akumulatorowi. Mimo wszystko tryb regeneracji to ostateczność. Jeśli akumulator będzie doładowywany przynajmniej 2 razy w roku dobrym prostownikiem, nie będzie trzeba z tej opcji  korzystać.

Materiał powstał w ramach kampanii ekologicznej promującej racjonalne korzystanie z akumulatorów, na zlecenie firmy Baterie Przemysłowe.

8
Dodaj komentarz

avatar
6 Comment threads
2 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
7 Comment authors
TomekGalIwonaMarcincobcio Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Tomek
Gość
Tomek

U mnie padl akumilator do zera.

Gal
Gość
Gal

Ja laduje 2-3 razy w roku i jest spokoj od 5 lat z akumulatorem. uzywam CTEK 5.0 i daje rade

Iwona
Gość
Iwona

Czyli teraz warto doladowac akumulator żeby wydłużyć jego trwałość ? Ale jak długo trzeba go ładować?

Iwona
Gość
Iwona

Po 2 latach przestał mi działać akumulator. Sprzedawca mimo gwarancji nie chce zwrócić mi pieniędzy bo akumulator byl źle uzywany. Akumulator firmy Varta. Mam pytanie zatem : jak można źle dbać o akumulator? Działał działał i nagle przestał. Nikt mi nie mowil że trzeba cis robić z akumulatorem żeby uznali gwarancję albo żeby działał. To jak najbardziej jest w końcu?!

Marcin
Gość
Marcin

Być może niesprawna instalacja w samochodzie, pobór prądy lub niedoładowanie

cobcio
Gość
cobcio

warto pamietac ze agm laduje sie inaczej

Aktualności