REKLAMA

Trwałość akumulatora – jak wydłużyć jego żywotność?

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: DailyDriver.pl · Dodane: 9 lutego 2022
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Jak przedłużyć żywotność akumulatora samochodowego? Jak często trzeba wymieniać akumulator? Wiele zależy od jego eksploatacji oraz okresowej „pielęgnacji”. O tym co zrobić, aby wydłużyć życie akumulatora i czas jego pracy nawet o kilka lat, dowiecie się z naszego poradnika na konkretnych przykładach.

Żyjemy w czasach, w których coraz więcej osób stara się żyć ekologicznie. Mimo to, gdy w samochodzie dojdzie do rozładowania akumulatora, te same osoby beznamiętnie wymieniają go na nowy, nie bacząc na to, że jest to urządzenie mocno obciążające środowisko z uwagi na metale ciężkie z jakich jest zbudowany. Mimo że technologia pozwala odzyskać nawet 100% materiałów z jakich powstał akumulator, to proces ten pochłania energię (podobnie jak wyprodukowanie nowego). Dlatego wiedząc jak przedłużyć żywotność akumulatora, nie tylko można zaoszczędzić pieniądze na jego wymianie, ale przede wszystkim zadbać o środowisko. Odpowiednio dbając o akumulator, można przedłużyć jego życie nawet o kilka lat.

Kontrola napięcia spoczynkowego na akumulatorze

Brzmi to poważnie, w gruncie rzeczy jest to banalnie prosta czynność. Żeby sprawdzić napięcie spoczynkowe akumulatora, nie trzeba go nawet odłączać od instalacji. Wystarczy pożyczyć lub kupić multimetr (koszt 20-30 zł), podłączać jego końcówki do biegów akumulatora i sprawdzić napięcie baterii.

Prawidłowe napięcie spoczynkowe akumulatora powinno wahać się w przedziale od 12,5 do 12,8 V. Dlaczego spoczynkowe? Bo mierzone na zgaszonym silniku po kilkugodzinnym postoju. Jeśli napięcie jest niższe niż 12,5 V, należy doładować akumulator prostownikiem.

Spadek napięcia podczas odpalania silnika

Weryfikacja napięcia akumulatora powinna obejmować także moment uruchamiania silnika. Zbyt duży spadek napięcia w układzie, może spowodować problemy z uruchomieniem jednostki napędowej. O ile latem wysokie temperatury mogą skutecznie ukrywać ten mankament, o tyle po pierwszej, mroźnej zimie uderzy on ze zdwojoną siłą, często unieruchamiając auto.

Jeśli po podłączeniu multimetru do biegunów akumulatora, podczas odpalania silnika napięcie na jego wyświetlaczu spadnie poniżej 8,5 V, to układ rozruchowy silnika (rozrusznik, akumulator) powinien zostać zdiagnozowany przez elektro-mechanika. Warto zrobić to przed nadejściem chłodniejszych dni, aby auto nie zawiodło po pierwszych jesiennych przymrozkach.

Czyszczenie klem i biegunów akumulatora

Ta banalna czynność, jaką jest czyszczenie klem i biegunów akumulatora jest często pomijana nawet przez doświadczonych kierowców. Warto to robić nie tylko przy każdej wymianie akumulatora, czy przed jego montażem po procesie doładowywania, ale także okresowo co 3-6 miesięcy.

Zaśniedziałe bieguny akumulatora i klemy, które na nie nakładamy, należy oczyszczać z charakterystycznego biało-zielonego nalotu (tlenek cynku), bowiem ogranicza on przewodzenie prądu, co przekłada się na słabsze ładowanie akumulatora w trakcie jazdy. Można do tego wykorzystać albo specjalny zestaw szczotek (ok. 50 zł), albo po prostu papier ścierny o niskiej gradacji (P180).

Kontrola i uzupełnianie elektrolitu

W przypadku niektórych akumulatorów, nadal można samodzielnie kontrolować stan elektrolitu i uzupełniać jego braki wodą destylowaną. Wymaga to odkręcenia korków i zmierzenia poziomu elektrolitu. Można od razu ocenić też jego gęstość, która optymalna powinna wynosić 1,28 g/cm3 (mierzona za pomocą areometru).

W przypadku jego niedoborów, należy uzupełnić braki wodą destylowaną pamiętając, że elektrolit to żrący i niebezpieczny kwas. Dlatego proces ten powinny przeprowadzać tylko doświadczone osoby. Są na rynku także specjalne zestawy z elektrolitem przeznaczone do konkretnych akumulatorów typu AGM.

Okresowe ładowanie akumulatora prostownikiem

Kluczowy element właściwej pielęgnacji akumulatora to okresowe jego doładowywanie. Wbrew pozorom, alternator nie zawsze jest w stanie zrobić to właściwie, bo auta coraz częściej używane są na krótkich trasach, a to oznacza też krótkie ładowanie. Im rzadziej używany jest samochód, tym częściej akumulator powinien być doładowywany. Czym? Oczywiście prostownikiem. Jak często?

W większości przypadków trwałość akumulatora wydłuży się wyraźnie, jeśli  będzie ładowany prostownikiem chociaż 2 razy w roku – przed zimą i po zimie. Te dwa ładowania pozwolą zregenerować możliwości akumulatora i wydłużą jego żywotność nawet o kilka lat. Istotny jest oczywiście wybór samego prostownika – te renomowane mogą pracować z różnymi typami akumulatorów i dopasowywać do nich proces ładowania.

Wystarczy, że 2 razy w roku naładować akumulator prostownikiem, aby wydłużyć jego trwałość nawet o kilka lat.

Wystarczy 2 razy w roku naładować akumulator prostownikiem, aby wydłużyć jego trwałość nawet o kilka lat.

Lepsze modele działają w pełni automatycznie, czyli same dostosowują prąd i czas ładowania, dlatego nie ma ryzyka, że dojdzie do przeładowania akumulatora. Prostownik samodzielnie zakończy proces ładowania nawet jeśli będzie cały czas podłączony do gniazdka i do akumulatora. Co ważne, jeśli podłączymy do takiego automatycznego prostownika nawet w pełni naładowany akumulator, także nic się złego nie stanie.

Im mocniejszy prostownik, tym krótszy czas ładowania. Powyższy model może ładować prądem o natężeniu do 8A. Przydatna okazuje się też funkcja regeneracji akumulatora i tryb „zimowy” do ładowania przy niskich temperaturach otoczenia. 

Do tego niektóre prostowniki jak np. używany przez nas BPower YBC-800 mają także tryb zimowy oznaczony najczęściej za pomocą „śnieżki”, który pozwala ładować akumulator w niższych temperaturach otoczenia. Dobry prostownik potrafi też to, czego nie zrobi ten tani „marketowy” – naładuje nawet głęboko rozładowany akumulator, który często kierowcy spisują już na straty. Specjalny tryb regeneracji często przywraca sprawność takiemu akumulatorowi. Mimo wszystko tryb regeneracji to ostateczność. Jeśli akumulator będzie doładowywany przynajmniej 2 razy w roku dobrym prostownikiem, nie będzie trzeba z tej opcji  korzystać.

Materiał powstał w ramach kampanii ekologicznej promującej racjonalne korzystanie z akumulatorów, na zlecenie firmy Baterie Przemysłowe.

19
Dodaj komentarz

avatar
9 Comment threads
10 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
18 Comment authors
PiotrStanislawpawelZgredTomek Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Tomek
Gość
Tomek

Miałem taki radziecki prostownik ale syn sprzedał. Szukam czegoś tak do 300 zl. Mialem prostownik z Lidla i nie nadaje się. On naladuje tylko nowe akukualtory a starych nie naładujesz w pełni. Na hwile i zaraz napięcia nie ma.

Janusz
Gość
Janusz

Ja wyladowałem już drugi raz od września i znowu stracił napięcie. Tylko że teraz do 9V. Jest sens go znowu ładować?

pawel
Gość
pawel

sprawdz napięcie ładowania, może alternator nie pracuje właściwie.

slawwk
Gość
slawwk

Ja ładuje akumulator zawsze przed zimą żeby działał dłużej i moim zdaniem to sie sprawdza. Akumulator średnio wymieniam w autach co 4-5 lat. A w zasadzie w jednym bo ostatnio to raczej prędzej sprzedaję auto niż muszę wymienić akumulator. Polecam ładować chociaż 1-2 razy w roku i będzie duża różnica. Ładowanie akumualatora przed zimą to podstawa.

Igor
Gość
Igor

Robię raz na kwartał

Tomek
Gość
Tomek

U mnie padl akumilator do zera.

Fabir
Gość
Fabir

Do zera to nierealne

Stanislaw
Gość
Stanislaw

Do wymiany, nie ma aco czekać… Miałem to samo. Teraz mam japońca YUASO….. SUPER!

Gal
Gość
Gal

Ja laduje 2-3 razy w roku i jest spokoj od 5 lat z akumulatorem. uzywam CTEK 5.0 i daje rade

Ada
Gość
Ada

To cos czesto ładujesz. 2 razy to max jak jest dobry prostownik. i 1 raz powinno starczyc

Zgred
Gość
Zgred

Nie ma czegoś takiego jak „1 raz powinno starczyć”. Nawet w artykule napisano na ten temat – wszystko zależy od tego jak eksploatowany jest samochód. Zdecydowanie lepiej często doładowywać go do pełna, niż choćby odrobinę zbyt rzadko. Jeżeli ktoś ma garaż i nie musi wyjmować akumulatora i tachać kilkaset metrów, a potem na 3 piętro bez windy, to niech doładowuje raz w miesiącu. Akumulatorowi to napewno nie zaszkodzi.

Piotr
Gość
Piotr

I tu się zgodzę ja doładowuje 1 raz w miesiącu mija 9 lat i mój banner agm jest w idealnym stanie. Mierząc prąd rozruchowy powinien mieć 720A naklejka a ma 743A a napięcie stałe między 12,6 a 12,9. Jak dbasz tak masz używam cetek 5,0 Jest w komorze silnika odizolowany od temperatury.
Golf v 1,9 TDI

Aktualności