REKLAMA

Jak i czym ładować akumulator AGM?

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: DailyDriver.pl · Dodane: 10 lutego 2022
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Ładowanie akumulatora AGM określają pewne zasady. Podstawę stanowi specjalny prostownik do akumulatora AGM. Zastosowanie zwykłego modelu może uszkodzić akumulator AGM. Nawet jeśli do tego nie dojdzie, sam proces ładowania akumulatora nie będzie wydajny. Dlaczego?

Jak ładować akumulator AGM? Czy można ładować go zwykłym prostownikiem? Teoretycznie nie. Dlaczego? Wynika to z różnic konstrukcyjnym akumulatorów. Wbrew pozorom akumulator AGM ma inna budowę w porównaniu do zwykłych modeli kwasowo-ołowiowych. W rezultacie proces ładowania akumulatora AGM wymaga prądu o bardziej skomplikowanej charakterystyce. Zastosowanie zwykłego prostownika może uszkodzić akumulator AGM, podobnie działanie w drugą stronę.

Akumulator AGM – budowa, zalety i możliwości

Akumulatory typu AGM (Absorbent Glass Mat) są wyposażone w separatory płyt wykonane z maty szklanej o dużej porowatości, które wchłaniają płynny elektrolit w całości. W trakcie ładowania powstają gazy, które odprowadzane są porami we włóknie do elektrody ujemnej, a tam następuje ich rekombinacja, czyli zamiana w wodę. W rezultacie w akumulatorze AGM nie dochodzi do ubytku elektrolitu, zjawiska typowego dla tradycyjnych akumulatorów kwasowo-ołowianych. Z tego powodu AGM-y uważane są za akumulatory bezobsługowe.

Zobacz: Jump starter czyli odpalanie silnika z rozładowanym akumulatorem (TEST)

Stały charakter elektrolitu zapewnia mu szereg zalet w tym odporność na wstrząsy, większy poziom bezpieczeństwa oraz większą pojemność przy tym samych rozmiarach. Akumulatory AGM mają wielokrotnie wyższą żywotność w pracy cyklicznej, dlatego stosowane są m.in. w autach z systemem Start-Stop. Lepiej radzą sobie z szybkim przyjmowania ładunku elektrycznego, co znalazło zastosowanie w autach z systemem odzyskiwania energii w trakcie hamowania. Ładują się nawet 5-krotnie szybciej, a ich sprawność sięga 95% w porównaniu z 70% sprawnością akumulatora kwasowo-ołowiowego.  Ale kluczowy dla trwałości akumulatora AGM jest proces ładowania.

Ładowanie akumulatora AGM

W pełni sprawny akumulator AGM powinien mieć napięcie 12,9 V. Poziom naładowania można sprawdzić za pomocą prostego multimetru, albo wykorzystać profesjonalny tester diagnostyczny (u fachowca), który zweryfikuje dodatkowo też stan naładowania, wartość prądu rozruchowego czy rezystancję. Jeśli napięcie spoczynkowe będzie niższe niż 12,5 V warto naładować akumulator.

Pomiar urządzeniem diagnostycznym wskazał tylko 26% naładowania akumulatora, ale i pełną jego sprawność (SOH 100%). Odpowiednim prostownikiem można go naładować i przywrócić pełną sprawność.

Trzeba jednak pamiętać, że ładowanie akumulatora AGM należy wykonać za pomocą specjalnego prostownika. Użycie zwykłego modelu może uszkodzić akumulator AGM z uwagi na to, że tradycyjne akumulatory kwasowo-ołowiowe ładowane są prądem, którego napięcie stopniowo wzrasta nawet do 16V, przy spadającym jednocześnie natężeniu. Akumulator AGM wymaga początkowo ładowania prądem o stałym i wysokim napięciu (ale nie wyższym niż 14,4V) przy kontrolowanym natężeniu prądu (10-20A), a następnie (po rozgrzaniu) ładowania już prądem o obniżonym (ale też stałym) napięciu dopasowanym do zmieniającej się temperatury elektrolitu.

Zobacz: Jak podłączyć i odłączyć prostownik od akumulatora?

Niedopuszczalnym jest przeładowanie akumulatora AGM, co może nastąpić przy użyciu zwykłego prostownika. O ile tradycyjny akumulator zniesie to raczej spokojnie, o tyle w AGM może dojść do rozprężenia bloku a w konsekwencji spuchnięcia akumulatora, a nawet jego wybuchu.

Prostownik do ładowania akumulatorów AGM (system Start&Stop)

Funkcja ładowania akumulatora AGM nie musi być widoczna na panelu prostownika, bo może być ukryta pod inną opcją. W prostowniku BPower YBC-8000, który stosujemy w naszej redakcji, ładowanie akumulatora AGM następuje w trybie „ze śnieżką”, gdzie prostownik automatycznie dopasowuje wartości napięcia do procesu ładowania. Nie ma w takim przypadku potrzeby kontrolowania całego zadania, bo prostownik po naładowaniu akumulatora, zakończy cały proces.

Akumulator AGM nie może być ładowany zwykłym prostownikiem, z uwagi na ryzyko jego uszkodzenia na skutek przeładowania. Prostownik BPower YBC-8000 jaki używamy w redakcji, pozwala ładować zarówno tradycyjne akumulatory, jak i AGM oraz żelowe. 

Odpowiednia wiedza i sprzęt umożliwiają wydłużenie trwałości akumulatora AGM. Z drugiej strony zastosowanie niewłaściwego prostownika może doprowadzić do jego przedwczesnego unicestwienia. Więcej na temat tego jak dbać o akumulator i jak często go ładować przeczytasz w poniższym materiale:

Zobacz: Trwałość akumulatora – jak wydłużyć jego żywotność?

Materiał powstał w ramach kampanii ekologicznej promującej racjonalne korzystanie z akumulatorów, na zlecenie firmy Baterie Przemysłowe.

26
Dodaj komentarz

avatar
13 Comment threads
13 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
21 Comment authors
JózekDaily DrivermarekKrzysiuKrzysztof Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
marek
Gość
marek

Ten prostownik ładuje AGM i EFB?

Krzysiu
Gość
Krzysiu

Fajna ładowarka ale za droga dla mnie 🙁 cos polecacie ludzie innego?

Kurczak
Gość
Kurczak

Jakiej firmy polecacie AGM? Cos dobrego cena/jakości.

Krzysztof
Gość
Krzysztof

Tab

Krzysiu
Gość
Krzysiu

Ja mam ZAP i daje rade. Ale przydałaby mi się jakaś dobra ładowarka. Ta z tekstu jednak trochę za droga na moją kieszeń

Leszke
Gość
Leszke

Czy można wymienić wklad akumulatora agm jesli padł?

Arek
Gość
Arek

Można, a nawet jeśli padł trzeba … i to w 100%-tach

karol
Gość
karol

Jak zmierzyć gestosc akumulatora?

Arek
Gość
Arek

Miernikiem gęstości

Aktualności