REKLAMA

Prawo jazdy według nowych zasad od 2017 roku

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Daily Driver · Dodane: 14 grudnia 2015
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Nowe zasady zdobywania prawa jazdy wejdą w życie w 2017 roku. Winne temu jest opóźnione związane z wprowadzeniem nowej wersji systemu CEPiK 2.0, który magazynować miał m.in. informacje o całej historii wykroczeń wszystkich kierowców i dane dotyczące pojazdów. Dziś otrzymaliśmy potwierdzenie tej decyzji.

Najprawdopodobniej jeszcze w tym tygodniu Sejm zakończy prace nad projektem zmian w Prawie o ruchu drogowym, który ma przesunąć termin wdrożenia zmodernizowanego systemu Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPIK2.0.)  z 4 stycznia 2016 r. na 1 stycznia 2017 r.

Zobacz: Prawo Jazdy 2016 – wszystkie zmiany i nowości

Za przesunięciem terminu wdrożenia nowych zasad nabywania uprawnień do kierowania pojazdami są właściwie posłowie wszystkich klubów parlamentarnych. Z prośbą o zmianę tego terminu zabiegali wcześniej m.in. dostawcy nowego oprogramowania CEPiK 2.0 oraz Związek Powiatów Polskich. Trzeba mieć na uwadze, że zmiany dotyczą 380 powiatów, ponad 4 tys. stacji kontroli pojazdów oraz ponad 7 tys. ośrodków szkolenia kierowców. Prawda jest jednak taka, że system ten kosztował już setki milionów złotych, a jego opóźnienia nie można nazwać inaczej jak skandalem. Żadna prywatna firma świadcząca w ten sposób swoje usługi nie utrzymałaby się nawet przez 1 rok na rynku.

Zobacz: Odebranie prawa jazdy i wydłużenie okresu próbnego – lista wykroczeń

Nowe przepisy regulują m.in. kwestie związane z gromadzeniem i przetwarzaniem danych w centralnej ewidencji kierowców oraz wprowadzeniem okresu próbnego dla osób, które po raz pierwszy uzyskały prawo jazdy kategorii B. Zmiana terminu spowoduje późniejsze wprowadzenie obowiązku przekazywania do centralnej ewidencji kierowców danych dotyczących kierowców naruszających przepisy ruchu drogowego i przydzielonych im punktów karnych za te naruszenia.

Wielu z Was zastanawia się teraz pewnie jakie korzyści niesie CEPiK 2.0. Sama idea tego systemu jest ciekawa, bo dzięki niemu możliwy będzie m.in.

  1. dostęp online dla kierowców do własnych danych umożliwi bieżące monitorowanie informacji na temat zastosowanych wobec kierowcy kar i ograniczeń. Nie ruszając się z domu będzie można sprawdzić liczbę własnych punktów karnych oraz opłacić online mandat.
  2. weryfikacja uprawnień kierowcy – usługa „Udostępnij dane pracodawcy” pozwoli uniknąć sytuacji, w których przedsiębiorcy udostępniają służbowe samochody swoim pracownikom, którzy nie posiadają ważnych uprawnień.
  3. sprawdzenie szkoły jazdy – usługa „Sprawdź szkołę jazdy” pozwoli na ocenę jakości kształcenia szkół jazdy przez kursantów. Zwiększy to konkurencyjność szkół jazdy i przyczyni się do zwiększenia jakości świadczenia przez nie usług na polskim rynku;
  4. dostęp online do danych własnego pojazdu – usługa „Mój pojazd” pozwoli właścicielom pojazdów w Polsce na dostęp online do danych o swoim pojeździe (gromadzone będą informacje o szkodach, klasyfikujących pojazd do dodatkowego badania technicznego, zgłaszanych w ramach ubezpieczenia obowiązkowego OC i nieobowiązkowego AC)

Przez opóźnienia z wprowadzeniem CEPiK-u 2.0 nie będzie możliwe jednak lepsze kształcenie młodych kierowców już od 2016 roku. Znowelizowana ustawa o kierujących pojazdami nakłada bowiem na nich szereg ograniczeń  w tym m.in. jazdę z mniejszą prędkością niż inni kierowcy, obowiązek przejścia dodatkowych kursów i szkoleń czy wydłużony okres próbny. Szczegóły zmian opisaliśmy  w poniższych artykułach:

Zobacz: Okres próbny – nowe prawo jazdy 2016

Zobacz: Praktyczny kurs doskonalenia techniki jazdy – okres próbny

Zobacz: Kurs dokształcający teoria – okres próbny

Opóźnienia we wdrożeniu systemu CEPiK 2.o spowodowały także, że na początku przyszłego roku nie wejdą w życie przepisy wprowadzające możliwość sprawdzenia przez kierowcę on-line informacji o punktach karnych oraz o tym, jakie naruszenia kodeksu drogowego mu przypisano.

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Aktualności