REKLAMA

Samochody autonomiczne w Polsce w ramach projektu DARTS!

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: DailyDriver.pl · Dodane: 2 kwietnia 2024
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Samochody autonomiczne coraz bliżej na polskich drogach. ITS i Politechnika Warszawska już pracują nad specjalnymi scenariuszami, na których bazować ma sztuczna inteligencja i algorytmy stosowane w tego typu pojazdach. Wszystko w ramach projektu DARTS.

Algorytmy samochodów autonomicznych będą mogły przyswoić sobie wiedzę o polskich drogach jeszcze przed ich faktycznym pojawieniem się na nich. Realizację tego zadania wspiera baza ponad 800 scenariuszy opartych na rzeczywistych sytuacjach drogowych w Polsce, uwzględniających różne warunki. Projekt ten jest efektem współpracy między Instytutem Transportu Samochodowego a Politechniką Warszawską, a oczekuje się, że jego rezultaty będą dostępne w 2025 roku. Udostępnienie bazy w otwartych źródłach ma na celu zachęcenie producentów do testowania pojazdów autonomicznych w Polsce. Resort infrastruktury pracuje również nad nowymi przepisami mającymi ułatwić badania w tym obszarze, które planuje przyjąć w pierwszym kwartale 2025 roku.

Szeroki zakres przygotowań i badań

Ministerstwo Infrastruktury rozpoczęło prace nad zmianami przepisów dotyczących ruchu drogowego, które mają ułatwić testowanie pojazdów autonomicznych oraz ich wyposażenia na drogach publicznych. Obecnie obowiązujące przepisy, wprowadzone w 2018 roku, są niewystarczające i ograniczają rozwój inicjatyw związanych z tym segmentem motoryzacji. Postępy w projekcie „Polska droga do automatyzacji transportu drogowego” oraz zadania Centrum Kompetencji Pojazdów Autonomicznych i Połączonych ITS motywują do prac nad nowymi przepisami. Resort zapowiada, że nowa ustawa zostanie procedowana na początku 2025 roku.

Zobacz: Autonomiczne pojazdy – kiedy pojawią się na drogach?

Projekt DARTS to polska inicjatywa mająca na celu ułatwienie testowania pojazdów autonomicznych na rynku polskim. Projekt ten zakłada stworzenie bazy scenariuszy testowych nagranych w newralgicznych miejscach w Polsce, aby producenci mogli testować swoje technologie na warunkach charakterystycznych dla kraju. Projekt DARTS-PL, realizowany przez ITS i Politechnikę Warszawską, jest wspierany przez Ministerstwo Infrastruktury i finansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu GOSPOSTRATEG. Jego celem jest stymulowanie rynku w obszarze autonomizacji transportu poprzez opracowanie bazy scenariuszy testowych uwzględniających polskie warunki drogowe i dane o wypadkach.

Projekt ma na celu dostarczenie informacji, które zostaną wykorzystane do projektowania, tworzenia, testowania i oceny systemów percepcji pojazdów. Instytut Transportu Samochodowego odpowiada m.in. za opracowanie metodologii doboru miejsc pomiarów oraz wykonanie pomiarów i wybór scenariuszy. Natomiast Politechnika Warszawska zapewnia kompetencje informatyczne niezbędne do przetwarzania danych oraz przygotowania infrastruktury i oprogramowania do rozpowszechniania bazy scenariuszy.

Cztery województwa dostarczyły danych

Przez rok projektu przeprowadzono analizę infrastruktury drogowej w czterech województwach: mazowieckim, łódzkim, wielkopolskim i małopolskim. Wytypowano miejsca, które ze względu na częstotliwość wypadków mogą być problematyczne dla systemów autonomicznych. Spośród 100 referencyjnych fragmentów infrastruktury, 60 będzie reprezentować typowe przypadki związane z warunkami charakterystycznymi dla Polski i miejscami o dużej wypadkowości, a 40 przypadków nietypowych, niezwiązanych z wypadkowością.

Proponowane zmiany w prawie mają na celu ułatwienie testowania pojazdów autonomicznych na polskich drogach. Pod koniec 2025 roku spodziewane są wyniki projektu DARTS, wraz z udostępnieniem bazy danych zawierającej ponad 840 scenariuszy testowych z polską infrastrukturą drogową. Projekt ten będzie kontynuowany w celu dalszego rozwoju i promocji bazy danych.

Zobacz: Nissan rozwija system autonomicznej jazdy w Wielkiej Brytanii

Takie projekty są standardem przed wdrożeniem testów autonomicznych samochodów, ponieważ rzeczywiste sytuacje drogowe stanowią najlepszą bazę do nauki algorytmów sterujących pojazdami. Analogiczne badania przeprowadzane były na świecie, np. naukowcy z Virginia Tech Transportation Institute testowali autonomicznego forda F-150 na 395 pasach ekspresowych w Arlington w stanie Wirginia. Podobne działania mają miejsce również w Polsce, gdzie projekt DARTS rozwija bazę danych scenariuszy testowych, które później zostaną udostępnione na platformie bazy open source.

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Aktualności