REKLAMA

Nowa akcyza 2017 od samochodów – mamy wzór do jej liczenia!

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Daily Driver · Dodane: 15 listopada 2016
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Jak policzyć akcyzę od samochodu w 2017 roku? Oto specjalny wzór do liczenia akcyzy, który wyciekł z Ministerstwa Finansów. W przyszłym roku nowa akcyza od aut może wynieść nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych!  (PS.1 kolorem zielonym przedstawiamy uaktualnione stawki ! PS.2 na końcu artykułu nowy zapis pozwalający obniżyć wysokość akcyzy!). Uwaga! W 2018 roku obowiązywać będzie dotychczasowy model podatku akcyzowego. Więcej znajdziecie na końcu artykułu!

Z początku temat zmian w akcyzie od samochodów sprowadzanych z zagranicy budził moje szczere zainteresowanie i entuzjazm. Przyznam, że niezwykle optymistycznie przyjąłem pierwsze zapowiedzi Komisji Infrastruktury dotyczące obniżenia wysokości stawki podatku akcyzowego od aut z silnikami powyżej 2000 cm3 z 18,6 % do 4,6 %. Później mój entuzjazm delikatnie osłabł, gdy wysokość tej stawki podwyższono do 8%. Nadal jednak wszystko było na dobrej drodze, aby marzenia o zakupie tańszego auta z dużym motorem z zagranicy się ziściły.

Zobacz: Obniżona akcyza na auta z silnikami powyżej 2 litrów?!

Niestety. Taki stan rzeczy potrwał tylko do końca października, kiedy to plotki o zupełnie nowej, wyższej akcyzie od starszych aut z dużymi silnikami zaczęły się urealniać. Do mediów wyciekły bowiem informacje sugerujące, że zamiast stawek procentowych, nowa akcyza przybierze postać kwotową, której wysokość będzie uzależniona od rocznika auta i wielkości silnika. Im auto starsze, a jego silnik większy, tym wysokość akcyzy będzie większa. W przypadku auta z 2004 roku lub starszego, z ponad 4-litrowym motorem wartość akcyzy wyniosłaby 18 644 zł niezależnie od ceny pojazdu! Wszystkie stawki prezentujemy tutaj!

Porsche Panamera II Turbo silnik

Nowa ustawa ma wyraźnie ograniczyć import z zagranicy aut wyposażonych w duze silniki.

Nowa akcyza i pomysły jak z koszmaru!

15 listopada pojawiły się jednak zupełnie nowe wiadomości w sprawie akcyzy. Okazało się, że Ministerstwo Finansów opracowało specjalny wzór na akcyzę od auta, który uwzględnia dwa elementy  – rok produkcji auta lub normę emisji spalin, którą ono spełnia oraz tzw. wskaźnik deprecjacji. To za jego pomocą ma być obliczana wysokość akcyzy. Stawki zaproponowe przez MF zostały jednak w międzyczasie znowu zmienione i wg informacji do jakich dotarliśmy z pomocą naszych czytelników (28 listopada 2016 r.) będą one się dość wyraźnie różnić. Poniższa tabela przedstawia wysokość nowych i starych stawek (z 15 listopada). Te stare przedstawiłem w nawiasach, aby każdy z Was mógł porównać zmiany.

pojemność silnika [cm3] Norma emisji spalin lub rok produkcji auta (poprzednia stawka w zł)
Euro 6 lub 2016 r. lub nowsze Euro 5 lub 2010-2015 r. Euro 4 lub 2005-2009 r. Euro 3 lub 2004 i starsze
poniżej 1199 1000 (800) 2000 (1000) 2300 (2000) 3500 (4000)
1200-1499 1500 (1200) 2400 (2000) 2550 (4000) 8000 (8000)
1500-1999 1950 (2000) 3120 (3000) 3320 (6000) 10 000 (12000)
2000-2499 9000 (3800) 18 000 (5000) 20 700 (10 000) 29 000 (20 000)
2500-2999 14 000 (6500) 25 000 (7000) 32 000 (14 000) 40 000 (28 000)
3000-3499 20 000 (9000) 36 000 (10 000) 46 000 (20 000) 57 000 (40 000)
3500-3999 27 000 (17 000) 42 000 (20 000) 62 000 (40 000) 76 000 (80 000)
4000 i więcej 35 000 (120 000) 55 000 (140 000) 80 000 (280 000)  98 000 (560 000)

Wzór na akcyzę od auta w 2017 roku

P = S x (1 – D)

gdzie:

P – szukana kwota akcyzy wyrażona w polskich złotówkach;

S – stawka akcyzy uzależniona od rocznika auta lub normy emisji spalin, które ono spełnia;

D- współczynnik deprecjacji

Współczynnik deprecjacji

Współczynnik deprecjacji, czyli spadku wartości samochodu, uwzględnia jego wiek wyrażony w miesiącach liczony od czasu pierwszej rejestracji. Dla przykładu współczynnik deprecjacji auta zarejestrowanego w styczniu 2016 roku wynosi 0,18 (wcześniej 0,20). Tabela ze współczynnikami deprecjacji znajduje się poniżej:

Czas liczony od pierwszej rejestracji ( w miesiącach) Współczynnik deprecjacji [D] (poprzedni wskaźnik)
2 i poniżej 0,03 (0,06)
od 3 do 4 0,08 (0,10)
od 5 do 6 0,12 (0,14)
od 7 do 12 0,18 (0,20)
od 13 do 24 0,25 (0,31)
od 25 do 36 0,35 (0,41)
od 37 do 48 0,45 (0,49)
od 49 do 60 0,55 (0,56)
od 61 do 72 0,60 (0,62)
od 73 do 84 0,65 (0,68)
od 85 do 96 0,70 (0,72)
od 97 do 108 0,75 (0,76)
od 109 do 120 0,78 (0,79)
od 121 do 132 0,82
od 133 do 144 0,84 (0,85)
od 145 do 156 0,86 (0,87)
od 157 do 168 0,88 (0,89)
169 i więcej 0,90 (bez zmian)

Jak policzyć akcyzę od samochodu w 2017 roku?

Załóżmy, że sprowadziliśmy z zagranicy auto z 2010 roku, zarejestrowane w listopadzie 2010 roku (72 miesiące), wyposażone w silnik o pojemności 1998 cm3, który spełnia normę emisji spalin Euro 5. Podstawiając nasze dane do wzoru

P = S x (1 – D)

otrzymujemy:

P = 3000 zł x (1 – 0,62) = 1140 zł

nowe stawki (28 listopada)

P = 3120 zł x (1 – 0,60) = 1248 zł

Jak zatem widać, wysokość akcyzy w takim przypadku nie jest duża. Ale tyczy się to tylko młodych aut z mniejszymi silnikami. Po zmianach stawek z 28 listopada widać wyraźnie, że akcyza będzie w tym konkretnym przypadku nieco większa.

Starsze samochody będą objęte znacznie wyższą akcyzą!

Inaczej ma się teraz sprawa w przypadku starszych samochodów z dużymi motorami. Załóżmy, że chcemy nabyć stare, 15-letnie auto (180 miesięcy od pierwszej rejestracji), które napędzane jest silnikiem o pojemności 4,2 litra. Koszt akcyzy za taki pojazd według stawek liczonych na dzień 15 listopada wyniósłby aż 56 000 zł, co pokazuje ten wzór:

P = 560 000 zł x (1 – 0,90) = 56 000 zł

Według nowych stawek akcyzowych i nowych współczynnników deprecjacji z 28 listopada nowa akcyza za to samo auto wyniosłaby 9 800 zł:

P = 98 000 zł x (1 – 0,90) = 9800 zł

W rezultacie zakup youngtimera albo kolekcjonerskiego auta znowu może mieć sens! Wcześniejsze stawki praktycznie eliminowały z rynku starsze konstrukcyjnie auta z dużymi motorami. Zakup dajmy na to takiego BMW 540i był zupełnie bezsensowny (zwłaszcza z zagranicy), bo rozsądniej byłoby kupić nowsze o kilka, może kilkanaście lat auto niż inwestować ogromne sumy pieniędzy w podatek za stare auto. A gdzie do tego koszty serwisu takiego pojazdu?

Akcyza od aut będzie wysoka! Przykłady i wyliczenia

Nie oznacza to jednak, że nowe stawki akcyzowe są korzystniejsze dla kupujących. Akcyza nadal jest wysoka, zarówno w stosunku do starszych aut, jak i do nowszych. Teraz największe zmiany dotyczą samochodów z silnikami o pojemności od 2000 do 3999 cm3! Liczymy:

Auto I: Rocznik 2016, 7 miesięczne, silnik 2,2 litra:

Było : P = 3800 zł x (1 – 0,20) = 3040 zł

Będzie: P = 9 000 zł x (1 – 0,18) = 7380 zł

Auto II: Rocznik 2006, 120 miesięcy, silnik 3,2 l:

Było : P = 20 000 zł x (1 – 0,79) = 4200  zł

Będzie: P = 46 000 zł x (1 – 0,78) = 10 120 zł

W przypadku aut z napędem hybrydowym (spalinowo-elektrycznych), koszt akcyzy w przypadku propozycji z 15 listopada miał być pomniejszony o 20 % w stosunku do uzyskanych ze wzoru wyliczeń. Propozcyja zmian w akcyzie z 28 listopada nie zawiera informacji, jak naliczana byłaby akcyza od tego typu pojazdów.

Legalny sposób na obniżenie wysokości nowej akcyzy od samochodów!

Dnia 29 listopada 2016 roku, na spotkaniu przedstawicieli  Komisji Budżetu i Finansów Publicznych, Komisji Infrastruktury oraz Komisji Ustawodawczej powyższy projekt MF w sprawie podatku akcyzowego od aut został poparty! Teraz trafi on do Senatu. W projekcie tym pojawił się jednak nowy zapis, pozwalający na obniżenie wysokości akcyzy w przypadku aut prezentujących ponadnormatywną utratę wartości. Więcej na temat tego jak to zrobić przeczytacie w poniższym artykule:

Zobacz: Zobacz jak można obniżyć wysokość akcyzy od samochodu w 2017 roku!

Aktualizacja  15 grudnia 2016 roku

Zaproponowany powyżej projekt zmian i system liczenia podatku akcyzowego został zaakceptowany przez Senat. Co to oznacza? Że zmiany w akcyzie mogą wejść w życie lada moment. Więcej na ten temat przeczytacie poniżej:

Zobacz: Senat przyjął projekt zmian w akcyzie od samochodów na 2017 rok

Aktualizacja  28 lutego 2017 roku

Coraz więcej osób uważa, że nowa akcyza od samochód wejdzie w życie już w marcu 2017 roku. Skąd mają takie przypuszczenia? Czy ma to związek z pierwszym czytaniem projektu zmian w ustawie o akcyzie zaplanowanym na koniec lutego 2017 roku? Więcej na ten temat przeczytacie poniżej:

Zobacz: Nowa akcyza na samochody od marca 2017?

Czy wiesz, że … 

Drugiego marca 2017 do sejmu trafił poselski projekt całkowitego zniesienia akcyzy od samochodów sprowadzanych z zagranicy! Czy ma on szansę wejść w życie? Jeśli tak to kiedy? O tym przeczytacie w poniższym artykule:

Zobacz: Akcyza na samochody będzie zlikwidowana?

 

UWAGA! Aktualizacja  1 stycznia 2018 roku

Mimo planowanych zmian w podatku akcyzowym od aut sprowadzanych z zagranicy, powyższe propozycje modyfikacji przepisów nie weszły w życie! O tym jak zatem należy liczyć akcyzę do samochodów w 2018 roku przeczytacie w poniższym materiale:

Zobacz: Akcyza na samochody sprowadzone z zagranicy w 2018 roku

Jeśli chcesz być na bieżąco w temacie akcyzy na samochody, polub nasz profil na Facebooku. Dzięki temu będziesz wiedział o wszelkich zmianach najszybciej. Nasz profil DailyDriver.pl

129
Dodaj komentarz

avatar
63 Comment threads
66 Thread replies
1 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
77 Comment authors
Daily DriverToliGrzegorzMichalJan Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Toli
Gość
Toli

Witam ile zapłacę akcyzy za silnik 2,2 auto z 2002r

Grzegorz
Gość
Grzegorz

W bardzo wielu przypadkach będzie taniej ! Zwłaszcza w przypadku aut o wysokiej wartości. Ja np czekam z opłatą akcyzy za BMW 335i z 2006 roku ( rej. 12.2006 ).
Dziś akcyza to 18,6 % od wartości ok 50 000 zł …. bez większego liczenia wychodzi prawie 10 000 zł akcyzy. Według nowego wzoru wyjdzie ok 5 700 …. to prawie połowa starej akcyzy. I tak z wieloma przypadkami ! Nie lubię obecnego rządu ale akcyza w przypadku wartościowych aut będzie dużo tańsza 🙂

Pawel
Gość
Pawel

Ale np za vw z 2005r z silnikiem 1.9 tdi zapłacimy mniejsza akcyze bo tylko 464,8 a po staremu 780 więc o co tu chodzi? Nie wszystko będzie droższe jak każdy mówi, nie opłaci się ściągać samochodów z dużymi pojemnosciami silnika.

Jan
Gość
Jan

Właśnie na szybko opłacałem akcuzę przez internet – po 3 godzinach walki z durną stroną i tak czeka mnie wizyta w urzędzie celnym bo nie mają w bazie akcu a ja na stronie tak – brak słow ! Kto za to wziął kase !?

Ale co do tematu do w UC powiedzieli, że nie mają na razie żadnych wytycznych co nowej akcyzy.

Piotr
Gość
Piotr

Nie żdziwię się jak wpływy będą mieli z 30% mniejsze w budżecie.

Aktualności