Nowa Honda Civic Type-R FL5 to większa moc, zmodyfikowane zawieszenie, przeprojektowany silnik, a nawet specjalnie opracowane dla niej opony. Do tego wieksza sztywność nadwozia i bezpośredni układ kierowniczy oraz rozbudowana aerodynamika. Ale cena Hondy Civic Type-R wzrosła bardzo wyraźnie.
Po pierwsze zmieniły się wymiary CTR 11. generacji i to zarówno względem zwykłej wersji hybrydowej (tylko taka jest w obecnej ofercie), jak i poprzedniego CTR-a. Nowy Civic Type-R jest o 7 mm niższy i 880 mm szerszy niż hybrydowy Civic e:HEV oraz o 33 mm niższy i 13 mm szerszy niż Civic Type R poprzedniej generacji. Na tle tego ostatniego zwiększył się także rozstaw osi o 37 mm. Zwiększona o 15% sztywność tylnej części nadwozia w stosunku do poprzedniego modelu Civica ma poprawiać stabilność podczas pokonywania zakrętów. Aby podwyższyć sztywność nadwozia, Honda znacznie zwiększyła stosowanie kleju strukturalnego w całym podwoziu. W porównaniu do poprzedniego CTR, użyto 3,8 razy więcej kleju, a inżynierowie zaprojektowali powłokę kleju wokół kluczowych węzłów nadwozia, takich jak przegroda przednia, otwory drzwiowe i kielichy kolumn tylnego zawieszenia. Do tego ograniczono masę niektórych elementów. Maska jest aluminiowa i o 43% lżejsza niż stalowy panel z poprzedniej generacji. Z kolei wykonana z kompozytów tylna klapa jest o 20% lżejsza niż wcześniej.
Honda Civic Type-R FL5 – silnik 2.0T 329 KM
Jednostka napędowa nowej Hondy Civic Type-R z serii K20C1 generuje moc 329 KM i 420 Nm w zakresie od 2600 do 4000 obr./min a do tego kręci się do 7000 obr./min. Auto przyspiesza 0-100 km/h w 5,4 sekundy, a maksymalnie do 275 km/h. Jednak wyższa moc nie została uzyskana poprzez zmianę samego oprogramowania. Inżynierowie przeprojektowali m.in. turbosprężarkę, aby poprawić jej sprawność. Dzięki zmniejszeniu liczby łopatek turbiny oraz optymalizacji ich kształtu i średnicy, zmniejszono bezwładność wewnętrzną jednostki. Przeprojektowany korpus jest mniejszy i bardziej kompaktowy niż w poprzedniej generacji modelu. Przyczynia się on przy tym do większej mocy i szybkości reakcji turbosprężarki.
Prosty przebieg układu wydechowego zwiększył przepływ gazów wylotowych o 13% w stosunku do poprzedniej generacji modelu, zmniejszając ciśnienie przy zaworach wydechowych i pozwalając silnikowi na bardziej wydajną pracę. Układ wydechowy zakończono potrójnym tłumikiem i wyposażono w aktywny zawór, aby jeszcze bardziej zwiększyć przepływ spalin. Poprawiono też brzmienie wydechu, dla lepszych wrażeń akustycznych. Nowy Type R otrzymał też wydajniejszą chłodnicę. Dzięki temu uzyskano stałe, optymalne osiągi podczas bardzo dynamicznej jazdy.
Zobacz: Test Honda Civic Type-R 2.0 VTEC TURBO
Przyczyniły się do tego również wloty powietrza o powierzchni, która łącznie wzrosła o 48%. Powiększony przekrój układu dolotu powietrza umożliwił poprawienie przepływu o 10%. Zmodyfikowano też moduł kontroli silnika, który został udoskonalony poprzez dalsze zwiększenie precyzji kontroli czasów zapłonu i dostrojenie zmiennych faz rozrządu VTC, w celu poprawy ogólnej reakcji na otwarcie przepustnicy przy przyspieszaniu.
Honda Civic Type-R FL5 – zawieszenie i układ hamulcowy
Kluczem sukcesu nowego Type-R ma być jego prowadzenie. Bazą jest szybki i bardzo bezpośredni układ kierowniczy, w którym pomiędzy skrajnymi punktami położenia kierownicy są tylko 2,1 obrotu. Przednie zawieszenie z dwuosiowymi kolumnami, którego konfigurację zestrojono z myślą o zminimalizowaniu wpływu momentu napędowego na układ kierowniczy, zostało zmodyfikowane dzięki nowym dolnym wahaczom o zoptymalizowanym kształcie i sztywności. Skutkowało to wzrostem sztywności pochylenia koła o 16% w porównaniu z poprzednią generacją Type R. Z przodu zastosowano również milimetrową zmianę geometrii, aby dostosować ją do specjalnie opracowanych do tego modelu opon 265/30 ZR19 Michelin Pilot Sport 4S i zwiększonego momentu obrotowego silnika.
Adaptacyjne amortyzatory zostały zachowane z poprzedniej generacji, ale posiadają zmienioną logikę kontroli przechyłów poprzecznych i wzdłużnych. Za wytracanie prędkości odpowiada układ hamulcowy Brembo, z udoskonalonymi przewodami hamulcowymi i nową mechaniczną pompą hamulcową. Zapewniają one lepszą kontrolę temperatury, przy jednoczesnym zapewnieniu lepszej sterowalności i stałej siły hamowania. Dwuczęściowe, pływające tarcze hamulcowe zostały przeniesione z poprzedniej generacji, zapewniając trwałą i wysoką skuteczność hamowania.
Honda Civic Type-R FL5 – cena w Polsce
Ceny rekomendowane modelu Civic Type R będą zaczynać się od 244 900 zł. Za tę cenę klienci otrzymają najbardziej zaawansowanego i wszechstronnego Civica Type R, jaki dotychczas powstał. Inżynierowie Hondy dopracowali każdy aspekt nowego modelu, między innymi wprowadzili modyfikacje poprawiające aerodynamikę, zastosowali lekkie komponenty oraz zapewnili wzrost maksymalnej mocy. Pierwsze dostawy nowej Hondy Civic Type R w Europie spodziewane są w pierwszym kwartale 2023 r.
Zobacz: Nowe BMW M2 z silnikiem S58 czyli coupe na sterydach
Dodaj komentarz