REKLAMA

Limitowane Audi RS3 Performance osiąga prędkość 300 km/h!

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Audi · Dodane: 18 października 2022
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Pozornie nowe Audi RS3 Performance ma tylko nieznacznie większą moc, nieco inną krzywę momentu obrotowego i kilka sportowych akcentów. Ale w praktyce model ten ma jedną, istotną nowość na tle poprzedników. W końcu osiąga prędkość 300 km/h i to bez żadnego poprawiania „fabryki”. Tym samym w wersji Sportback jest obecnie najszybszym seryjnym hot hatchem na rynku.

Limitowane do 300 sztuk Audi RS3 Performance występuje zarówno wersji hatchback (Sportback), jak i sedan (Limousine). Oba auta wyposażono w kultowy, 5-cylindrowy silnik 2.5 TFSI, który oprócz osiągów ma też niesamowite brzmienie. To ostatnie zostało poprawione, bowiem niebrakowało głosów krytyki, że nowe RS3 brzmi mniej rasowo niż poprzednik. W pełni zmienna regulacja klap wydechowych poszerzająca spektrum dźwięków, została z myślą o RS3 Performance Edition nieco przekonstruowana. W trybach Dynamic, RS Performance i RS Torque Rear, klapy wydechowe podczas postoju samochodu otwierają się jeszcze w większym stopniu, aby uczynić dźwięk jest jeszcze bardziej słyszalnym i donośniejszym. Ale clou programu znalazło się pod maską.

Audi RS3 Performance – silnik, osiągi i zmiany

Inżynierowie z Ingolstadt zmodyfikowali jednostkę napędową. Audi RS3 Performance otrzymało silnik 2.5 TFSI o mocy zwiększonej o 7 KM (do 407 KM czyli 299 kW). Jest ona osiągana teraz 100 obrotów później, w przedziale między 5700 a 7000 obrotów na minutę. O tyle samo wyżej trzeba też kręcić motor, aby uzyskać maksymalne 500 Nm momentu obrotowego (2250-5700 obr./min). Wzrost mocy osiągnięto poprzez podniesienie ciśnienia doładowania o 0,1 bara do 1,6 bara. Teoretycznie auto nadal rozpędza się 0-100 km/h w 3,8 sekundy, ale zmieniło się coś innego.

Audi RS3 Performance występuje zarówno w wersji Limousine jak i Sportback.

Otóż dodatkowe 7 KM mocy oraz przeprojektowana mapa silnika, pozwoliły uzyskać prędkość maksymalną 300 km/h. To o 10 km/h więcej niż standardowa wersja RS3 z pakietem RS Dynamics Package plus. Drugiego tak szybkiego hot hatcha jak RS3 Performance Sportback nie ma obecnie na rynku. Oczywiście napęd jest przenoszony na cztery koła poprzez 7-stopniową przekładnię dwusprzęgłową S tronic z wykorzystaniem urządzenia o nazwie RS torque splitter, a za maksymalne osiągi odpowiada procedura launch control i półslicki Pirelli P Zero Trofeo R w rozmiarze 245/35 R19 na przedniej osi, 265/35 R19 na tylnej.

Audi RS3 Performance – hamulce i zawieszenie

O prawidłowe wytracanie prędkości dba mocny układ hamulcowy. Każde Audi RS3 Performance ma w standardzie sześciotłoczkowe hamulce ceramiczne, oparte z przodu na tarczach o średnicy 380 mm. System ten ogranicza o 10 kilogramów masę nieresorowaną pojazdu i jest bardziej odporny na przegrzewanie. Na tylnej osi pracują stalowe tarcze 310 mm. W RS 3 Performance seryjnie montowane jest sportowe zawieszenie RS z adaptacyjną kontrolą stopnia tłumienia. Tłumienie nacisku i odbicia w porównaniu z RS 3 poprzedniej generacji zostało zwiększone, co oznacza, że amortyzator przejmuje większą część siły przekazywanej z podwozia. Efektem ma być bardziej zwarte prowadzenie.

Zobacz: Test Hyundai i30 N Fastback

Elektromagnetycznie uruchamiane zawory regulujące przepływ płynu hydraulicznego, w ciągu 10 milisekund od precyzyjnie rozpoznanej sytuacji drogowej zapewniają niezbędną siłę tłumienia – niską na pofałdowanych nawierzchniach, wysoką na nierównościach. Aby tego dokonać, czujniki mierzą przyspieszenie pionowe nadwozia i ruch poszczególnych kół względem niego. Informacje te są przetwarzane jednocześnie w jednostce sterującej amortyzatorami i w modułowym sterowniku dynamiki pojazdu, dzięki czemu każde pojedyncze koło optymalnie przenosi moc samochodu na drogę. Obejmuje to także wspomaganie nadwozia podczas szybkiego pokonywania zakrętów oraz podczas hamowania i przyspieszania, na przykład za pomocą funkcji launch control.

Po czym poznać RS3 Performance?

Wbrew pozorom, Audi zadbało, aby RS3 Performance można było łatwo rozpoznać na tle „zwykłej” wersji. Po otwarciu RS 3 Performance cyfrowe światła do jazdy dziennej, składające się z 15 segmentów LED, wyświetlają „flagę w szachownicę” po stronie pasażera i „3-0-0” po stronie kierowcy – to nawiązanie do limitowanej ilości egzemplarzy tej serii i prędkości maksymalną 300 km/h. Natomiast po jego zamknięciu, w polu pikselowym poniżej głównego reflektora zamiast „3-0-0” pojawia się napis „R-S-3”.

Podczas jazdy flaga w szachownicę świeci po obu stronach jako światło do jazdy w dzień. Kolejnym elementem wyróżniającym jest dioda w przednich drzwiach, która na podłożu obok samochodu wyświetla napis „#RS performance”. Limitowana seria podkreśla swoją ekskluzywność także we wnętrzu pojazdu. Po raz pierwszy w RS3 w wyposażeniu standardowym dostępne są fotele kubełkowe. Z kolei panel środkowy foteli z przodu oraz zewnętrzne siedziska tylnej kanapy, mają kontrastowe niebieskie przeszycia w kształcie plastra miodu.

Niebieskie są też pasy, przeszycia foteli i  dywaników oraz oznaczenie godziny 12-stej na kierownicy. Na monitorze RS znajdują się wskazania temperatury płynu chłodzącego, oleju silnikowego i przekładniowego, siły g i ciśnienia w oponach. Jednocześnie Audi virtual cockpit plus informuje o danych związanych z osiągami, takich jak czasy okrążeń, siły g i przyspieszenia w sekundach od 0-100 km/h, 0-200 km/h, ćwierci mili i jednej ósmej mili.

Zobacz: Test Hyundai i30 N Fastback

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Aktualności