REKLAMA

Regeneracja sprzęgła hydrokinetycznego – koszt i zakres naprawy

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: DailyDriver.pl · Dodane: 11 lipca 2023
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Zużyte sprzęgło hydrokinetyczne (konwerter) daje specyficzne objawy, ale jego regeneracja, której cena jest wyraźnie niższa niż zakup nowego, pozwala skutecznie wyeliminować jego usterki. Postanowiliśmy sprawdzić na czym polega naprawa sprzęgła hydrokinetycznego i czy prawdą jest, że wykonuje się ją z wykorzystaniem nowych części.

Naprawa automatycznej skrzyni biegów najczęściej wiążę z wysokimi kosztami. Zazwyczaj zawodzi współpracujące z przekładnią sprzęgło hydrokinetyczne zwane też konwerterem. Nowe potrafi przekroczyć wartość samochodu, w którym pracuje. Na przykład do popularnego Mercedesa Klasy C z 2003 roku, napędzanego cenionym dieslem 2.2 CDI, nowy konwerter kosztuje w serwisie Mercedesa 10 tysięcy zł. Żeby naprawa 20-letnego samochodu miała jakikolwiek sens ekonomiczny, w grę wchodzą dwa rozwiązania – zakup zamiennika za kilka tysięcy złotych, albo naprawa sprzęgła. Jak przekonują fachowcy z Regeneruj.pl, wymiana sprzęgła hydrokinetycznego na nowe najczęściej nie jest potrzebna, bowiem w konwerterze najczęściej ulegają zużyciu tylko niektóre jego elementy. A te można wymienić na fabrycznie nowe części.

Regeneracja sprzęgła hydrokinetycznego

Proces regeneracji konwertera skrzyni polega na jego rozcięciu, ocenie zakresu uszkodzeń i wymianie zużytych elementów na fabrycznie nowe. Ich zakres może się różnić, ale zawsze wymianie na nowe podlegać powinny uszczelniacze, łożyska oraz tarcze cierne. Absolutnie skrajnym przypadkiem są uszkodzenia wirników turbiny, kierownicy czy pompy. Części te rzadko występują na rynku jako nowe (z uwagi właśnie na wysoką żywotność), ale jeśli są uszkodzone, fachowcy potrafią je zastąpić elementem z innego, takiego samego sprzęgła.

Sprzęgło hydrokinetyczne można naprawić. Wymiana na nowe nie jest ani ekonomiczna, ani ekologiczna, bo elementy, które najczęściej się zużywają, można wymienić na fabrycznie nowe części. 

Jeśli regeneracja nie jest możliwa, co zdarza się raczej bardzo rzadko, właściciel pojazdu nie jest od razu skazany na wielotysięczny zakup nowego sprzęgła z ASO. Jak podkreślają fachowcy w z Regeneruj.pl, klient może kupić inne, zregenerowane już sprzęgło hydrokinetyczne stosowane w jego samochodzie, albo zdecydować się na jego zamiennik. To do klienta należy ostateczna decyzja. Każde sprzęgło, także to po regeneracji, objęte jest gwarancją.

Sprzęgło hydrokinetyczne – objawy i przyczyny awarii

Problemem konwertera, który występuje najczęściej są zużyte tarcze cierne oraz ich stalowe przekładki stanowiące element lock-upu sprzęgła hydrokinetycznego. Oprócz tego, że ich powierzchnia ulega ścieraniu, to dodatkowo przegrzanie sprzęgła na skutek nadmiernego obciążenia (ciągniecie przeładowanej przyczepy, ładunku itd.) może doprowadzić do zapieczenia się tarcz.

Zużyte tarcze cierne konwertera zawsze należy wymienić na nowe podczas regeneracji sprzęgła hydrokinetycznego. 

Zarówno tarcze cierne, jak i przekładki to elementy konwertera, które zawsze powinny być wymianie na nowe podczas procesu regeneracji sprzęgła. W trakcie ich wymiany kontroli poddawany jest także tłok sprzęgła hydrokinetycznego, który w skrajnych przypadkach potrafi pękać. W takich przypadkach jest on wymieniany na nowy.

Łożyska, jak w każdym urządzeniu, z czasem się zużywają. Nie ma jednak problemu z ich wymianą na nowe. Powyżej łożysko kierownicy. 

W sprzęgle hydrokinetycznym często zawodzą łożyska. To one poddawane są największym przeciążeniom. Górne łożysko turbiny, oddzielające strator od turbiny, gdy ulegnie zużyciu zaczyna hałasować na skutek trących o siebie powierzchni stalowych.  Oprócz tego zużyciu ulegają też łożysko dolne turbiny oraz łożysko kierownicy, ale wszystkie one są wymieniane na nowe podczas regeneracji konwertera.

Kierownica konwertera wyposażona jest m.in. w  sprzęgło jednokierunkowe, dzięki któremu obraca się zawsze w jedną stronę. W razie awarii, sprzęgło jednokierunkowe wymienia się na nowe.

Charakterystycznym objawem awarii sprzęgła hydrokinetycznego jest wzrost obrotów silnika podczas rozpędzania auta, który nie przekłada się jednak na oczekiwane przyspieszenie. Auto rusza, skrzynia biegów zmienia biegi, ale kierowca zauważa wyraźne pogorszenie dynamiki. Spadek osiągów samochodu świadczy najczęściej o tym, że jest uszkodzone sprzęgło jednokierunkowe kierownicy, które obraca się w obu kierunkach. Przy okazji jego wymiany specjalista może też ocenić stan wieloklinu  oraz stratora i w razie potrzeby, wymienić je na nowe części.

Oring tłoka to element, który zapewnia właściwe ciśnienie oleju w sprzęgle. Z czasem parcieje i wyciąga się, przez co niezbędna jest jego wymiana na nowy.

Awaria sprzęgła hydrokinetycznego to często skutek zużycia uszczelniaczy (oringów). Są zaprojektowane po to, by utrzymywać odpowiednie ciśnienie w trakcie pracy sprzęgła. Ich uszkodzenie (najczęściej pękanie, rozciąganie lub puchnięcie w wyniku dostania się wody i glikolu) powoduje wycieki oleju oraz ubytki ciśnienia i spadek osiągów auta. Uszczelniaczy w konwerterze, w zależności od jego budowy, jest kilka. Najczęściej zawodzi oring tłoka znajdujący się na jego zewnętrznej części, ale podczas jego wymiany niezbędna jest też wymiana wewnętrznego uszczelniacza lockup-a i jego wargi.

Dobry warsztat naprawczy dysponuje maszynami i ludźmi, którzy potrafią nawet wymienić piastę konwertera. Wbrew pozorom nie jest to żadne „kombinowanie”, bo nowe piasty występują jako części zamienne.

Jak podkreślają fachowcy z Regeneruj.pl, ważnym elementem, który czasem może wymagać wymiany jest piasta konwertera. Element ten jest zintegrowany z obudową sprzęgła (dokładnie pompy oleju), ale dla dobrego fachowca nie ma problemu aby wymienić uszkodzoną piastę. Potrzebny jest do tego specjalistyczny sprzęt, który nie każdy warsztat ma na wyposażeniu. Ale dzięki niemu, można precyzyjnie usunąć starą paistę i zamontować nową, bo i one występują na rynku do konkretnych modeli konwerterów.

Ile kosztuje regeneracja sprzęgła hydrokinetycznego?

Koszt  regeneracji sprzęgła hydrokinetycznego jest znacząco niższy od zakupu nowej części w ASO. Różni się on jednak w zależności od modelu auta. Nie da się jednak ukryć, że oryginalne konwertery są szalenie drogie. O ile koszt sprzęgła hydrokinetycznego do auta klasy Premium  na poziomie 10 tysięcy zł można tłumaczyć bardzo wysoką ceną samego auta, o tyle trudno przekonać nabywcę Opla, aby zapłacił ze sprzęgło jeszcze więcej niż właściciel BMW.

Sprzęgło hydrokinetyczne  – cena
model auta regenerowane sprzęgło hydrokinetyczne nowe sprzęgło w ASO
sprzęgło hydrokinetyczne Audi A6 C6 3.0 TDI 240 KM 2010 r. 900-1300 zł 6 920 zł
sprzęgło hydrokinetyczne Mercedes Klasa C W203 2.2 CDI 122 KM 2003 r. 900-1300 zł 10 000 zł
sprzęgło hydrokinetyczne BMW E60 520d 177 KM 2009 r. 900-1300 zł 10 965 zł
sprzęgło hydrokinetyczne BMW E39 530d 193 KM 2002 r. 900- 1300 zł 10 387 zł
sprzęgło hydrokinetyczne BMW X5 E70 3.0d 235 KM 2009 r. 900-1300 zł 10 387 zł
sprzęgło hydrokinetyczne Opel Insignia A 2.0 CDTi 160 KM 2012 r. 900-1300 zł 14 787 zł
sprzęgło hydrokinetyczne Ford S-Max 2.0 TDCi 140 KM 2009 r. 900-1300 zł 4 620 zł

Zobacz: Kiedy maglownica nadaje się do wymiany? Objawy, naprawa i regeneracja

Oryginalne sprzęgło hydrokinetyczne do 11-letnego Opla Insignii 2.0 CDTi 160 KM kosztuje w ASO prawie 15 tys. zł (!), a mówimy przecież tylko o współpracującym ze skrzynią biegów podzespole. Sama skrzynia biegów to osobne urządzenie, które też może wymagać z czasem naprawy. Dlatego nie dziwi fakt,  że tak dużą popularnością cieszy się regeneracja sprzęgła hydrokinetycznego, której koszt nie przekracza 2 tys. zł. Tym  bardziej, że też objęte jest ono gwarancją, a naprawa obejmuje wymianę części na nowe.

Jeśli Twoje sprzęgło hydrokinetyczne wymaga wymiany, możesz skontaktować się z fachowcami z firmy Regeneruj.pl, którzy wycenią Ci zarówno koszt regeneracji sprzęgła (konwertera), jak i zakup nowego. Kontakt do nich znajdziesz tutaj lub pod numerem telefonu 532 323 222. Możesz powołać się dodatkowo na naszą redakcję DailyDriver.pl

Artykuł powstał dzięki współpracy z polską firmą usługową zajmującą się profesjonalną regeneracją części samochodowych oraz sprzedażą nowych podzespołów samochodowych

Wszelkie materiały (treści, teksty, ilustracje, zdjęcia) przedstawione w powyższym artykule są objęte prawem autorskim i podlegają ochronie na mocy „Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych” z dnia 4 lutego 1994 r. (tekst ujednolicony: Dz.U. 2006 nr 90 poz. 631). Kopiowanie, przetwarzanie, rozpowszechnianie tych materiałów w całości lub w części bez zgody autora jest zabronione.

3
Dodaj komentarz

avatar
2 Comment threads
1 Thread replies
1 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors
KarolDaily DriverSławek Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Karol
Gość
Karol

Audi a6c6 3.0 TDI 224 KM ile kosztuje regeracja

Sławek
Gość
Sławek

W ogole ktoś kupuje nowe sprzęgło hydrokinetyczne? W ASO sa droższe niż auto a na allegro wszystkie te niby nowe sprzęgła są opisane jako nowe po regeracji….tyle że kosztują po 2500 -3500 zł

Aktualności