Sprzęgło hydrokinetyczne w BMW 5 E60 to element, którego cena potrafi przyprawić o zawrót głowy. Z tego powodu jego naprawa cieszy się tak dużą popularności. Sprawdziliśmy na czym polega regeneracja sprzęgła hydrokinetycznego (konwertera) w BMW E60 na przykładzie modelu BMW 520d z silnikiem N47 i BMW 530d z silnikiem M57. Porównaliśmy też koszt nowego i regenerowanego konwertera.
Naprawy samochodów klasy Premium potrafią przytłoczyć z uwagi na bardzo wysokie ceny części. Dobrym przykładem jest tu BMW serii 5 z typoszeregu E60 z automatyczną skrzynią biegów ZF 6HP. Z czasem w każdym egzemplarzu ulega zużyciu sprzęgło hydrokinetyczne czyli tzw. konwerter, który współpracuje z przekładnią. Cena nowego sprzęgła w ASO BMW sięga prawie 11 tysięcy zł. Zdecydowanie tańszym rozwiązaniem jest naprawa sprzęgła hydrokinetycznego, bowiem polega ona na wymianie tylko tych elementów, które zostały zużyte lub uszkodzone. Jak to wygląda w praktyce, przedstawili nam fachowcy z Regeneruj.pl.
Sprzęgło hydrokinetyczne w BMW E60 520d i 530d – różnice
Mimo że BMW w swoich sloganach reklamowych stale przekonuje klientów o rzekomej trosce o ekologię, to w przypadku np. części zamiennych nastawione jest głównie na zysk. Jeśli w BMW E60 520d albo 530d nastąpi zużycie konwertera skrzyni biegów, firma przewiduje tylko wymianę na nowy element, nawet jeśli awarii ulegnie tylko drobna jego część. To zupełnie nieracjonalna polityka, bowiem najczęściej wystarczy wymienić tylko zużyte podzespoły sprzęgła tym bardziej, że na rynku dostępny jest pełen wachlarz fabrycznie nowych części.
Dobrym przykładem są tu sprzęgła hydrokinetyczne stosowane w BMW E60 z silnikami Diesla 2.0d 177 KM z serii N47 oraz 3.0d 235 KM z serii M57. Oba konwertery są bardzo podobne pod kątem technicznym, różnice są marginalne, a skupiają się głównie na ich wymiarach. Sprzęgło hydrokinetyczne do BMW 520d ma średnicę 24 cm a do BMW 530d ponad 26 cm, co oczywiście jest związane z większym momentem obrotowym, jaki musi obsłużyć sprzęgło w 3-litrowej wersji.
Regeneracja konwertera w BMW E60 – zakres naprawy
W przypadku awarii, regeneracja sprzęgła hydrokinetycznego zawsze obejmuje wymianę okładzin ciernych, które są w największym stopniu odpowiedzialne za prawidłowe przenoszenie momentu obrotowego z silnika na skrzynie biegów. Następnie kontrolowany jest stan łożysk (łożysko kierownicy, łożysko wirnika turbiny górne i dolne) oraz wszelkiego typu uszczelniaczy i oringów.
Jeśli konwerter hałasuje w trakcie pracy, często winny temu jest uszkodzony stator, który także podlega wymianie na nowy element. Z kolei za pogorszenie osiągów i problemy z przekazywaniem mocy na skrzynię odpowiada zazwyczaj sprzęgło jednokierunkowe. Również i w tym przypadku nie ma problemu z wymianą. Podobnie jak i z piastą, która choć jest elementem zintegrowanym z obudową konwertera, to za pomocą specjalistycznej maszyny może zostać wymieniona na nową.
W przypadku problemów z konwerterem warto wiedzieć, że sprzęgło hydrokinetyczne w BMW E60 520d i 530d wyposażone jest również w tłumiki drgań skrętnych. Charakterystyczne sprężyny umieszczone z tyłu wirnika turbiny stale poddawane są przeciążeniom, które ograniczają ich żywotność. W przypadku ich zużycia, tłumiki drgań wymieniane są na nowe.
Zobacz: Regeneracja sprzęgła hydrokinetycznego – koszt i zakres naprawy
Nie każde sprzęgło hydrokinetyczne posiada tłumiki drgań skrętnych (sprężynki), co warto podkreślić, bo ma to wpływ na koszt naprawy. W BMW E60, które ma szeroką gamę mocnych silników, tłumiki stanowią dodatkowe wsparcie konwertera w przenoszeniu bardzo dużego momentu obrotowego na skrzynię biegów.
Sprzęgło hydrokinetyczne do BMW E60 – ile kosztuje nowe i regenerowane?
Nowy konwerter do BMW E60 kosztuje w ASO BMW ok. 11 tysięcy zł. Cena jest w zasadzie taka sama zarówno w przypadku wersji z dwulitrowym dieslem – BMW 520d (150/163/177 KM)- jak i z 3-litrowym motorem – 530d, 535d (211/218/231/235/272/286 KM). W autach z 2,5-litrowym dieslem (BMW 525d 163 i 177 KM) stosowana jest ta sama skrzynia biegów (ZF 6HP26Z) i konwerter co w odmianie 3-litrowej.
Sprzęgło hydrokinetyczne BMW E60 | ||||
model auta | konwerter | skrzynia | regenerowane sprzęgło | nowe w ASO |
sprzęgło hydrokinetyczne BMW E60 520d 150 KM | 24407520030 | GA6HP19Z | 900-1300 zł | 10 965 zł |
sprzęgło hydrokinetyczne BMW E60 520d 163 KM | 24407588745 | GA6HP19Z | 900-1300 | 10 965 zł |
sprzęgło hydrokinetyczne BMW E60 520d 177 KM | 24407588745 | GA6HP19Z | 900-1300 zł | 10 965 zł |
sprzęgło hydrokinetyczne BMW E60 525d 163 KM | 24407559124 | GA6HP26Z | 900-1300 zł | 10 387 zł |
sprzęgło hydrokinetyczne BMW E60 525d 177 KM | 24407559124 | GA6HP26Z | 900-1300 zł | 10 387 zł |
sprzęgło hydrokinetyczne BMW E60 525d 197 KM | 24407588747 | GA6HP19Z | 900-1300 zł | 10 387 zł |
sprzęgło hydrokinetyczne BMW E60 530d 211 KM | 24407588747 | GA6HP19Z | 900-1300 zł | 10 387 zł |
sprzęgło hydrokinetyczne BMW E60 530d 218 KM | 24407559124 | GA6HP26Z | 900-1300 zł | 10 387 zł |
sprzęgło hydrokinetyczne BMW E60 530d 231 KM | 24407557757 | GA6HP26Z | 900-1300 zł | 10 387 zł |
sprzęgło hydrokinetyczne BMW E60 530d 235 KM | 24407585539 | GA6HP26Z | 900-1300 zł | 10 387 zł |
sprzęgło hydrokinetyczne BMW E60 535d 272 KM | 24407557757 | GA6HP26Z | 900-1300 zł | 10 387 zł |
sprzęgło hydrokinetyczne BMW E60 535d 286 KM | 24407585539 | GA6HP26Z | 900-1300 zł | 10 387 zł |
Regeneracja sprzęgła hydrokinetycznego w BMW E60 to wyraźnie niższy koszt. W firmie Regeneruj.pl oscyluje on w przedziale od 900 do 1300 zł w zależności od zakresu naprawy. Wbrew niektórych opiniom, naprawa polega na wymianie zużytych części na fabrycznie nowe komponenty, których na rynku nie brakuje.
Dlatego proces ten cieszy tak dużą popularnością, tym bardziej, że takie firmy jak Regeneruj.pl dają na takie sprzęgło 12-miesięczną gwarancję bez limity kilometrów. Najważniejsze jest jednak trafić na fachowca, który w sposób uczciwy i rzetelny oceni stan konwertera i dokona wymiany uszkodzonych elementów na nowe podzespoły.
Czasami zdarza się, że konwerter jest tak uszkodzony, że jego naprawa jest albo niemożliwa, albo nieopłacalna. W takim przypadku Regeneruj.pl najczęściej proponuje zakup albo innego, zregenerowanego już konwertera albo fabrycznie nowego sprzęgła, które również są w ofercie firmy. Ale jeśli stan sprzęgła hydrokinetycznego pozwala na regenerację, to na pewno zostanie przeprowadzona. To do klienta należy ostateczna decyzja o wyborze sposobu rozwiązania problemu z konwerterem.
Jeśli Twoje sprzęgło hydrokinetyczne wymaga wymiany, możesz skontaktować się z fachowcami z firmy Regeneruj.pl, którzy wycenią Ci zarówno koszt regeneracji sprzęgła (konwertera), jak i zakup nowego. Kontakt do nich znajdziesz tutaj lub pod numerem telefonu 532 323 222. Możesz powołać się dodatkowo na naszą redakcję DailyDriver.pl
Artykuł powstał dzięki współpracy z polską firmą usługową zajmującą się profesjonalną regeneracją części samochodowych oraz sprzedażą nowych podzespołów samochodowych
Wszelkie materiały (treści, teksty, ilustracje, zdjęcia) przedstawione w powyższym artykule są objęte prawem autorskim i podlegają ochronie na mocy „Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych” z dnia 4 lutego 1994 r. (tekst ujednolicony: Dz.U. 2006 nr 90 poz. 631). Kopiowanie, przetwarzanie, rozpowszechnianie tych materiałów w całości lub w części bez zgody autora jest zabronione
Ie kosztowalaby naprawa konwertera w BMW 530A e39?
Regeneracja to sie nadaje by sprzedac auto i tyle. Lepiej kupic nowe sprzeglo i miec spokoj
czy takie sprzeglo wytrzyma ze 100 tysiecy km po naprawie?