REKLAMA

Dlaczego klimatyzacja nie działa na postoju? Oto główne przyczyny

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: DailyDriver.pl · Dodane: 15 kwietnia 2022
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Klimatyzacja nie chłodzi na postoju, przy niskich obrotach silnika, albo w korku? Działa tylko w trakcie jazdy? Problem jest powszechny, ale jego przyczyny bywają różne. Wymiana sprężarki na nową, albo naprawa kompresora klimatyzacji, musi być poprzedzona dokładną diagnozą auta. W tym materiale znajdziesz główne przyczyny niesprawnej klimatyzacji.

Jeśli klimatyzacja działa tylko w trakcie jazdy i nie chłodzi na postoju, to jest to poważny problem, którego nie ma co bagatelizować. Zwlekanie z usunięciem usterki może doprowadzić do wystąpienia kolejnych, kosztownych awarii. A przyczyna problemu jest często całkiem prozaiczna. Razem z fachowcami z firmy Regeneruj.pl, którzy zajmują się m.in. naprawą kompresorów klimatyzacji, pokażemy Wam, co może być przyczyną tego, że klimatyzacja nie chłodzi na postoju. A problem ten znają oni wręcz od podszewki.

Niesprawny skraplacz klimatyzacji – objawy

Pierwsze od czego należy zacząć, jeśli klimatyzacja nie działa na postoju, to kontrola stanu elementów odpowiedzialnych za chłodzenie w układzie. Popularny problem stanowi uszkodzony lub zabrudzony (m.in. szczątkami owadów) skraplacz klimatyzacji. Zniszczone lamele, czy zanieczyszczenia gromadzące się na zewnątrz skraplacza, ograniczają przepływ powietrza płynącego z wentylatora, przez co czynnik nie jest właściwie schładzany, rośnie jego temperatura w układzie i w rezultacie spada wydajność klimatyzacji. Gdy auto z powrotem rusza i nabiera prędkości, pęd powietrza poprawia w pewnym stopniu chłodzenie czynnika, co przekłada się na lepsze działanie klimatyzacji. Problem powraca przy ponownym postoju.

Uszkodzony lub zabity brudem skraplacz ogranicza działanie klimatyzacji, zwłaszcza na postoju. 

Z kolei niedrożny skraplacz może doprowadzić do wyłączenia kompresora. Długotrwała jazda autem z przycierającym się kompresorem powoduje, że jego opiłki stopniowo zatykają wąskie kanaliki przepływowe skraplacza. Rośnie ciśnienie czynnika w układzie, które po przekroczeniu wartości granicznej wyłącza kompresor, czego efektem jest brak chłodzenia kabiny. Problem ten często pojawia się w samochodach, w których zatarty kompresor był wymieniany bez skraplacza, a pozostawione w układzie zabrudzenia, ograniczają działanie układu.

Uszkodzony wentylator skraplacza (klimatyzacji|)

Identyczne problemy z nadmierna temperaturą czynnika i jego ciśnieniem w układzie, mogą być też efektem uszkodzonego wentylatora klimatyzacji. Zdarza się, że przyczyną jego niesprawności jest uszkodzona wiązka, albo niedociśnięta wtyczka wentylatora. Kiedy wentylator przestaje działać, klimatyzacja przestaje pracować na postoju.

Jeśli wentylator skraplacza nie działa na postoju, to w układzie klimatyzacji rośnie temperatura i ciśnienie, co doprowadza do wyłączenia sprężarki. 

Dochodzi bowiem do wzrostu temperatury czynnika a przez to ciśnienia w układzie, dlatego komputer wyłącza kompresor, aby nie doszło do uszkodzenia układu klimatyzacji. Bywa jednak, że winny całej sytuacji jest uszkodzony czujnik temperatury, który wysyła błędne dane do komputera i nie uruchamia wentylatora.  Wymiana czujnika rozwiązuje problem.

Ubytek czynnika chłodniczego

Jeśli powyższe elementy są sprawne, warto sprawdzić u fachowca ilość czynnika w układzie klimatyzacji. Jeśli będzie go za mało, sprawność i wydajność systemu będzie się osłabiać. Ubytki czynnika są zazwyczaj śladowe, ale w nowoczesnych samochodach ograniczona jest też jego ilość.

Zobacz: Zużyty kompresor klimatyzacji – objawy i naprawa

Dlatego nawet nieduży ubytek może osłabić działanie klimatyzacji. Co więcej, wyciek płynu chłodniczego sprawia, że spada ciśnienie czynnika w układzie, co powoduje, że czujnik ciśnienia nie pozwala na uruchomienie kompresora dla jego bezpieczeństwa. Warto pamiętać, że brak czynnika najczęściej świadczy o nieszczelności układu i trzeba znaleźć jego przyczynę, przed ponownym napełnieniem układu czynnikiem.

Zużyty kompresor klimatyzacji – objawy i naprawa

Jeśli klimatyzacja słabo chłodzi na postoju, ale jest wyczuwalne chłodne powietrze z nawiewów, natomiast w trakcie jazdy sytuacja ulega wyraźnej poprawie, w takim przypadku należy skontrolować kompresor klimatyzacji (o ile sprawdziliśmy wymienione wcześniej podzespoły). Problemem może być niesprawny zawór sterujący (ECV lub MCV), albo zużyte sprzęgło kompresora. Te elementy można skutecznie wymienić na nowe. Bywa jednak, że sytuacja jest poważniejsza. Ubytki, a co gorsza, niedobory oleju w czynniku, ograniczają smarowanie sprężarki, a tym samym przyczyniają się do jej szybszego zużycia.

Zdarta powłoka teflonowa z tłoczków świadczy o tym, że kompresor nie był właściwie smarowany. Można go jednak skutecznie zregenerować. 

Spadek kompresji na skutek zdartej warstwy teflonu z tłoczków kompresora, będzie się objawiał obniżoną sprawnością klimatyzacji właśnie podczas pracy silnika na biegu jałowym (na tzw. luzie) np. podczas postoju na światłach. Przy wyższych obrotach problem będzie znacznie mniej odczuwalny. W takim przypadku kompresor najczęściej trzeba wymienić na nowy (koszt 1300-3000 zł). Na szczęście jest to część, którą można skutecznie naprawić. Regeneracja kompresora klimatyzacji to koszt 700-900 zł, w zależności od modelu auta. Szczegółowy cennik naprawy kompresora do konkretnego auta znajdziecie w poniższej wyszukiwarce:Artykuł powstał we współpracy z polską firmą usługową Regeneruj.pl zajmującą się naprawą podzespołów i sprzedażą nowych części samochodowych

6
Dodaj komentarz

avatar
4 Comment threads
2 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
6 Comment authors
Djablo94DawidŁukaszCofiMarek S Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Djablo94
Gość
Djablo94

U mnie natomiast na jak silnik pracuje na 2500obr w dół klima w ogóle nie działa, największy problem jest w czasie deszczów lub gdy wilgotność powietrza jest wysoka, bo na światłach np w kilka sekund wszystkie szyby za tak zaparowane (w szczególności czołowa) że muszę wytrzeć szmatką, a ruszając trzeba przypiłować trochę na 1/2 biegu i wtedy dosłownie w 3sec wszystko wraca do normy

Dawid
Gość
Dawid

Czyli dobrze rozumiem ze mi się wcale nie wydaje ze slabo dziala klima jak stoję a ze wczasie jazdy jest dobrze? Miałem wrażenie ze sobie wmawiam. I co oddawać kompresor do naprawy czy coś jeszcze jest sens sprawdzać?

Łukasz
Gość
Łukasz

Klimatyzacja na postoju działa w trakcie jazdy już nie co może byc

Iwo
Gość
Iwo

Na niskich obrotach na luzie słabo chłodzi a jak dam obrotów silnikowi to czuję jak lepiej chłodzi. I jest tak nawet jak stoję. Dam w palnik i zaczyna wiać zimne powietrze a jak obroty spadną to znowu ciepłe leci. Kompresor czy zator?

Marek S
Gość
Marek S

Mam to samo. Daje gazu czuje ja chłodzi a jak obroty spadają na luzie to nie chłodzi. Toyota Avensis 3 2.0 d4d

Cofi
Gość
Cofi

Raczej obstawiam brak kompresji sprężarki klimy. Miałem to u siebie w Mazdzie 6. Można naprawić. Wymiana nieopłacalna.

Aktualności