Nissan bada lakier, który latem obniża temperaturę w kabinie samochodu, co pozwala zredukować zużycie energii przez klimatyzację. Ta innowacyjna powłoka opracowana we współpracy z firmą Radi-Cool, wykorzystuje metamateriały, które cechują się unikalnymi właściwościami niewystępującymi w naturze.
Lakier obniżający temperaturę samochodu w kabinie, to projekt wpisujący się w strategię Nissana dotyczącą wprowadzania innowacji, które nie tylko poprawiają komfort podróży, ale także przyczyniają się do ochrony środowiska. W listopadzie 2023 roku Nissan zainicjował 12-miesięczny test wykonalności na terenie Międzynarodowego Terminalu Lotniczego Tokio-Haneda. We współpracy z Japan Airport Terminal Co., Ltd., Radi-Cool Japan oraz linią lotniczą ANA, chłodzący lakier został zastosowany na samochodzie technicznym Nissan NV100, wykorzystywanym przez służby lotniska.
Lakier obniżający temperaturę auta
Rozległa i nasłoneczniona przestrzeń lotniska Haneda okazała się idealnym miejscem do sprawdzenia praktycznych korzyści nowego lakieru w ekstremalnych warunkach. Chociaż testy jeszcze trwają, wstępne wyniki są bardzo obiecujące. W pojeździe pokrytym innowacyjnym lakierem temperatura nadwozia spadła o 12°C, a temperatura wewnętrzna o 5°C w porównaniu z pojazdem pokrytym tradycyjnym lakierem. Oba samochody były parkowane obok siebie, w pełnym słońcu.
Zobacz: Płukanka do silnika – jak ją stosować?
Efektywność chłodząca lakieru jest szczególnie widoczna, gdy pojazd pozostaje przez dłuższy czas na słońcu. Schłodzona kabina nie tylko zapewnia większy komfort wsiadania, ale także wymaga krótszego czasu pracy klimatyzacji, co zmniejsza obciążenie silnika i oszczędza energię, zwłaszcza w pojazdach elektrycznych. Można więc oczekiwać lepszej wydajności zarówno w przypadku silników spalinowych, jak i elektrycznych.
Metamateriały – co to takiego?
Lakier Nissana oparty jest na metamateriałach zawierających dwie specjalne cząstki. Pierwsza z nich odbija promienie bliskiej podczerwieni, które normalnie podnoszą temperaturę powierzchni. Druga, bardziej zaawansowana, generuje fale elektromagnetyczne, które odbijają energię słoneczną z dala od pojazdu. Takie połączenie minimalizuje nagrzewanie się elementów samochodu, takich jak dach, maska, drzwi i panele.
Zobacz: Zjawisko LSPI – na czym polega? Czym grozi?
Prace nad tym innowacyjnym rozwiązaniem są prowadzone przez dr. Susumu Miurę, starszego kierownika w Laboratorium Zaawansowanych Materiałów i Procesów w Centrum Badawczym Nissana. Dr Miura, który wcześniej opracował nagradzany materiał akustyczny redukujący hałas, poświęcił dużą część swojej kariery na poszukiwanie sposobów na poprawę komfortu i wydajności pojazdów.
Chłodzenie radiacyjne
Choć technologia chłodzenia radiacyjnego w lakierach jest znana, do tej pory była wykorzystywana głównie w budownictwie. Dr Miura stanął przed wyzwaniem dostosowania tej technologii do standardów motoryzacyjnych, takich jak aplikacja lakieru za pomocą pistoletu natryskowego oraz zapewnienie możliwości nałożenia przezroczystej warstwy wierzchniej. Od rozpoczęcia projektu w 2021 roku, dr Miura i jego zespół przetestowali ponad 100 próbek. Obecnie badają warstwę lakieru o grubości 120 mikronów, sześć razy grubszą niż standardowy lakier samochodowy. Lakier przeszedł już testy odporności na sól, odpryski, zarysowania oraz jednolitość koloru i możliwość naprawy. Zespół pracuje również nad cieńszymi warstwami, które zapewnią ten sam poziom wydajności chłodzenia.
Prace nad rozwojem lakieru trwają, a dr Miura wyraża nadzieję, że w przyszłości będzie on dostępny na zamówienie w różnych kolorach. Szczególny potencjał widzi w zastosowaniu go w lekkich pojazdach użytkowych, takich jak samochody dostawcze, ciężarówki i karetki, które spędzają większość czasu na trasie.
Zobacz: Chemiczny remont silnika – co to jest i jak go zrobić krok po kroku?
To raczej więcej bajer by zwrócić uwagę na elektryki niż coś naprawdę przydatnego
Pytanie o ile droższy taki lakier i czy naprawa jest taka sama