Uszkodzone sprzęgło kompresora klimatyzacji – objawy i wymiana

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: DailyDriver.pl · Dodane: 25 lutego 2022
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Zużyte lub zerwane sprzęgło sprężarki klimatyzacji, albo uszkodzona jego cewka to typowe usterki kompresora. Na szczęście sprzęgło kompresora można wymienić na nowe. Wiedząc jak dobrać sprzęgło klimatyzacji, można przywrócić sprawność układu bez konieczność wymiany całego kompresora. Sprawdzamy jak to zrobić w specjalistycznym warsztacie.

Awaria sprężarki klimatyzacji bardzo często oznacza usterkę jej sprzęgła. W zależności od konstrukcji kompresora dochodzi albo do jego zerwania, albo do uszkodzenia elementów układu elektromagnetycznego. Efekt jest jednak najczęściej ten sam – klimatyzacja nie działa w trakcie jazdy, co wyraźnie obniża komfort i bezpieczeństwo jazdy. Ale uszkodzenie sprzęgła nie oznacza od razu konieczności wymiany całej sprężarki, bowiem często można po prostu wymienić same sprzęgło. Problemem dla laika (a często nawet dla mechanika) będzie jednak właściwy dobór sprzęgła sprężarki, bo wbrew pozorom trudności jest wiele. Nie radzą sobie z nimi często nawet mechanicy. Na czym polega wymiana sprzęgła sprężarki klimatyzacji wytłumaczą nam specjaliści z firmy Regeneruj.pl, którzy na co dzień zajmują się naprawą tych urządzeń.

Niesprawne sprzęgło sprężarki klimatyzacji – jakie daje objawy?

Objawy problemów ze sprzęgłem sprężarki klimatyzacji niejednokrotnie sugerują konieczność wymiany urządzenia na nowe. Ale mając doświadczenie w naprawach sprężarek, dobry fachowiec potrafi zlokalizować przyczynę niesprawności układu i wskazać czy wystarczy wymienić same sprzęgło czy niezbędną będzie wymiana lub regeneracja całego kompresora. Jeśli uszkodzone jest sprzęgło sprężarki (lub jego osprzęt), objawia się to zazwyczaj poprzez:

  1. zanik chłodzenia lub spadek jego wydajności (awaria cewki bądź uślizg, albo zerwanie tarczki sprzęgła)
  2. hałas łożyska (uszkodzone łożysko koła pasowego kompresora)
  3. bicie, stukanie kółka sprężarki klimatyzacji (uszkodzone gumowe tłumiki w sprzęgle zrywanym)
  4. zerwanie paska osprzętu (w przypadku sprzęgieł elektromagnetycznych)

Zobacz: Zużyty kompresor klimatyzacji – objawy i naprawa

Jeśli uszkodzeniu ulegnie tylko sprzęgło sprężarki, to fachowiec może je wymienić na nowe i przywrócić działanie klimatyzacji. Ale profesjonalista oceni i zweryfikuje też przyczynę awarii, co jak przekonuje firma Regeneruj.pl jest elementem, bez którego usterka może powrócić. Przyczyną najczęściej jest przegrzewający się kompresor, za co odpowiadać może nieprawidłowe ciśnienie w układzie, ubytek czynnika albo niedrożny skraplacz klimatyzacji.

Wymiana sprzęgła kompresora pozwala przywrócić jego sprawność. Problem polega na właściwym dobraniu sprzęgła.

Do tego dochodzi zmora naszego rynku, czyli „dobijanie” klimatyzacji czynnikiem, bez kontroli i uzupełnienia układu olejem smarującym kompresor, co w konsekwencji doprowadza do zatarcia sprężarki przy jednoczesnym uszkodzenia sprzęgła.

Jak dobrać sprzęgło sprężarki kompresora?

Jeśli za niesprawność sprężarki klimatyzacji odpowiada jej sprzęgło, to trzeba je wymienić na nowe. Problemem jest jednak właściwy dobór sprzęgła sprężarki. Wynika to przede wszystkim z szerokiej gamy sprężarek stosowanych na rynku. Pozornie dwa identyczne samochody, w tej samej wersji silnikowej i z tego samego rocznika, mogą mieć inne kompresory klimatyzacji. Dlatego w przypadku wielu modeli samochodów nie zawsze da się ocenić na odległość, jaka sprężarka klimatyzacji jest zamontowana w samochodzie.

Powyższe kompresory marki Sanden, mogą być  w całości wymiennie stosowane w różnych autach z grupy Peugeot/Citroen. Ale nie można wymieniać między tymi kompresorami samych sprzęgieł, bo mają one inną budowę.   

Optymalne rozwiązanie to demontaż kompresora i dostarczenie go do fachowców. Można też zdemontować same sprzęgło, co obniży koszty montażu. Kupowanie części w ciemno przez internet to już z kolei loteria. Jeśli są problemy z demontażem sprężarki lub samego sprzęgła, fachowcy z Regeneruj.pl dobierają sprzęgło po numerze sprężarki klimatyzacji lub ewentualnie po numerze VIN auta, wykorzystując przy tym jednak przede wszystkim swoje doświadczenie, bo często same numery nie wystarczą. Jeśli dane sprzęgło jest już niedostępne w sprzedaży, istnieje możliwość regeneracji sprzęgła kompresora klimatyzacji.

Po lewej sprzęgło zrywalne, po prawej sprzęgło elektromagnetyczne.

Różnic w sprężarkach klimatyzacji jest bowiem wiele. Podstawowa to rodzaj sprzęgła – elektromagnetyczne lub zrywalne. Sprężarka ze sprzęgłem elektromagnetycznym posiada cewkę elektromagnetyczną, która wytwarzając pole magnetyczne sprawia, że koło pasowe jest dociskane do płytki sprężystej, a ruch obrotowy koła przenoszony jest na wałek sprężarki.

Według nr VIN samochodu do tego kompresora PSA mogą pasować 2 różne sprzęgła. W rzeczywistości tylko jedno z nich jest właściwe i może zastąpić to zużyte. 

Sprzęgło elektromagnetyczne można wymieniać w całości bądź koncertując się tylko  na zużytych elementach. Z kolei sprzęgło zrywalne w przypadku awarii musi być raczej wymienione w całości (kompletny zestaw wypada korzystniej pod względem ceny). Ale to nie koniec różnic. W tym samym modelu samochodu może być zamontowany kompresor, którego różnić będzie:

  1. głębokość osadzenia sprzęgła
  2. umiejscowienie zaworów
  3. rodzaj zaworów (sam zawór, albo zawór i cewka)
  4. umiejscowienie i średnice przewodów wejścia i wyjścia czynnika
  5. rodzaj wieloklinu (na wałku kompresora)
  6. sterowanie kompresorem (np. poprzez zawór lub zawór i cewkę)
  7. średnica koła pasowego
  8. ilość PK na pasku osprzętu (rowków)

Zobacz: Dlaczego klimatyzacja nie działa na postoju? Oto główne przyczyny

Sporym problemem nawet dla mechanika jest określenie rodzaju zastosowanego mocowania tarczy sprzęgła na wałku kompresora klimatyzacji. Dla przykładu we Fiatach Ducato z 3,0-litrowym dieslem stosowane są kompresory, w których sprzęgło wygląda identycznie, ale pracująca w nim tarcza sprzęgła występuje w trzech wersjach mocowania na wałku kompresora – z tuleją z pojedynczym klinem, z wieloklinem lub z wieloklinem z przerwą. Niestety także i w tym przypadku sama znajomość numeru VIN samochodu nie wystarczy, bo sprzęgło ma ten sam numer w katalogu ASO.

Fiat Ducato 3.0D posiada kompresor, w którym sprzęgło może mieć 3 różne wersje tarczy sprzęgła. W ASO kompresor występuje jednak zawsze tylko pod jednym numerem części, co utrudnia laikowi zamówienie sprzęgła.

Do tego niejednokrotnie okazuje się, że w tym samym modelu auta zamontowany będzie kompresor zupełnie innego producenta. Biorąc to wszystko pod uwagę dobór sprzęgła sprężarki klimatyzacji lepiej powierzyć specjalistom, bowiem po prostu obniży to finalnie koszty naprawy i skróci jej czas. Poniżej umieszczamy wyszukiwarkę, w której można precyzyjnie określić i zamówić właściwe sprzęgło kompresora do danego egzemplarza auta.

Artykuł powstał we współpracy z polską firmą usługową Regeneruj.pl zajmującą się regeneracją i sprzedażą części samochodowych

8
Dodaj komentarz

avatar
4 Comment threads
4 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
7 Comment authors
KarolDaily DriverArturAndrzejfryzjer Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Karol
Gość
Karol

Astra J 1.4T 140 km i nie ma możliwości regeneracji. Dlaczego?

Artur
Gość
Artur

Dzień dobry mam taki problem klimatyzacja działa mi tylko powyżej 2tyś obrotów,czy padł mi kompresor fiesta 1,25 82kw 2009r może ktoś pomóc zawór rozprężny wymieniony i nic

fryzjer
Gość
fryzjer

A da się naprawić sprzęgło? Mam amerykańskiego Chevy i nie mogę dostać zamiennika.

Kamil
Gość
Kamil

Czyli jest szansa ze jesli kompresor klimatyzacji nie działa to nie trzeba go naprawiać całego lub wymienic tylko wymienić sprzęgło? A co jeszcze może się popsuć w kompresprze? Klima nie chłodzi więc coś się napewno popsypało. Audi A3 2006 1.6 benzyna 102 KM

maciej
Gość
maciej

Stary to może być milion rzeczy. Może jakiś przegryziony przewód albo czujnik. Jakie omasz objawy?

Andrzej
Gość
Andrzej

Podepnę się do tematu, seat leon 1, czynnik jest, klima szczelna, objawy to raz przy pierwszym w dzień odpaleniu pięknie chłodzi, po przejechaniu około 20 km, chłodzenie powoli zanika. Dalej już nie chłodzi.

Aktualności