REKLAMA

Dlaczego klimatyzacja nie działa w trakcie jazdy?

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: DailyDriver.pl · Dodane: 29 kwietnia 2022
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Klimatyzacja nie działa podczas jazdy? Kompresor wyłącza się na wysokich obrotach? Przyczyna tego problemu nie zawsze skupia się wokół samej klimatyzacji i jej kompresora. Wręcz przeciwnie, winny może być element nie związany z układem klimatyzacji.

Sprawność układu klimatyzacji na wpływ na komfort i bezpieczeństwo jazdy. Jeśli klimatyzacja nie działa w trakcie jazdy, to szukając przyczyn tego problemu, należy skupić się na kilku obszarach. A do tego dokładnie określi moment, kiedy przestaje ona nie działa. Zdarza się, że klimatyzacja przestaje działać w trakcie jazdy, albo działa tylko na postoju, a wyłącza się w czasie jazdy. Bywa, że klimatyzacja działa (bo sprężarka pracuje), ale nie chłodzi. Dlaczego? Specjaliści z Regeneruj.pl, którzy zajmują się naprawą klimatyzacji, pomogli nam wyjaśnić dla Was ten problem.

Klimatyzacja nie działa przy wysokiej temperaturze

Jeśli klimatyzacja działa na postoju, ale w trakcie jazdy z wyższymi obrotami przestaje chłodzić, to przyczyn tego stanu może być wiele. W zakresie układu klimatyzacji może być to np. zawilgocenie czynnika. Zamarzająca w trakcie jazdy woda, na skutek wydajnego działania klimatyzacji, tworzy kryształy, które ograniczają przepływ czynnika. Wzrasta ciśnienie w układzie, co powoduje wyłączenie kompresora klimatyzacji. Gdy auto się zatrzymuje wysoka temperatura topi lód i klimatyzacja zaczyna chłodzić, ale w trakcie jazdy, kiedy wzrasta wydajność układu i spada temperatura czynnika, ponownie tworzą się w nim kryształki lodu, które znowu doprowadzają do zatoru, wzrostu ciśnienia w układzie i wyłączenia kompresora.

Osuszacz klimatyzacji to miejsce, w którym gromadzi się wilgoć oraz opiłki sprężarki, które mogą ograniczać przepływ czynnika w układzie. Dlatego należy go wymieniać średnio co 2 lata. 

Podobny problem może powodować niedrożny osuszacz, w którym gromadzi się nie tylko wilgoć, ale także opiłki metalu z kompresora. Sprzyja to tworzeniu zatorów, które podnoszą ciśnienie w układzie i doprowadzają do wyłączenia się kompresora. Rozwiązaniem jest wymiana osuszacza na nowy, niestety dostęp do niego jest często utrudniony. Zamarzająca woda może także gromadzić się w parowniku, co także będzie doprowadzać do podnoszenia ciśnienia w układzie i wyłączania się kompresora klimatyzacji w trakcie jazdy.

Jeśli parownik ma ograniczoną drożność, może powodować to wzrost ciśnienia w układzie, który wykryty przez presostat, spowoduje wyłącznie kompresora klimatyzacji.

Problem może także stanowić niesprawny zawór rozprężny. Jeśli jest niedrożny bądź zblokowany w pozycji zamkniętej, to będzie powodował szybki wzrost ciśnienia i temperatury w układzie, zwłaszcza w trakcie jazdy z wyższymi obrotami, kiedy to zacznie spadać smarowanie kompresora a tym samym zacznie się on przegrzewać i zostanie wyłączony.

Zawór rozprężny powinien być czyszczony lub wymieniany przy każdej wymianie sprężarki. Z kolei dysza dławiąca musi być zawsze wymieniana na nową.

Ale nawet gdy zawór zablokuje się w pozycji otwartej (lub częściowo otwartej), także przyczyni się do przegrzewania a nawet zatarcie sprężarki, z uwagi na to, że będzie ona pracować na mocno rozrzedzonym oleju (brak przemiany fazowej czynnika), a sam czynnik nie będzie w stanie w takiej postaci schładzać (smarować) wydajnie kompresora. Trzeba pamiętać, że jeśli zaistniała potrzeba wymiany kompresora, zawsze należy dokładnie oczyścić zawór rozprężny, a jeśli jest to niemożliwe, wymienić go na nowy. Z kolei dysza dławiąca zawsze musi być wymieniana na nową.

Klimatyzacja nie działa na wysokich obrotach

Niewielu kierowców zdaje sobie sprawę z tego, że klimatyzacja przestają działać w trakcie jazdy w wyniku celowego wyłączenia sprężarki klimatyzacji przez komputer auta. Powodem jest przeciążenie układu napędowego czy instalacji elektrycznej. W momencie kiedy rosną obroty silnika i jego obciążenie, rośnie też temperatura silnika, dlatego aby go schłodzić, sterownik wyłącza elementy, które dodatkowo zwiększają obciążenie jednostki napędowej, w tym np. klimatyzację. W takim przypadku wina leży najczęściej po stronie niesprawnego układu chłodzenia silnika (np. termostat, chłodnica, brak płynu chłodniczego itd.).

Zbyt duży spadek mocy silnika także bywa powodem wyłączenia sprężarki przez sterownik. Niesprawna turbosprężarka, zły skład stechiometryczny mieszanki paliwowej, a nawet spadek kompresji przyczyniają się do obniżenia mocy silnika, który może sprowokować sterownik silnika do wyłączenia sprężarki, aby odciążyć jednostkę napędową. Podobnie jak i niesprawna przepustnica czy przepływomierz.

Akumulator a klimatyzacja

Ciekawostką jest fakt, że problemy z działaniem klimatyzacji czasem powoduje niedoładowany akumulator. Jak przekonują fachowcy z Regeneruj.pl im nowocześniejsze auto, tym większe wymagania stawiane instalacji elektrycznej samochodu. Aby zachować działanie najważniejszych układów auta, komputer potrafi wyłączyć np. działanie klimatyzacji. Z naszego doświadczenie wynika, że niedoładowany akumulator w takich samochodach jak np. Skoda Superb III czy Alfa Romeo Giulia powoduje, że komputer nie pozwala na uruchomienie silnika z uwagi na to, że choć sam motor by odpalił, to za słaby akumulator mógłby uniemożliwić działanie pokładowych systemów pojazdu, w tym np. systemów bezpieczeństwa.

Uszkodzony kompresor – naprawa lub wymiana na nowy

Oczywiście trzeba mieć na uwadze, że jeśli klimatyzacja nie działa w trakcie jazdy, to winny może być po prostu zużyty lub uszkodzony kompresor klimatyzacji. Zakres potencjalnych usterek jest szeroki: nieprawidłowa praca zaworu sterującego w kompresorze (np. na skutek zalania olejem), uszkodzone sprzęgło sprężarki, spalona cewka albo po prostu zatarty kompresor. W takim przypadku w grę wchodzi albo wymiana kompresora na nowy, albo jego naprawa. W zależności od skali uszkodzeń, można wymienić tylko uszkodzone elementy (zawór, sprzęgło itd.) albo poddać cały kompresor kompleksowej regeneracji. Nowa sprężarka klimatyzacji kosztuje od 1300 do 5000 zł w zależności od modelu auta, pełna regeneracja od 700 do 900 zł. Szczegółowy cennik kompresorów i ich naprawy do konkretnego auta znajdziecie w poniższej wyszukiwarce:

Artykuł powstał we współpracy z polską firmą usługową Regeneruj.pl zajmującą się naprawą podzespołów i sprzedażą nowych części samochodowych

5
Dodaj komentarz

avatar
4 Comment threads
1 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
5 Comment authors
BogusławPawelDaily DriverMarekJulek Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Bogusław
Gość
Bogusław

na postoju dziala 11,5 bara ruszam ,30 sek i sie wylancza spada do 950KPA ,klima swieżo nabita ,zawór rozprężny nówka co robić?pózniej wraca do 11,5 i znów chwile działa

Pawel
Gość
Pawel

U mnje mam wrzenie ze kompresor jakby huczy. Moze go cos przeciazac? Da sie sprawdzic czy to kompresor albk cos innego?

Marek
Gość
Marek

u mnie klimatyzacja nie działa na postoju ale w trakcje jazdy tylko troche sie to poprawia. Chłodzi ale nie tak mocno jak rok temu. Co to moze oznaczać?

Julek
Gość
Julek

U mnie zawor rozprezny. Na szczescie dojscie latwe i sam zrobilem

Aktualności