Honda Accord VII generacji trafiła do nas na coroczny przegląd. Ile kosztuje wymiana oleju i filtrów w silniku Hondy 2.0 i-VTEC 156 KM z serii R20? Czy faktycznie w tych jednostkach napędowych to wszystko co się naprawia?
Utarło się przekonanie, że Honda Accord VII to auta trwałe i bezawaryjne. Popularne opinie na jej temat faktycznie pokrywają się też z doświadczeniami naszych mechaników. Zwłaszcza, jeśli Accord posiada benzynowy motor 2.0 i-VTEC z serii R20. Ma on moc 156 KM, generuje 192 Nm przy 4100 obr./min i nie przysparza raczej kłopotów. Dlatego najczęściej wymaga on tylko okresowej wymiany oleju silnikowego i filtrów. Choć czasem, trzeba i mu poświęcić nieco więcej uwagi.
Silnik 2.0 i-VTEC R20
Hondy mają to do siebie, że należą do drogich aut na rynku pojazdów używanych. Przekłada się to jednak na niskie koszty eksploatacji, bowiem cena idzie tu w parze z jakością. Co prawda ponarzekać można na zabezpieczenie antykorozyjne nadwozia, ale mechanicznie te auta wytrzymują ogromne przebiegi. Dobrym przykładem jest tu silnik Hondy 2.0 i-VTEC z serii R20, będący mocno zmodernizowaną konstrukcją K20.
Ma pojedynczy wałek rozrządu (a nie podwójne DOHC jak w K20), do tego rozrząd oparty na łańcuchu oraz, co bardzo ważne, wielopunktowy wtrysk paliwa. Dzięki temu ostatniemu po pierwsze można przejść na zasilanie gazem LPG, a po drugie nagar w silniku to temat mu zupełnie obcy. W rezultacie takie problemy jak zapieczone pierścienie, spalanie stukowe czy zjawisko LSPI są mu obce. Podobnie jak pękające tłoki, będące zmorą downsizingu, a które są następstwem nagaru produkowanego przez wtrysk bezpośredni benzyny.
Okresowa regulacja luzu zaworowego
Trzeba jednak mieć na uwadze, że silnik 2.0 i-VTEC wymaga m.in. okresowej regulacji luzu zaworowego. Według Hondy luz ten powinien być kasowany co 60 tysięcy km, ale auta eksploatowane na gazie LPG powinny skrócić ten interwał nawet do 20-30 tys. km. Nie jest to nic trudnego, ale wymaga dodatkowych nakładów pracy.
Zdarza się też, że silnik 2.0 i-VTEC może pobierać olej, ale wiele zależy od eksploatacji. Jeśli motor nie był przesadnie kręcony zanim nie osiągnął temperatury roboczej, a interwały olejowe, rozszerzone dodatkowo o płukankę do silnika, były regularnie wykonywane co 10-15 tys. km, to w zasadzie problem nie występuje. Wbrew pozorom, to jakiej lepkości olej jest stosowany nie ma wielkiego wpływu, bo producent dopuszcza szerokie spektrum olejów, a użytkownicy nawet tych „wodnistych” z serii 0W-20 nie miewają problemów z nadmiernym poborem oleju.
Jaki olej do Hondy Accord VIII 2.0 i-VTEC R20?
Prawda jest taka, że większość prac przy silniku skupia się wokół okresowej wymiany oleju, filtrów i świec zapłonowych. W przypadku jednostki 2.0 i-VTEC R20 należy pamiętać, że producent zaleca olej 0W-20, ale dopuszcza przy tym nawet olej 5W-40. To ciekawe, bowiem są to diametralnie różne oleje o bardzo odmiennej lepkości wysokotemperaturowej HTHS. Trzeba jednak pamiętać, że auta są eksploatowane w różnych warunkach atmosferycznych, stąd lepsze silniki mają zdecydowanie bardziej wszechstronne zastosowanie, a przez to też możliwość dopasowania oleju do danego klimatu.
Oprócz oleju, niezbędna jest też wymiana jego filtra, którą warto rozszerzyć o filtr powietrza. Dla właściwej pracy silnika, okresowo warto wymienić świece, które wyraźnie poprawią kulturę pracy jednostki napędowej i wydłużą jej żywotność. Niepełne spalanie mieszanki paliwowo-powietrznej, prowadzi m.in. do tego, że pojawia się nagar w silniku, a ten może z kolei spowodować zapychanie odmy czy nawet doprowadzić w dłuższej perspektywie czasowej do zapieczenia nagarem pierścieni tłokowych.
Zobacz: Jaki preparat na zapieczone pierścienie?
gdzie macie warsztat?