Auto nie odpala po wymianie wtryskiwaczy? Komputer wykrywa za niskie jest ciśnienie paliwa? Wbrew pozorom przyczyna problemu może być prozaiczna. Pokażemy Wam na przykładzie znanego silnika 1.6 HDi i 1.6 TDCi, co może uniemożliwiać odpalanie silnika i jak sobie z tym poradzić.
Awaria wtryskiwaczy paliwa w silniku 1.6 TDCi (inaczej 1.6 HDi) sprawiła, że do naszego warsztatu przyjechała laweta z Fordem C-MAX. Sytuacja była poważna, bo oprócz tego, że potrzebna była regeneracja wtryskiwaczy z uwagi na uszkodzenie cewek w 3 z 4 z nich, to jeszcze silnik nie chciał odpalić po ich montażu. Pojawiło się przypuszczenie, że być może to pompa wtryskowa opiłkuje i po prostu wymaga już wymiany lub naprawy, ale na szczęście przyczyna była bardziej trywialna.
Silnik nie odpala po wymianie wtryskiwacz – błąd P9991
Trzeba pamiętać o tym, że w naszym przypadku naprawa wtryskiwaczy była kompleksowa, bowiem właściciel pojazdu podejrzewał, że winne problemów było tzw. chrzczone paliwo. Z tego powodu spuszczone zostało całe paliwo z baku i z przewodów paliowych. Skontrolowany został też m.in. filtr paliwa na obecność opiłków metalu, a ostatecznie też pompa wtryskowa. Po złożeniu układu wtryskowego, silnik nie chciał jednak odpalić. Było to o tyle dziwne, bowiem przed wymianą wtryskiwaczy, motor normalnie odpalał, mimo że wtryski były niesprawne.
Zobacz: Pompowtryskiwacze Siemens – regeneracja, naprawa, wymiana
Po podłączeniu do komputera diagnostycznego okazało się, że jest problem ze zbyt niskim ciśnieniem, co uniemożliwia rozruch silnika. Kod błędu P2291 oznacza m.in. zbyt wolne narastanie ciśnienia w szynie wtryskiwaczy podczas uruchamiania jednostki napędowej. Przyczyn takiego stanu rzeczy może być wiele – uszkodzony regulator ciśnienia, pompa wtryskowa albo niesprawne wtryskiwacze. Do tego różnego rodzaju awarie czujników jak chociażby czujnika na szynie wtryskowej. Ale w tym przypadku na szczęście wszystko było sprawne. Dlaczego zatem silnik nie chciał odpalić po wymianie wtryskiwaczy?
Odpalanie na plaka?
W przypadku tego silnika, gdy zostanie spuszczone paliwo z baku, trzeba pamiętać o tym, że układ będzie wymagał dłuższego czasu, zanim paliwo trafi do silnika. Dlatego z początku motor nie będzie chciał zapalić, jeśli przewody paliwowe zostały oczyszczone z paliwa. W takim przypadku wielu mechaników próbuje odpalić silnik z plaka, czyli za pomocą znanego preparatu czyszczącego.
Zobacz: Płukanka do silnika – jak ją stosować?
Chociaż nie jest to książkowa porada, i może teoretycznie uszkodzić układ paliwowy (ale naprawdę w skrajnych przypadkach, raczej się z tym nie spotkaliśmy) to trzeba przyznać, że się sprawdza. W naszym przypadku potrzeba było jednak sporej ilości tego preparatu, aby motor w końcu zaciągnął paliwo, ale udało się. Gdy paliwo trafi już do pompy, silnik będzie normalnie odpalał. Pamiętajcie jednak o wykonaniu adaptacji wtrysków, także tej dynamicznej. Więcej o niej niebawem.
Zobacz: Opiłkująca pompa wtryskowa w silniku 1.6 HDi i 1.6 TDCi?
Powiązane artykuły:
- Awaria systemu AdBlue to poważny problem! Koszty naprawy są wysokie
- Silnik 1.5 TSI ma system ACT, który wyłącza 2 cylindry!…
- Pompowtryskiwacze Siemens – regeneracja, naprawa, wymiana
- Opiłkująca pompa wtryskowa w silniku 1.6 HDi i 1.6 TDCi?
- Jeden pompowtryskiwacz nie działa – dlaczego silnik nie odpala?
Dobry tekst więcej takivh