REKLAMA

Nowa Dacia Spring – skromna moc, osiągi, zasięg i cena?

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Dacia · Dodane: 17 kwietnia 2024
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Nowa elektryczna Dacia Spring ma skromne osiągi i zasięg, ale cena bazowa wygląda atrakcyjnie. Jeśli dodać do niej dofinansowanie, to okaże się, że to najtańsze elektryczne auto w Polsce. Czy klientów nie zniechęci słaba moc ładowania i proste wyposażenie?

Model Spring, wprowadzony w 2021 roku, sprzedał się w liczbie ponad 140 tysięcy sztuk od swojego debiutu w Europie. Ale rekordowy okazał się dopiero 2023 rok. Koncern sprzedała na całym świecie 61 803 samochody – o 26,4% więcej w porównaniu z 2022 rokiem. Spring jest trzecim najlepiej sprzedającym się samochodem elektrycznym na rynku klientów indywidualnych w Europie i zdecydowanie przyczynia się do upowszechnienia pojazdów elektrycznych. Na polskim rynku Spring uplasował się w 2023 roku na piątym miejscu wśród samochodów elektrycznych  w sprzedaży do klientów indywidualnych.

Dacia Spring – mocniejszy silnik, większy zasieg

Nowa, mocniejsza jednostka napędowa Dacii generująca 65 KM/48 kW nie zapewnia oszałamiających osiągów, do których przyzwyczaiły nas już inne auta elektryczne. Przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie prawie 14 sekund. Do tego nadal dostępna jest jeszcze słabsza, Dacia Spring Essential, która napędzana 45-konnym silnikiem rozpędzą się od 0 do 100 km/h w czasie prawie 20 sekund. Jak na XXI wiek to raczej bardzo skromne wartości. Tym bardziej, że niezależnie od wersji prędkość maksymalna Dacii Spring to tylko 125 km/h.

Zobacz: Test MG ZS 1.0 T-GDi

Trzeba pamiętać jednak o tym, że jest to model, który ma przede wszystkim popularyzować elektromobilność, a w co dziennym ruchu miejskim nawet takie osiągi powinny wystarczyć. Poza miasto i tak raczej tym autem kierowcy nie będą na ten moment zbyt często się wybierać, bowiem zasięg na poziomie 225 km jest skromny. Jest to oczywiście efekt niewielkiej baterii o pojemności zaledwie 26,8 kWh. Do miasta wystarczy, w trasie przy tak słabej infrastrukturze jak ta w Polsce, będzie to kłopot. Tym bardziej, że moc ładowania prądem stałym DC to tylko 30 kW (dostępne za dodatkową dopłatą 2750 zł).

Dacia Spring ładować można maksymalnie mocą 30 kW korzystając z prądu stałego DC. Sęk w tym, że jest to opcja dodatkowo płatna. W standardzie ładowanie AC 7,4 kW. 

Ale Dacia naprawdę zrobiła wszystko, aby mimo tej niewielkiej baterii auto uzyskało tak duży zasięg. Oprócz ograniczenia mocy silników, zredukowała też masę pojazdu. Ważąc 984 kg w najwyższej wersji wyposażeniowej Extreme, nowa Dacia Spring jest jedynym w 100% elektrycznym samochodem w Europie ważącym poniżej jednej tony. W porównaniu z poprzednią wersją masa dla tego samego poziomu wyposażenia wzrosła zaledwie o 6 kg (czyli o 0,6%), pomimo licznych nowych systemów wspomagania prowadzenia, wymaganych obowiązującymi przepisami, a także ulepszonego wykończenia i montowanego w standardzie wyposażenia. Tak niska masa w połączeniu z wysoką efektywnością zespołu napędowego nowego Springa przekłada się na rekordowo niskie (zdaniem Dacii) zużycie energii, poniżej 14,6 kWh/100 km, zmniejszające koszty użytkowania auta.

Dacia Spring i jej cena

A teraz najważniejsze czyli ceny. Nowa Dacia Spring kosztuje 76 900 zł. W cenie tej są 14-calowe felgi stalowe, centralny zamek, tempomat,  elektrycznie sterowane przednie szyby, komputer pokładowy, wspomaganie kierownicy, tylne czujniki parkowania i pakiet asystentów jazdy.

Jest też prosty system multimedialny i 2-głośnikowy zestaw audio. Nie ma jednak klimatyzacji, która dostępna jest w kolejnej wersji Expression za 86 000 zł ( z mocniejszym silnikiem 65 KM). Topowa wersja Extreme kosztuje 96 000 zł. Dla firm będzie to bardzo ciekawy kąsek, biorąc pod uwagę dotacje na jej zakup. Czy przekona jednak Kowalskiego?

Zobacz: Nowa Dacia Duster III wyceniona! Cennik na 2024 rok opublikowany

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Aktualności