REKLAMA

Nowy silnik 1.2 PureTech – miękka hybryda z dodatkową funkcją BOOST

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Peugeot · Dodane: 18 lutego 2023
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Peugeot 3008 i 5008 z 2024 roku otrzymały odświeżony silnik 1.2 PureTech o mocy 136 KM, który został przekształcony w miękką hybrydę. Nowa turbosprężarka o zmiennej geometrii łopatek, łańcuch rozrządu zamiast paska oraz zmieniony cykl pracy silnika, a do tego silnik elektryczny wbudowany w nową dwusprzęgłową skrzynię biegów – oto największe nowości, które mają m.in. zmniejszyć zużycie paliwa i poprawić osiągi.

Peugeot 3008 i 5008 2024 jako pierwsze otrzymały odświeżony silnik 1.2 PureTech o mocy 136 KM, który został opracowany w zasadzie od podstaw. Jedną z najważniejszych zmian jest zastosowanie turbosprężarki o zmiennej geometrii łopatek oraz fakt, że silnik pracuje w cyklu Millera. Na czym to polega? Zawór dolotowy pozostaje otwarty znacznie dłużej niż w standardowym silniku. Zwiększone ciśnienie w dolocie w połączeniu z przesuniętym cyklem właściwego sprężania sprawia, że silnik uzyskuje wyższą moc przy zużyciu mniejszej ilości energii. Dzięki temu Peugeot 3008 i 5008 z nowym silnikiem mają niższe zużycie paliwa, co pomaga w osiągnięciu niższych emisji CO2. Nowością jest także łańcuch rozrządu, który zastąpił problematyczny pasek rozrządu w zwykłej wersji silnika 1.2 PureTech.

1.2 PureTech z dodatkowym silnikiem elektrycznym

Nowy silnik 1.2 PureTech jest również miękką hybrydą, co oznacza, że posiada małą jednostkę elektryczną o mocy blisko 29 KM i 55 Nm, która może wspomagać samochód w poruszaniu się w określonym zakresie prędkości bez użycia silnika spalinowego. Jest to możliwe na przykład przy stałej jeździe z niską prędkością, a także podczas tzw. żeglowania (do 145 km/h). Energia jest gromadzona w akumulatorze o pojemności 432 Wh (całkowita pojemność 898 Wh), umieszczonym pod przednim, lewym fotelem. Auto korzysta z instalacji 48V.

Dwusprzęgłowa skrzynia biegów e-DCS6 ma wbudowany silnik elektryczny, który pozwala na jazdę czysto elektryczną przy niewielkich prędkościach, głównie w korkach. 

Podczas przyspieszania z niskich obrotów silnika spalinowego, silnik elektryczny zapewnia dodatkowy moment obrotowy w postaci chwilowego „boostu”, co pozwala uniknąć redukcji biegów i zapewnić lepszy komfort oraz większą dynamikę jazdy. Przy szybkim naciśnięciu pedału gazu, silnik elektryczny dostarcza chwilowo dodatkowe 9 kW (około 12 KM) mocy.

Nowa dwusprzęgłowa skrzynia biegów

W systemie PEUGEOT Hybrid 48 V, silnik spalinowy współpracuje z nową, zelektryfikowaną skrzynią biegów e-DCS6. Przekładnia ta, zaprojektowana specjalnie na potrzeby napędów hybrydowych, to 6-stopniowa, dwusprzęgłowa skrzynia z ciągłym przenoszeniem momentu obrotowego. W obudowie skrzyni biegów umieszczono silnik elektryczny, falownik i moduł sterowania, co pozwoliło na zoptymalizowanie gabarytów i masy całego zespołu napędowego oraz zapewnienie doskonałych parametrów pracy podczas jazdy.

Zużycie paliwa

Peugeot twierdzi, że nowy silnik pozwoli na zmniejszenie zużycia paliwa nawet o 2,5 litra w mieście oraz o 0,7 litra na trasie, natomiast na autostradzie spalanie się nie zmieni. Emisja CO2 spadła nastomiast o 20 g/km. Nowy silnik zostanie wprowadzony również do innych samochodów Peugeot oraz pozostałych marek wchodzących w skład grupy Stellantis, takich jak Citroen czy DS, a także do spalinowej wersji Jeepa Avengera.

Zobacz: Kia wprowadza nowy silnik 1.5 T-GDi 160 KM! Wyższa moc, niższe spalanie!

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Aktualności