REKLAMA

Reflektory matrycowe Porsche HD – budowa, zasada działania i funkcje

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Porsche · Dodane: 20 lutego 2023
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Nowe reflektory Porsche wykorzystują technologię matrycową HD o wysokiej rozdzielczości, która opiera się na chipie, łączącym ponad 16 tysięcy mikrodiod LED. Ta innowacyjna technologia zapewnia oświetlenie dwukrotnie jaśniejsze niż poprzednie rozwiązania. Oto budowa i najważniejsze funkcje jakie mają nowe reflektory matrycowe HD Porsche.

Porsche opracowało nową technologię matrycową HD o wysokiej rozdzielczości, która wykorzystuje chip łączący ponad 16 tysięcy indywidualnie sterowanych mikrodiod LED. Każdy reflektor wykorzystuje dwa takie chipy, a na jeden samochód przypada cztery reflektory. Dzięki temu reflektory z matrycową wiązką HD oferują oświetlenie o dwukrotnie większej jasności niż poprzednie rozwiązania, a przy tym mają czterokrotnie większą powierzchnię. Technologia została stworzona we współpracy z partnerami innowacji.

Porsche matrycowe HD

Nowa technologia oświetleniowa Porsche cechuje się wysoką elastycznością działania, umożliwiając realizację innowacyjnych funkcji, takich jak doświetlenie pasa ruchu, iluminacja stref robót drogowych i adaptacyjne światła drogowe na autostradach. Reflektory matrycowe HD oferują oświetlenie o wysokiej rozdzielczości na dystansie do 600 m przed autem oraz funkcję nieoślepiających świateł drogowych, co zapobiega oślepianiu kierowców z naprzeciwka. Technologia ta jest również efektywna energetycznie, ponieważ aktywuje tylko te piksele, które są faktycznie potrzebne, zużywając mniej energii niż inne systemy o wysokiej rozdzielczości przy zachowaniu takiej samej ilości światła.

Zobacz: Kiedy maglownica nadaje się do wymiany? Objawy, naprawa i regeneracja

Najnowsze reflektory Porsche posiadają czteropunktowe światła do jazdy dziennej i statyczne światła doświetlające zakręty, a także dwa nowe moduły matrycowe HD i dwa dwufunkcyjne moduły dla dodatkowego oświetlenia i świateł pomocniczych. Charakterystyczne dla marki wzornictwo tworzą cztery główne źródła światła. Nowe reflektory wykorzystują technologię matrycową HD, która oprócz wysokiej funkcjonalności, wyróżnia się estetyką – typowa dla Porsche czteropunktowa sygnatura jest widoczna także po zmroku. Reflektory te będą wprowadzane sukcesywnie w różnych liniach modelowych, a firma złożyła ponad 25 zgłoszeń patentowych na innowacyjne rozwiązania.

Budowa i zasada działania reflektorów Porsche HD

W celu pogodzenia różnych wymagań, nowa technologia oświetleniowa została podzielona na cztery jednostki przypadające na każdy reflektor, aby zapewnić jednorodne i mocne oświetlenie. Porsche zdecydowało się na LED-ową technologię matrycową HD z 16 384 pikselami na jeden moduł, a design reflektora ma wyrazistą strukturę i tworzy charakterystyczne czteropunktowe wzornictwo. Dwa górne, dwufunkcyjne moduły odpowiadają za oświetlenie dodatkowe oraz pomocnicze światła drogowe. Porsche przeprowadziło symulacje przedprojektowe, aby przeanalizować, który projekt najlepiej spełniłby wymagania klientów i techniczne, a w procesie rozwoju reflektorów zgłoszono ponad 25 patentów na innowacyjne rozwiązania.

Nowa technologia matrycowa HD składa się z dwóch dolnych jednostek świetlnych, z identycznymi matrycami LED i zintegrowanymi sterownikami LED (ASIC). Każda matryca ma wymiary 12,8 na 3,2 milimetra i generuje strumień światła o bardzo wysokiej rozdzielczości. Sterownik systemowy odpowiada za aktywację i sterowanie jasnością każdej z 16 384 pojedynczych diod elektroluminescencyjnych w 1024 etapach. Dwa moduły HD wykorzystują różne soczewki, każda z szlifowanym szkłem optycznym.

Zobacz: Zmatowiałe reflektory – polerowanie czy wymiana na nowe?

Soczewki w reflektorze oferują różne kąty oświetlenia. Soczewka „oświetleniowa” zewnętrznego modułu matrycowego HD emituje strumień o kątach widzenia 40 stopni w płaszczyźnie poziomej i 10 stopni w płaszczyźnie pionowej. Teleobiektyw wewnętrznego modułu HD o nazwie „Performance” emituje strumień o kątach widzenia 20 i 5 stopni odpowiednio, oferując mniejszą szerokość, ale większą intensywność oświetlenia. Strumienie emitowane przez oba moduły pokrywają się w środkowej części wiązki, zapewniając szeroki zakres oświetlenia z dużą intensywnością w centralnej części. Warto wiedzieć, że nowe reflektory Porsche emitują strumień świetlny o wartości ponad 1400 lumenów.

Nowe funkcje reflektorów matrycowych

Nowe lampy umożliwiają przede wszystkim stałą jazdę nocą na tzw. długich światłach bez ryzyka oślepiania innych kierowców. Jeśli kamera wykryje pojazd jadący z przodu lub z naprzeciwka, pomocnicze światła drogowe zostają wyłączone, a piksele przynależne do modułów HD są selektywnie maskowane. Dzięki temu energia zostaje przekształcona w pomocnicze, funkcjonalne oświetlenie HD, które wykorzystuje pełną szerokość dostępnego oświetlenia HD.

Reflektory matrycowe Porsche HD i wycinanie aut z ich wiązki światła.

Reflektory wykorzystują tę energię do zoptymalizowania działania nieoślepiających świateł drogowych i poprawienia widoczności, jednocześnie unikając oślepiania innych kierowców. Po włączeniu funkcji nieoślepiania, ilość światła pochodzącego z modułów matrycowych HD na prawo i lewo od wycinka zostaje podwojona, co prowadzi do znacznego rozjaśnienia pozostałego obszaru strumienia świateł drogowych.

Oto tzw. świetlny dywan jaki emitują reflektory matrycowe Porsche HD

Ciekawostką jest też tzw. świetlny dywan. Funkcja ta zapewnia lepsze oświetlenie pasa ruchu za sprawą obszaru, który jaśnieje między oznaczeniami poziomymi, bez względu na pozycję samochodu na pasie. Tworzy to złudzenie podróżowania po białym dywanie. Funkcja ta działa tylko na autostradach i drogach szybkiego ruchu, umożliwiając wcześniejsze wykrycie niebezpiecznych obiektów i ograniczając zajeżdżanie drogi przez kierowców zmieniających pas. Przy celowej zmianie pasa, świetlny dywan zostaje na krótko poszerzony, a następnie jaśniej oświetlony pozostaje tylko nowo zajęty pas.

System sterowania oświetleniem w reflektorach matrycowych Porsche HD na autostradach i drogach szybkiego ruchu zapewnia optymalne oświetlenie pasa ruchu oraz dopasowuje rozkład światła do aktualnych warunków. Dodatkowo, oświetlenie sąsiedniej jezdni jest ograniczone, aby uniknąć oślepiania kierowców jadących z przeciwka. W przypadku robót drogowych lub zwężenia drogi, system automatycznie zmniejsza szerokość strumienia świetlnego do rozmiaru pojazdu (wraz z lusterkami) dla lepszego oświetlenia własnego pasa ruchu. To pomaga kierowcy lepiej ocenić pozycję pojazdu na wąskim pasie, ułatwia manewry wyprzedzania i poprawia bezpieczeństwo drogowe poprzez zmniejszenie potrzeby korygowania toru jazdy i prędkości.

Zobacz: Reflektory, które pokazują na drodze informacje dla kierowcy

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Aktualności