REKLAMA

Wypadki drogowe w Majówkę – analiza

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: DailyDriver.pl · Dodane: 26 kwietnia 2024
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Majówka na drogach bezpieczniejsza niż się wydaje? Statystyki analizujące wypadki drogowe i ich liczbę dają powody do optymizmu. Oto komentarz ekspertów z Instytutu Transportu Samochodowego.

Długi majowy weekend to czas wypoczynku i jednocześnie wzmożonego ruchu na drogach. Cieplejsze dni sprzyjają aktywności motocyklistów, rowerzystów oraz pieszych i niestety przekraczaniu dozwolonych prędkości. Niemniej majówka, w statystykach bezpieczeństwa, nie odbiega w sposób szczególny od pozostałych weekendów a średnia liczba wypadków i ofiar jest nawet niższa – wynika z analiz Polskiego Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ITS.

Wypadki samochodowe w Majówkę

W tym roku długi majowy weekend może liczyć 5 dni, jeśli 2-ego maja będziemy na urlopie, lub aż 9 dni, jeśli łącznie weźmiemy 3 dni wolne od pracy. Część osób rozpocznie odpoczynek już w piątek, wyjeżdżając późnym popołudniem bądź wieczorem. Przedłużony weekend oznacza wzmożony ruch na większości dróg, szczególnie na trasach wyjazdowych z miast. Większe natężenie ruchu potęguje zaś ryzyko wypadków.

Zobacz: Gdzie w Polsce ma miejsce największa liczba wypadków samochodowych?

Choć w okresie wakacyjnym oraz w miesiącach charakteryzujących się dobrą słoneczną pogodą odnotowywanych jest więcej zdarzeń drogowych, to z danych Polskiego Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ITS (POBR) wynika, że majówka na drogach (pod względem bezpieczeństwa) nie różni się od pozostałych weekendów w roku kalendarzowym a średnia liczba wypadków i ofiar jest nawet niższa od średnich wartości dla wszystkich weekendów w latach 2018-2023.

Majówka (liczba dni) Wypadki Ofiary śmiertelne Ranni
Razem Kierujący Pasażerowie Piesi Razem Kierujący Pasażerowie Piesi
1-3.05.2019 (3 dni) 164 16 10 2 4 200 102 72 26
1-3.05.2020 (3 dni) 113 13 8 4 1 133 74 47 12
1-3.05.2021 (3 dni) 111 16 6 5 5 135 76 50 9
30.04, 1.05, 3.05.2022 (3 dni) 155 15 13 1 1 182 111 52 19
1-3.05.2023 (3 dni) 140 16 11 3 2 168 100 50 18
Razem 683 76 48 15 13 818 463 271 84
Majówka średnio na 1 dzień 46 5 3 1 1 55 31 18 6
Dni weekendowe 29436 3441 1940 760 741 35777 18947 12227 4572
Średnio w 1 dzień weekendowy 57 7 4 1 1 69 36 24 9

Tabela 1. Wypadki i ich ofiary w dniach 1-3 maja w Polsce w latach 2019-2023 Opracowanie: Polskie Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ITS na podstawie danych z Komendy Głównej Policji SEWiK

Należy zwrócić uwagę, że najwięcej wypadków w majówkę zdarza się podczas dobrych warunków atmosferycznych (75%), za dnia (83%) i przy suchej nawierzchni (80%). Większość z nich ma miejsce w obszarach zabudowanych (60%),  ale poza obszarami zabudowanymi (40%) są one znacznie poważniejsze w skutkach (20 ofiar śmiertelnych na każde 100 wypadków). Dla porównania w obszarach zabudowanych to 5 ofiar śmiertelnych na 100 wypadków. Ponadto większość zdarzeń drogowych wydarza się na drogach jednojezdniowych dwukierunkowych (83%). Z kolei do najcięższych w skutkach wypadków dochodzi nocą i z udziałem kierujących pod wpływem alkoholu (12 ofiar śmiertelne na 100 wypadków). W trakcie ostatnich pięciu majowych weekendów alkohol był przyczyną 11% wypadków, zaś nadmierna prędkość, czyli bolączka polskich dróg, była przyczyną 31% wypadków. Analizy wskazują także, że w długie majowe weekendy najwięcej ofiar stanowią kierowcy samochodów osobowych (50%), motocykliści (22%) oraz piesi (17%). Przy planowaniu wyjazdu należy pamiętać, że najtrudniejsze warunki i największe zagrożenie występuje zwykle w dzień poprzedzający weekend, czyli w piątek (średnio 76 wypadków)

– wylicza Anna Zielińska z POBR.

Zobacz: Jak często ofiarami wypadków drogowych w Polsce są dzieci?

Analiza statystyk wypadków drogowych podczas majówki w latach 2019-2023 pokazuje pewne istotne trendy. Liczba wypadków podczas tego okresu wahała się od 111 do 164, z najniższym wskaźnikiem w 2021 roku i najwyższym w 2019. Podobne wahania dotyczą liczby ofiar śmiertelnych – od 13 do 16. W danych możemy zauważyć też tendencję spadkową w liczbie wypadków i ofiar śmiertelnych od 2019 do 2021 roku, jednak w 2022 roku nastąpił ponowny wzrost, a następnie kolejny spadek. Jeśli chodzi o rozkład wypadków w poszczególnych grupach uczestników ruchu drogowego, to większość ofiar stanowią kierujący pojazdami, a następnie pasażerowie. Ranni piesi to stosunkowo niewielki odsetek – wynika z analiz POBR.

Majówki 2019-2023 Wypadki Ofiary śmiertelne Ranni Zabici na 100 wypadków
Razem 683 1 76 1 818 1 11
Zabudowany 409 0,6 22 0,29 476 0,58 5
Niezabudowany 274 0,4 54 0,71 342 0,42 20
Drogi krajowe 163 0,24 25 0,33 192 0,23 15
Drogi jednojezdniowe, dwukierunkowe 565 0,83 68 0,89 678 0,83 12
Dobre warunki atmosferyczne 514 0,75 56 0,74 610 0,75 11
Sucha nawierzchnia 549 0,8 57 0,75 657 0,8 10
Dzień, świt, zmrok 568 0,83 51 0,67 694 0,85 9
Noc 115 0,17 25 0,33 124 0,15 22
Alkohol kierującego 69 0,1 13 0,17 75 0,09 19
Alkohol pieszego 6 0,01 1 0,01 7 0,01 17
Alkohol ogółem 78 0,11 14 0,18 85 0,1 18
Prędkość 213 0,31 37 0,49 267 0,33 17
Piesi 92 0,13 13 0,17 84 0,1 14
Rowerzyści 104 0,15 4 0,05 91 0,11 4
Motocykliści 118 0,17 17 0,22 112 0,14 14
Sam. osobowe 549 0,8 38 0,5 466 0,57 7

Tabela 2. Struktura wypadków i ofiar w dniach 1-3 maja w Polsce w latach 2018-2023 *Dane sumaryczne z ostatnich pięciu lat Opracowanie: Polskie Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ITS na podstawie danych z Komendy Głównej Policji SEWiK

Zobacz: Jak zmniejszyć ryzyko wypadków z udziałem młodych i starszych kierowców?

Aby tegoroczna majówka była bezpieczniejsza od poprzednich, wyruszając w drogę, warto zabrać ze sobą, oprócz koniecznego wyposażenia, także zdrowy rozsądek!

Podróżując samochodem pamiętajmy, że:

  1. Do wyjazdu przygotowany musi być zarówno kierowca, jak i pojazd.
  2. Przed wyruszeniem w trasę trzeba zadbać o stan techniczny samochodu.
  3. W drogę można wyruszyć wcześniej, by uniknąć dużego ruchu.
  4. Kierowca powinien być wypoczęty.
  5. Kierujący powinien robić częste przerwy, co 2-3 godziny jazdy.
  6. Bagaż oraz luźne przedmioty należy zabezpieczyć na czas podróży.
  7. Dzieci przewozimy w fotelikach, a podróżujący muszą mieć zapięte pasy bezpieczeństwa.
  8. Przestrzegamy przepisów ruchu drogowego, a co szczególnie ważne nie przekraczamy dopuszczalnych limitów prędkości.

Podróżując rowerem:

  1. Zaleca się jazdę w kasku oraz w ochraniaczach, a po zmierzchu wyposażenie w elementy odblaskowe i oświetlenie roweru.
  2. Warto pamiętać, że rower musi mieć obowiązkowy odblask koloru czerwonego z tyłu o kształcie innym niż trójkątny, a także sprawne hamulce i sygnał dźwiękowy (dzwonek).
  3. Dziecko w wieku do 7 lat przewozimy na rowerze w specjalnym foteliku lub przyczepce.
  4. Rowerzysta ma obowiązek korzystać z drogi dla rowerów. Rowerzysta nie może jeździć po chodniku, chyba że szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 50 km/h, wynosi co najmniej 2 m i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów.
  5. Dzieci do lat 10 wraz z opiekunem mogą jeździć po chodniku.
  6. Należy pamiętać, że kierujący rowerem, korzystając z chodnika, obowiązany jest jechać powoli, zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.

Podróżując pieszo pamiętajmy, że:

  1. Należy korzystać z chodnika lub drogi dla pieszych, a w razie ich braku – z pobocza.
  2. Idąc poboczem lub jezdnią należy iść „gęsiego” lewą stroną drogi (twarzą do nadjeżdżających pojazdów).
  3. Należy przechodzić przez jezdnię w miejscach oznaczonych pasami, czyli tzw. zebrą – wyjątek, gdy odległość od przejścia dla pieszych przekracza 100 metrów.
  4. Dziecko w wieku do 7 lat może korzystać z drogi tylko pod opieką osoby, która osiągnęła wiek co najmniej 10 lat.
  5. Osoby poruszające się po drodze po zmierzchu poza obszarem zabudowanym (jeżeli nie znajdują się na drodze przeznaczonej wyłącznie dla pieszych lub na chodniku) muszą używać elementów odblaskowych oraz powinny nosić jaskrawe lub jasne ubrania.
  6. Pieszy przechodząc przez jezdnię nie może korzystać z telefonu komórkowego w sposób utrudniający mu obserwację sytuacji na drodze.

Zobacz: Peugeot uderzył w drzewo z taką siłą, że z auta wypadł silnik

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Aktualności