Które nowe samochody kupują najchętniej Polacy? Jeśli pominiemy firmy to okaże się, że osoby fizyczne wybierają inne marki aut niż firmy do flot. Polacy kupując auta dla siebie, wybierają japońskie i koreańskie marki, z uwagi na ich bezawaryjność i solidność. Takie wnioski płyną z raportu przygotowanego przez naszych kolegów z Instytutu Samar.
Jak zauważają eksperci SAMAR-u, skutki lockdownu wywołanego paniką przed koronawirusem SARS-C0V-2 były mocno odczuwalne dla przeciętnego Kowalskiego. Prywatne osoby zauważalnie rzadziej decydowały się na zakup nowego samochodu niż firmy. W fatalnym 2020 roku liczba rejestracji dokonanych przez osoby fizyczne* spadła o 27,99%, podczas przez przedsiębiorstwa o 20,79%. W całym 2020 roku klienci prywatni zarejestrowali 117 296 nowych samochodów osobowych, co stanowi tylko 27,4% udziału w rynku.
Jakie nowe samochody kupują Polacy najchętniej?
Auta należącego do tzw. segmentu Premium są w Polsce nabywane głównie przez firmy. Ale i w tym przypadku są wyjątki. Mowa o japońskim Lexusie, na którego decyduje się naprawdę wielu osób fizycznych. Dokładnie jest to 23,0% co oznacza, że 1 na 4 klientów tej marki, kupuje auto „na siebie” a nie na firmę. W tym zestawieniu wyjątkowo słabo prezentują się inne marki klasy wyższej. Jaguara „bierze na siebie” tylko 5,8% klientów, BMW 6,2% a Land Rovea 7,3%. Zauważalnie większy udział w sprzedaży mają osoby fizyczne w Audi (11,5%), który nieznacznie przegrywa pod tym względem z Peugeot (13,6%) reprezentującym auta niższej klasy.
Wporządku. Ale które marki cieszą się zatem największym zainteresowaniem wśród Polaków? Marki azjatyckie – z Korei i z Japonii. Najwyraźniej Polacy oczekują przede wszystkim niezawodności i niskich kosztów eksploatacji. Ponad 50-procentowy udział w sprzedaży mają trzy marki – Mitsubishi (56,5%), Suzuki (54,2%) oraz Ssangyong (52,7%). Blisko tego progu – z udziałem 48,0% – są dwie kolejne: Hyundai i Honda. Dopiero na 6 miejscu jest pierwsza marka europejska – Dacia (44,2%). Najbliżej średniej rynkowej, wynoszącej wspomniane już 27,4%, jest SEAT z udziałem 27,7%. To jedyna marka z VW Group z wynikiem powyżej średniej. Z grupy Stellantis jedynym reprezentantem jest Fiat (38,3%). Nie da się zatem ukryć, że Polacy kupują głównie auta popularnych marek za relatywnie niewielkie pieniądze.
* rejestracje na osoby fizyczne obejmują jednoosobowe działalności gospodarcze oraz spółki cywilne
Zobacz: Duży spadek sprzedaży nowych aut w Polsce! Winny lockdown!
Czytając wykres od dołu widać jakie marki są w największym stopniu leasingowane zamiast kupowane prywatnie.
No i jasno widzać, że 3/4 nowych aut na ulicach to leasing/wynajem 🙂 W przypadku BMW to grubo powyżej 90%. Nieźle.