Paliwo E5, E10 i B7 – nowe oznaczenia na stacjach paliw!

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: · Dodane: 13 lipca 2018
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Nowe oznaczenia paliw w tym benzyny czy diesla można już spotkać na stacjach paliw w Polsce. Choć przepisy regulujące te zmiany wejdą w życie w październiku 2018 roku, to niektóre stacje,  w tym Orlen, zaczynają wprowadzać nowe symbole paliw do użytku. Które oznaczenia paliw dotyczą benzyny, a które diesla? Jak odróżnić benzynę od diesla?

Z polskich stacji znikają znane od lat oznaczenia paliw takie jak Pb95, Pb98 czy ON. Ich miejsce zastąpią zupełnie nowe symbole odnoszące się m.in. do zawartych w nich biokomponentów. Sęk w tym, że nowe oznaczenia paliw prawie na pewno przysporzą wielu kłopotów mniej doświadczonym kierowcom. Mechanicy już zacierają ręce, bowiem liczba pomyłek dotyczących zatankowania niewłaściwego paliwa z całą pewnością wzrośnie. Dlaczego?

Nowa dyrektywa unijna dotycząca oznakowania paliw

Zgodnie z dyrektywą unijną  Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/94UE w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych, sposób oznakowania danego typu paliwa na stacjach w UE musi zostać zmieniony do 12 października 2018 roku.

Źródło: www.fuel-identifiers.eu

Nowe etykiety paliwowe opracowane przez Komitet Techniczny 441 Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego, w teorii mają ułatwić tankowanie pojazdów, eliminując ryzyko omyłkowego zalania baku niewłaściwym paliwem. Naszym zdaniem nowe oznaczenia paliw wprowadzą jednak jeszcze większy chaos na stacjach.

Nowe, mylne oznaczenia Diesla na stacjach paliw

Wystarczy rzucić okiem na nowe etykiety paliw aby zauważyć, że nasuwają one pewne niewłaściwe skojarzenia. Olej napędowy dotychczas oznakowany był skrótem ON, który dość łatwo można było odszyfrować. Teraz diesel otrzyma symbole rozpoczynające się na literę „B”. A to kojarzy się raczej z benzyną, a nie z dieslem. Sama litera to nie wszystko, bowiem stojąca obok niej liczba także ma konkretne znaczenie. Będzie ona mówić nabywcy o maksymalnej zawartości w paliwie tzw. biodiesla (czyli estrów metylowych kwasów tłuszczowych) w ujęciu procentowym. Oprócz tego na rynku spotkać się będzie można z dieslem XTL, który jest paliwem w pełni syntetycznym (nierafinowany olej napędowy, wytwarzany z surowców odnawialnych lub kopalnych innych niż ropa naftowa). Póki co nie jest on dostępny w Polsce.

  1. paliwo B7 – diesel z 7 procentowym udziałem biokomponentów, najczęściej spotykane paliwo
  2. paliwo B10 – diesel z 10 procentowym udziałem biokomponentów (przeznaczony tylko do niektórych silników)
  3. paliwo XTL – parafinowy olej napędowy, używany jako czyste paliwo, który będzie zawierał do 7% biodiesla

Pomysłodawcy twierdzą jednak, że przeciętny kierowca będzie kojarzył  symbol B7 czy B10 z biodieslem, a nie z benzyną. Naszym zdaniem to mało prawdopodobne, przynajmniej w krótszej pespektywie czasowej i bez ogromnej i kosztownej kampanii informacyjnej.

Nowe oznaczenia benzyny na stacjach paliw

Zmiany w oznakowaniu paliw dotkną także rynku benzyn. Teraz wszystkie z nich będą rozpoczynały się literą „E”, która ma oznaczać etanol. Podobnie jak w przypadku diesla, także i benzyny będą miały przy literze liczbę. Ta będzie się odnosić do ilości etanolu (jako biokomponentu) zawartego w paliwie w ujęcie procentowym.

  1. paliwo E5 – benzyna o maksymalnej zawartości etanolu nie większej niż 5 procent
  2. paliwo E10 – benzyna z 10 procentowym udziałem etanolu (w Polsce bardzo rzadka spotykana)
  3. paliwo E85 – benzyna oparta w największej mierze na biokomponentach (nie występuje w Polsce)

Oznaczenia paliw gazowych

Niewiele za to zmieni się w oznakowaniu paliw gazowych. Na stacjach nadal będzie można spotkać takie skróty jak LPG (gaz płynny), CNG (sprężony gaz ziemny) czy LNG (skroplony gaz ziemny). Nowością będzie paliwo oznaczone symbolem H2, pod którym kryć się będzie wodór.

Kształty etykiet paliw

Warto przy tym zauważyć, że każdy rodzaj paliwa będzie miał swój własny kształt etykiety, w który będzie wpisany jego symbol.  Benzyna będzie mieć koło, diesel kwadrat, a paliwa gazowe romb.

Od lewej: benzyna, diesel i gaz LPG

Co ważne, nowe etykiety paliw nie będą umieszczane wyłącznie na stacjach paliw i ich dystrybutorach. Będą one obowiązkowe także w nowych pojazdach wprowadzonych do sprzedaży po 12 października 2018 roku (w okolicach korka /klapki wlewu paliwa) oraz w ich instrukcjach obsługi. Sprzedawcy pojazdów także będą musieli wprowadzić nowe oznaczenia. Więcej na temat nowych oznaczeń paliw przedstawimy Wam niebawem.

Zobacz: Orlen wprowadza nowe paliwo EFECTA!

9
Dodaj komentarz

avatar
4 Comment threads
5 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
6 Comment authors
Daily DriverLukasztrooperSzwagierKriss Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
trooper
Gość
trooper

Jeśli ktoś będzie miał problem z rozróżnieniem grubej końcówki czarnego pistoletu diesla „B7” i będzie próbował nalać z niego domniemaną benzynę do gniazda o mniejszej średnicy wlotowej, to znaczy, że jest idiotą.

Szwagier
Gość
Szwagier

Jeśli na paliwie 95 w moim audi rs3 mam spalanie stukowe i muszę jeździć na 98 to jakie paliwo mam teraz wybrać? Co ma oktanowość i kaloryczność do biokomponentów? Zabrali mi podstawową informacje o paliwie, które leje do auta.

trooper
Gość
trooper

Jaki problem? Wybierzesz E5 oznaczone dodatkowo 98 oktanów. Każda stacja ma swój marketingowy system oznaczania paliw, różne nazwy. Na takim Shellu można wręcz dostać oczopląsu od wyboru benzyn.
Teraz dodatkowo pojawią się nadrzędne oznaczenia zawartości biokomponentów w paliwie. Benzyny będą E5, z czasem może E10 (w USA bardzo popularne, a w Europie wciąż marginalne). Nie każdy silnik akceptuje E10, te nowsze w zasadzie wszystkie już tak. Do tego pozostanie oznaczenie produktu, np. Lotos Dynamic – przecież nie zamienią wszystkich dystrybutorów na szare…

Kriss
Gość
Kriss

A co ze paliwem i jego oktanami?

Lukasz
Gość
Lukasz

Nic. Nadal bedzie oznaczenie Pb 95 i 98. E5 i E10 itp to dodatkowe oznaczenia mowiace o zawartosci biokomponentow w paliwie.

fetysz czystych kolektorów dolotowych
Gość
fetysz czystych kolektorów dolotowych

W sumie oznaczenia te występowały już w przemyśle naftowym, ale po co to zwykłemu człowiekowi. Martwi brak oznaczenia B0, dla czystego oleju napędowego bez biododatków, jakby unia chciała nas zmusić do bio. Zapewne będzie wystepował, choć sprzedawany jako B7, ale mimo wszystko dostępność B0 byłaby dla wybranych stacji dobrym magnesem na klienta. Polskie rafinerie wypuszczały co jakiś czas partie czystego, pięknego, przeźroczystego jak woda oleju, głównie w okresie zimowym (lepsze temp. zamarzania, lepsze właściwości w niskich temp.), jednak ostatnio sprzedawany on jest jako oddzielny, droższy produkt i nie ma zbyt wielu miejsc dostępności. Z ciekawostek, czas przechowywania biodiesla to, jak… Czytaj więcej »

Aktualności