Czy i jak można zmniejszyć ryzyko obrażeń gdy dojdzie do wypadku drogowego? W jakim stopniu poduszki powietrzne chronią pasażerów? Co zapewnia kierowcy i pasażerom auta największe szanse na przeżycie wypadku?
Wypadek samochodowy to jeden z najczęstszych powodów tragicznych śmierci w Polsce. Ale nawet przeżycie takiego zdarzenia nie gwarantuje, że jego konsekwencji nie będziemy odczuwać już do końca życia. Najnowsze badania wykazały, że urazy głowy, rdzenia kręgowego oraz kończyn dolnych mają szczególnie poważne konsekwencje dla dalszego życia osoby biorącej udział w wypadku. Trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault podpowiadają, jakie elementy przygotowania do podróży samochodem są kluczowe, by zmniejszyć ryzyko odniesienia takich obrażeń w momencie kolizji.
Skutki wypadków drogowych
Na podstawie danych dotyczących wypisów ze szpitala porównano ciężar obrażeń powstałych w wyniku wypadków drogowych w sześciu europejskich państwach i regionach. Informacje pochodziły z Austrii, Belgii, Anglii, Holandii, regionu Rodan we Francji oraz Hiszpanii. Badacze zwrócili uwagę na to, że najpoważniejsze w skutkach są obrażenia głowy, rdzenia kręgowego oraz kończyn dolnych i w sposób szczególny na nich powinny skupić się działania prewencyjne*. Takie urazy często kończą się trwałą niepełnosprawnością.
W Polsce w 2016 r. rannych w wypadkach zostało ponad 40 tys. osób, w tym ponad 12 tys. odniosło poważne obrażenia. Ponad połowa wszystkich rannych w wypadkach to kierowcy i pasażerowie samochodów osobowych, znaczny odsetek stanowili też piesi – blisko 20%**. Ci ostatni mają niewielkie szanse w przypadku kolizji z autem, ponieważ nic ich nie chroni, ale osoby podróżujące samochodami mogą już w znaczący sposób wpłynąć na swoje bezpieczeństwo.
Aby zmniejszyć ryzyko poważnego urazu w razie wypadku, należy przede wszystkim zawsze zapinać pasy bezpieczeństwa. W czasie nagłego hamowania czy kolizji zatrzymują one ciało kierowcy czy pasażera na miejscu, ograniczając powstawanie obrażeń oraz ryzyko wypadnięcia z auta, a także uszkodzenia innego pasażera. W przypadku przewożenia dziecka trzeba oczywiście zadbać również o odpowiedni fotelik, dobrany do jego wzrostu i wagi
– mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault. Tymczasem wielu Polaków wciąż zapomina o obowiązku zapinania pasów. W 2015 r. nie zapinało ich 5% kierowców oraz 4% pasażerów na przednim siedzeniu i aż 24% pasażerów na tylnych siedzeniach***.
Zobacz: Kolizja czy wypadek drogowy – jaka różnica?
Bardzo ważne są również poduszki powietrzne, które w połączeniu z pasami bezpieczeństwa zmniejszają ryzyko śmierci w wypadku aż o 50%***. Poduszki powietrzne obniżają także ryzyko ciężkich urazów, zwłaszcza głowy. Stosunkowo nowym, ale już coraz częściej stosowanym w nowych samochodach rozwiązaniem są też specjalne poduszki chroniące kolana kierowcy. Należy pamiętać, że poduszki powietrzne działają prawidłowo tylko wtedy, gdy zapięte są pasy bezpieczeństwa.
Jak przekonują trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault:
To bardzo ważne, by samochód był wyposażony w sprawne poduszki powietrzne. Warto zwrócić na to uwagę zwłaszcza w sytuacji zakupu używanego auta. W razie wypadku duże znaczenie dla bezpieczeństwa ma również zagłówek. Jeżeli jest prawidłowo ustawiony, zapobiega poważnym urazom kręgosłupa, które mogą powstać, gdy w momencie kolizji głowa pasażera z dużą szybkością wygnie się do tyłu, a następnie zegnie ku przodowi.
Jak temu zapobiegać? Obowiązuje prosta zasada: zagłówek powinien być ustawiony na takiej wysokości, aby kierowca lub pasażer mógł dotknąć środka zagłówka środkiem głowy, potylicą. Zagłówek nie spełni swojej roli, kiedy jego środek będzie znajdował się powyżej lub poniżej środka głowy – wtedy nie będzie w stanie ochronić odcinka szyjnego kręgosłupa.
TLDR: Aby zmniejszyć ryzyko obrażeń w czasie wypadku samochodowego zapnij pasy i miej poduszki powietrzne.
Serio warto pisać o tym artykuł?
Póki 24% pasażerów tylnych siedzeń nie widzi potrzeby w zapinaniu pasów to trzeba. Co ciekawe, do dziś spotykamy się z osobami, które nie zapinają pasów bo „przecież auto ma podzuszki powietrze”. Jeszcze nie można zapominać o jednej kwestii – zagłówku i jego ustawieniu. Większość osób używa go jako podpórki pod głowę, nie wiedząc że on jest przede wszystkim elementem systemu bezpieczeństwa. Wiemy, że dla doświadczonego kierowcy to są rzeczy oczywiste. Ale proszę mi wierzyć, nadal dla wielu osób to tematy nieznane, albo nietraktowane poważnie.