REKLAMA

Nowy Ford Focus ST Edition 2024 – czym różni się od ST Track Pack?

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Ford · Dodane: 11 kwietnia 2024
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Nowy Ford Focus ST Edition z roku modelowego 2024 to bardzo zbliżona wersja do Track Pack. To samo zawieszenie, moc i osiągi. Ale są też pewne różnice, które przede wszystkim można zobaczyć. Bo tak naprawdę, Focus ST Edition to kolejna szansa na zakup rewelacyjnego Track Packa w nieco innym przebraniu.

Wśród wszystkich testowanych przez nas hot hatchy, Ford Focus Track Pack był jednym z tym najlepszych, do których zawsze człowiek chętnie wraca. Rewelacyjne, gwintowane zawieszenie, bardzo wydajne hamulce Brembo, świetny dźwięk silnika i fantastyczna szpera e-LSD. A do tego oczywiście dobre osiągi i ogromna frajda z czysto sportowej jazdy. Niestety, auto szybko zniknęło z cennika. Teraz do oferty wchodzi Ford Focus ST Edition – zdaniem producenta typowo torowa wersja popularnej „Foki”. Czy jest tak dobra jak tzw. Track Pack?

Ford Focus ST Edition  – zawieszenie i hamulce

Z technicznego punktu widzenia, Ford Focus ST Edition to w zasadzie klon Focusa ST Track Pack (zwanego też Performance). A to oznacza, że ma cały zestaw rozwiązań przygotowanych pod jazdę na torze. Jednocześnie ma nadal zapewniać na tyle przyzwoite komfort jazdy, aby móc użytkować go bez większych wyrzeczeń na co dzień. Co zatem skrywa Focus ST Edition? Bardzo „przyjemną” mechanikę, o której z przyjemnością można dyskutować na każdym zlocie pasjonatów czterech kółek.

Dwanaście ustawień tłumienia dobicia – oporu ruchu amortyzatora w górę, gdy koło styka się z wybojem na drodze, oraz 16 ustawień odbicia – prędkość, z jaką amortyzator powraca do neutralnego położenia po ruchu w górę. Oto możliwości zawieszenia KW.

Podstawą jest regulowane zawieszenie gwintowane Ford Performance, opracowane przez firmę KW Automotive, które wykorzystuje dwururowe amortyzatory ze stali nierdzewnej oraz malowane proszkowo sprężyny. Dzięki niemu prześwit został obniżony o 10 mm z przodu i z tyłu w porównaniu ze standardowym Focusem ST, a dodatkowo kierowca ma możliwość regulacji wysokości o kolejne 20 mm. Sztywność sprężyn została zwiększona o ponad 50% w porównaniu ze standardowym Focusem ST. Mówiąc krótko – to samo co w Track Packu.

Zobacz: Test Ford Focus ST 2.3 EcoBoost Facelifting

Istotną zmianą względem bazowego Focusa ST są też wydajniejsze, przednie hamulce Brembo z przednimi tarczami o średnicy 363 mm i 4-tłoczkowymi zaciskami. Mają być odporne na przegrzewania i wielokrotne hamowanie z dużych prędkości, a do tego ukryte pod felgami wykonanymi w procesie formowania ciśnieniowego dla obniżenia wagi i zwiększenia wytrzymałości. Poświadczyć to mogą na pewno właściciele Focusa ST Track Packa, który też je posiadał.

Ford Focus ST Edition  – silnik i osiągi

Żadnych zmian nie odnotowana pod maską, chociaż to trzeba uznać za plus, zwłaszcza w czasach downsizingu. Ford Focus ST Edition ma silnik 2.3 EcoBoost o mocy 280 KM, który przekazuje moc na przednie koła poprzez 6-biegową, manualną skrzynię biegów. Aby poprawić właściwości trakcyjne jest też elektro-mechanicznie sterowana szpera e-LSD, absolutny „must have” w każdym przednionapędowym hot hatachu.

Zobacz: Test Skoda Octavia RS 2.0 TSI

Dzięki temu wszystkiemu, Focus ST Edition ma przyspieszać 0-100 km/h w 5,7 s a maksymalnie rozpędzi się do 250 km/h. Mając pomóc w tym opony  Pirelli P Zero Corsa, które optymalizując trakcję na suchej nawierzchni.

ST Edition a ST Track Pack – różnice

Czy zatem jest coś, co odróżnia ST Edition od ST Track Pack? Detale. Przede wszystkim ST Edition ma zarezerwowany tylko dla tej wersji niebieski kolor lakieru Azura Blue, który kontrastuje z czarnymi dodatkami w tym nie tylko ramkami szyb, ale też z przyciemnionym logiem ST na klapie bagażnika.

W kabinie wersję tę rozpoznamy po  tym, że ma niebieskie przeszycia Motion Blue na kierownicy, tapicerce, mieszku dźwigni biegów, tunelu środkowym w przedniej części i na dywanikach. I tyle. Reszta to ST Track Pack. No może jeszcze cena – Ford Focus ST Edition kosztuje 202 280 zł czyli ok. 10 tys. zł niż dostępna wcześniej odmiana Track Pack. Ale jest też dobra wiadomość. Trwa promocja na ten model, dzięki której można nabyć to za 190 280 zł. I to jest bardzo dobra wiadomość.

Zobacz: Test Ford Focus ST Track Pack

3
Dodaj komentarz

avatar
2 Comment threads
1 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors
OlekDaily DriverMagda Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Olek
Gość
Olek

To one są jeszcze w produkcji?

Magda
Gość
Magda

Czy taki Focus jest tez w kombi?

Aktualności