REKLAMA

Toyota wprowadzi nowego typu baterie do aut elektrycznych i hybryd

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Toyota · Dodane: 19 czerwca 2023
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Toyota opracowuje nowe akumulatory do aut elektrycznych i hybryd. Bipolarne baterie litowo-jonowe oraz ze stałym elektrolitem mają nie tylko zapewnić większy zasięg i dłuższą żywotność, ale też ograniczyć zużycie surowców. 

Toyota ogłosiła swoje plany dotyczące produkcji samochodów elektrycznych oraz akumulatorów trakcyjnych dla tego typu pojazdów. Koncern zamierza wprowadzić na rynek nowe, globalne modele, a do 2030 roku planuje wyprodukować 3,5 miliona samochodów elektrycznych, z czego 1,7 miliona będzie powstawać w nowej fabryce BEV Factory, wykorzystującej innowacyjne procesy produkcyjne.

Baterie największym problemem Toyoty

Kluczową rolę w dostępności samochodów elektrycznych będą pełniły baterie nowej generacji. Toyota rozszerzy dostępność różnych technologii, aby klienci mogli wybrać samochód, który najlepiej odpowiada ich potrzebom i możliwościom. W ofercie będą m.in. akumulatory trakcyjne dla popularnych modeli samochodów, jak również wysokowydajne baterie, w tym baterie ze stałym elektrolitem.

Zobacz: Test Dacia Jogger LPG

W roku 2026 Toyota planuje wprowadzić na rynek pierwszy samochód elektryczny nowej generacji, który będzie wyposażony w zupełnie nową baterię umożliwiającą przejechanie 1000 km na jednym ładowaniu. Bateria będzie miała większą gęstość energii, a samochód zostanie zoptymalizowany pod kątem aerodynamiki i redukcji masy. Szacuje się, że czas ładowania nowej baterii od 10% do 80% pojemności wyniesie maksymalnie 20 minut.

Litowo-jonowe baterie bipolarne

Toyota równolegle pracuje nad bateriami, które pomogą w popularyzacji samochodów elektrycznych. Zastosowana już w samochodach hybrydowych bipolarna struktura baterii zostanie dostosowana do potrzeb pojazdów elektrycznych, wykorzystując ogniwa litowo-żelazowo-fosforanowe, które są tańsze. Prognozuje się 20% wzrost zasięgu i aż 40% redukcję kosztów produkcji w porównaniu z baterią z modelu bZ4X. Bateria ta będzie również ładować się szybciej, a czas ładowania od 10% do 80% pojemności będzie wynosić około 30 minut przy użyciu szybkiej ładowarki.

Zobacz: Niesprzedawalna Toyota? Klienci rezygnują z jej zakupu!

Toyota będzie nadal rozwijać bipolarne baterie litowo-jonowe o wysokich osiągach, wykorzystujące niklową katodę. Przewiduje się, że wprowadzenie tego rodzaju baterii do produkcji nastąpi w latach 2027-2028. Samochód z taką baterią będzie mógł przejechać około 1100 km, a czas szybkiego ładowania wyniesie około 20 minut (od 10% do 80%).

Baterie ze stałym elektrolitem

Baterie ze stałym elektrolitem stanowią istotną technologię dla przyszłości samochodów elektrycznych. Toyota opracowała rozwiązanie, aby zapewnić trwałość tego rodzaju akumulatorów na wiele lat. Obecnie firma pracuje nad wprowadzeniem tych baterii zarówno do samochodów hybrydowych, jak i do samochodów elektrycznych.

Trwają badania nad metodami produkcji takich akumulatorów, a pierwsze samochody z bateriami ze stałym elektrolitem mogą trafić na rynek w latach 2027-2028. Bateria ze stałym elektrolitem będzie umożliwiać przejechanie nawet 1200 km, a czas szybkiego ładowania wyniesie do 10 minut. Toyota prowadzi również prace badawcze nad innymi specyfikacjami tych baterii, które pozwolą na osiągnięcie zasięgu nawet 1500 km.

Rozwijanie innych technologii

W nowej generacji samochodów elektrycznych Toyota zastosuje również nowe technologie, które pozwolą zwiększyć zasięg pojazdów oraz poprawić komfort użytkowania. Wspólnie z BluE Nexus, Aisin i Denso firma pracuje nad zmniejszeniem układu osi e-Axle, co pozwoli na większą przestrzeń w bagażniku, zmniejszenie oporu powietrza i tym samym zwiększenie dystansu, jaki można pokonać na jednym ładowaniu baterii.

Równolegle rozwijana jest również kolejna generacja półprzewodników wykorzystujących węglik krzemu, które będą miały o 50% mniejsze straty mocy. Nowe materiały pozwolą również na zmniejszenie zużycia energii elektrycznej. Toyota pracuje również nad wytwarzaniem 8-calowych płyt krzemowych, które są największe w branży. Wszystkie te innowacje mają na celu poprawę wydajności samochodów elektrycznych o 10%.

Zobacz: Toyota zmienia plany i inwestuje w baterie do aut elektrycznych

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Aktualności